יובל שנים לאיגוד השפים הישראלי

במלאת 60 שנה למדינת ישראל חגג איגוד השפים הישראלי יובל להקמתו, בערב טעים ומרגש, שבו נסקרו אבני דרך עיקריות בפעילותו רבת השנים

חברי איגוד השפים הישראלי התכנסו לא מכבר לערב גאלה מרגש, וחגגו יובל שנים להקמתו בארוחה איכותית כיאה לשפים, ובחלוקת תעודות הערכה לוותיקי האיגוד.

הנהלת האיגוד העניקה את הכבוד של הכנת הארוחה, לידיו הנאמנות של רמי ניסים – שף פארק אזורים מחברת נורקייט, שהציג בארוחה את היכולות הקולינריות הישראליות במלאת 60 למדינה.
רמי ניסים וצוות עובדיו ייצגו בהכנת הארוחה את דור השפים הצעיר ממשיך המסורת של שפים ישראליים איכותיים.

במסגרת האירוע הוענקו תעודות הוקרה לארגונים שתומכים ומלווים את האיגוד בשנים האחרונות: הירחון לשוק המזון המקצועי "קרוב לצלחת", חברת הקייטרינג "נורקייט", חברת "סלטי מיקי", חברת "אסם", וחברת "ריבלין".

"חוג הטבחים בישראל"
איגוד השפים והטבחים הישראלי הוקם בשנת 1958 תחת השם "חוג הטבחים בישראל".
מקימי האיגוד היו חיים אול, שף ביה"ח בלינסון שכיהן גם כיו"ר הראשון; שף יצחק ניקולאי, מרכז מגמת הטבחות בבית הספר המרכזי למקצועות הטבחות תדמור; פריץ כץ, מורה לטבחות בבית הספר לבנות; שמואל נוימן, שף קונדיטור; הרמן וול, שף בית היולדות בבית החולים מאיר בכפר סבא; מנהיים ברנהרד, שף מלבן באר יעקב; גרהרד רוזנשטוק (עזרא קדם של פעם), שף מלון בן יהודה בתל אביב; שטראוס הרברט, שף באוניית צים ואביו של שף רפי שטראוס; ואורי גוטמן, שף מלון אכדיה בהרצליה, שלימים כיהן כיו"ר האיגוד הישראלי וכמנהל יבשת אפריקה והמזרח התיכון מטעם איגוד השפים העולמי.
הצעירים דאז: שף משה כץ, שף אילן רוברג, שף אביגדור ברו ושף רפי יפת, כיהנו משנות השמונים והתשעים ואילך בתפקיד היו"ר, והעבירו את שרביט היו"ר לנציג הדור הוותיק האחרון שף ראובן הראל (בתמונה עם ותיקי השפים), ששינה לפני כשנתיים את תפקיד היו"ר לתפקיד נשיא האיגוד.

הוקרה לוותיקים
בערב המרגש הוקירה הנהלת האיגוד את פעילותם רבת השנים ואת תרומתם של ותיקי האיגוד לאיגוד ולענף הקולינריה הישראלי: שף יצחק כץ, מנהל מגמת אומנויות הבישול בתדמור, שלימים נטל את שרביט ניהול המגמה מידיו של שף ניקולאי האגדי.שף כץ העמיד דורות רבים של טבחים לענף הקולינריה הישראלי, פרש לגמלאות לפני מספר שנים, ועדיין עוסק בכתיבת ספרות מקצועית עבור משרד התמ"ת.
שף צבי קנדי, שלאחרונה פרש גם הוא לגמלאות, קיבל תעודת הוקרה על פעילות התנדבותית רבת שנים בהנהלת האיגוד.
שף אלי פדידה, שהעלה את הקולינריה הירושלמית על מפת הקולינריה המקומית. שף פדידה פרש לפני שנים אחדות מתפקיד שף מלון רמדה רנסנס, לא לפני שהעמיד לטובת ענף הקולינאריה הישראלי את בנו שף צ'רלי פדידה, השף הצעיר והאיכותי של מלון שרתון תל אביב, שנושא באמתחתו את שלל המדליות הגדול ביותר שצבר שף ישראלי.
אחרון חביבף שף אורי גוטמן, שכיהן בקדנציה הארוכה ביותר כיו"ר האיגוד מאז הקמתו, והיחידי מבין השפים הישראליים שכיהן בתפקיד מנהל יבשת מטעם איגוד השפים העולמי.
שף אורי גוטמן בירך את החוגגים בשם הותיקים, וסיפר מעט על ההיסטוריה של האיגוד.

ההקמה בקפה "ביתן"
"חוג הטבחים בישראל (האיגוד של היום), הוקם על ידי עשרה טבחים, עשור לאחר קום המדינה, במסגרת שיחת רעים מקצועית בקפה "ביתן" ברחוב דיזנגוף פינת גורדון בתל אביב", סיפר גוטמן.
"המדינה הייתה עדיין בראשית צעדיה, וכמו מייסדי המדינה, כך גם מייסדי האיגוד היו עולים חדשים מארצות אירופה.
מייסד האיגוד היה הטבח הראשי של בית החולים בלינסון, חיים אול (שימו לב המושג שף לא היה קיים אז), שהציע לחברים להקים חוג טבחים מקצועי, שלימים הצטרפו אליו גם מורים לטבחות, טבחים מבתי מלון וטבחים ממסעדות.
"בשנת 1964, שמונה שנים לאחר הקמתו נרשמו כחברים בחוג 55 טבחים, מספר לא קטן בענף הקולינריה של המדינה הצעירה (היום מונה האיגוד מעל 600 חברים).
בשנה זו ביקשו חברי האיגוד להתקבל כחוג מקצועי בהסתדרות שנוהלה בזמנו על ידי ירוחם משל. תגובתו של האיש החזק בהסתדרות דאז הייתה: גם אשתי מבשלת בבית, מה אתם רוצים, שגם היא תקים איגוד?".

קונגרס הטבחים העולמי הראשון בתל אביב
"לאחר שנתקלו בתשובה השלילית, המשיך האיגוד בפעילותו באופן עצמאי, ובשנת 1966 התקיים קונגרס הטבחים העולמי הראשון מחוץ לאירופה, במלון דן תל אביב", המשיך שף אורי גוטמן בתיאור ההיסטוריה.
"באיגוד השפים העולמי היו חברות בתקופה זו 19 מדינות, ובכלל זה חוג הטבחים הישראלי שנרשם כחבר בשנת 1960, שנתיים לאחר הקמתו. רק בשנת 1995 נרשם חוג השפים הישראלי כאיגוד וכעמותה רשומה במשרד רשם העמותות במשרד הפנים".

התחרות הבינלאומית הראשונה של המטבח היהודי
"בשנת 1978 יזם האיגוד הישראלי ואירח את התחרות הבינלאומית הראשונה של המטבח היהודי, שהשתתפו בה תשע מדינות, ובמסגרתה נערכה ארוחת הגאלה שהתבססה על מזון מהמקרא. הארוחה הוגשה על הרצפה בכלי חרס, והסועדים אכלו בידיים. התפריט כלל מאכלים כמו יונים ממולאות, חובזה, יין מקומי, פירות יבשים ותה ורדים".

קונגרס השפים העולמי בסימן 3000 שנה לירושלים
"בשנת 1996 יזם ואירח האיגוד הישראלי את קונגרס השפים העולמי בסימן 3000 שנה לירושלים, שבמסגרתו 600 טבחים מרחבי העולם עלו לצילום משותף על המצדה.
במהלך 50 שנות קיומו הביאו החברים כבוד רב לאיגוד ולמדינת ישראל, דרך השתתפות בתחרויות קולינריות בינלאומיות והישגים רבים, ומספר חברים בו אף שימשו במהלך השנים כשופטים בתחרויות בינלאומיות,.

במלאת יובל לאיגוד הכריז נשיא האיגוד, שף ראובן הראל, על בחירות לתפקיד נשיא האיגוד – איגוד שחייב להמשיך ולהתקיים ולייצג את המדינה ברחבי תבל באמצעות הטבחים הישראלים המוכשרים, שיחד הביאו להכרה בינלאומית באיכותו הקולינרית של המטבח הישראלי הים תיכוני, שנחשב לטוב מסוגו בעולם כולו.


שמואל מולדובן הוא מומחה לבטיחות מזון.
טל. 050-7919099, 08-9263773
www.allbiz.co.il/moldovan




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר