יולו 124 באזור היין הפחות מוכר של לנגדוק-רוסיון

כיום כבר מוצאים באזור יינות איכותיים מאוד
לנגדוק-רוסיון הוא אזור ייצור יין הגדול בצרפת, ומהגדולים בעולם מבחינת היקף הייצור. חברו את היקף הייצור של בורדו, אוסטרליה, דרום אפריקה וצ'ילה יחדיו, ותגיעו להיקף הייצור שלו. באשר לאיכות – הסיפור שונה

אזור לנגדוק-רוסיון (Languedoc-Roussillon) משתרע בדרום מערב צרפת. בשנת 2014 הוא אוחד עם אזור Midi Pyrenees, ומהווה כיום חלק מאזור הנקרא אוקסיטניה (Occitanie), על שם האזור ההיסטורי של דרום צרפת בו דיברו בניב שונה מהניב של הצפון. אם נחזור לשם לנגדוק, הוא בעצם מורכב מ-Langue d'oc (שפת ה-oc); השפה המקומית בה במקום oui כמילת חיוב, השתמשו ב-oc. חוץ מזה, מדובר באזור נהדר לטיולים. אני טיילתי באזור זה עם קבוצת חברים במשך כשבוע, ונהנינו לבקר בערים מרשימות כמו נים, מונפלייה, עיר המצודה קרקאסון, אתרים מפורסמים כמו גשר ה-Gard, לצד עיירות מדהימות באזורים הכפריים ועיירות חוף מקסימות.

לנגדוק-רוסיון הוא אזור ייצור יין הגדול בצרפת, ומהגדולים בעולם מבחינת היקף הייצור
לנגדוק-רוסיון הוא אזור ייצור יין הגדול בצרפת, ומהגדולים בעולם מבחינת היקף הייצור

לנגדוק-רוסיון הוא אזור ייצור יין הגדול בצרפת, ומהגדולים בעולם מבחינת היקף הייצור. חברו את היקף הייצור של בורדו, אוסטרליה, דרום אפריקה וצ'ילה יחדיו, ותגיעו להיקף הייצור שלו. באשר לאיכות – הסיפור שונה. ככלל לא היה מדובר כאן ביינות איכות, אך לפני כ-20 שנה החלו כורמי האזור לצמצם ההיקף ולשפר האיכות, וכיום כבר מוצאים באזור יינות איכותיים מאוד. הזן המוביל באזור היה קריניאן. כיום נמצא גם סירה, גרנאש, סינסו (cinsaut) ומורבדר, ולצדם יינות לבנים. האזור מוכר כמו כן ביינות רוזה, מבעבעים ויינות קינוח למיניהם. המארח של ערב יולו ה-124 במניין (קראו למטה על מועדון יולו) החליט להתמקד ביינות מאזור זה, והציג בפנינו מגוון בהחלט מעניין מבין יינות האיכות של לנגדוק-רוסיון.

יינות היקב מבוססים על זנים מקומיים
יינות היקב מבוססים על זנים מקומיים

Domaine de L'Horizon Blanc, Cotes Catalanes 2013

יקב שהוקם ב- 2006 ע"י תומס טייברט, בחור גרמני שפעל קודם לכן כנציג חברת חביות אוסטריות, ובוגר הכשרה מקצועית בתחום הייננות. הגפנים ברובן בוגרות, מעל 70 שנה. הכרמים ממוקמים באזור גבעות המשקיפות אל הים התיכון, ומכאן בא שם היקב (אופק). היינות שלו מבוססים על זנים מקומיים. הלבן מורכב משני זנים – מקבאו, וגרנאש אפור (לבן) ביחס זהה. רשמי טעימה – צבע קש בהיר, צלול. אף עדין ונעים המשלב ליצ'י, הדרים ופרחי בר לצד דשא. גוף בינוני ושמנוני. בפה – חמיצות טובה, מינרלי, גוון לימוני שהולך ומתעדן תוך כדי שתייה. סיומת ארוכה ונעימה. ציון יולו – 14.5 (89). מחירו 230 ₪.

קלו מארי הוא מהיקבים המובילים במזרח הלנגדוק
קלו מארי הוא מהיקבים המובילים במזרח הלנגדוק

Clos Marie, Pic Saint Loup, Metairies du Clos, Vieilles vignes, 2006

קלו מארי הוא מהיקבים המובילים במזרח הלנגדוק. הוא משתייך לאפלסיון פיק סן לו (אזור היין לנגדוק-רוסיון מורכב  ממגוון של אזורי "אפלסיון"). הכרמים ממוקמים בגבהים בין 400-600 מטר. יינות היקב מאופיינים בין היתר בתיבול חורש טבעי, באיפוק, בחמיצות ורעננות. רוברט פארקר וג'נסיס רובינסון, ממבקרי היין המובילים, אהבו מאוד את היין הזה ונתנו לו בטעימות לפני כ-4-5 שנים ציון גבוה מאוד. אנחנו התלהבנו פחות. פגשנו יין טעים אך לא מרשים. יתכן שהוא בתקופת ירידה, אותה גם צפו המבקרים. בלנד של קריניאן וגרנאש מגפנים בנות מעל 40 שנה. 18 חודש בחביות. רשמי טעימה – צבעו אדום סגול כהה מתקרב לגוון שחור. אף פירותי, אדמתי, עם ניחוחות של עור ואוכף. בפה – פירות יער, פרי אדום, מתובל במגוון תבלינים. עוצמתי, מעט ירקרק, טאנינים בולטים. היין כבד, מעט אלכוהולי ומפגין מרירות חזקה בסיומת. ציון יולו –  14.3(89). מחירו 250 ₪. ראוי לציין שהייתה ממש אחידות דעים לגבי יין זה בפורום שלנו. נראה לי שמאפייניו אכן מצביעים על כך שהיין כעת בתקופת הצלילה שלו, ושווה יהיה לחזור אליו בעוד 3-4 שנים.

נמנה על היקבים המרשימים באזור לנגדוק
נמנה על היקבים המרשימים באזור לנגדוק

Peyre Rose Clos Syrah Leone, Coteaux du Languedoc 2002

נמנה על היקבים המרשימים באזור לנגדוק. מייצרים יין החל מבציר 1990. הטרואר טיפוסי לאזור – אקלים ים תיכוני מלווה בהשפעות האזורים ההררים הסמוכים. כרמים בגבהים של כ- 200 מטר. קרקע המורכבת מסלע יסוד, צפחה, סלע, חצץ וחול. יינות היקב בדרך כלל בעלי פוטנציאל יישון גבוה.   אצל רוברט פארקר אמרו עליו – בתרגום חופשי ובציון מספר מרכיבים בלבד: מליחות הבאה מהים בשילוב פרי מתוק. מבושם, גוף מלא, עשיר, ארוך. סירה עם מעט מורבדר. רשמי טעימה –  צבע אדום כהה שהקסים אותנו, אף פירותי עוצמתי ומתובל, בו הבחנו במגוון פירות יער, פרחים, פלפל שחור. היין מפגין קיומם של טנינים חזקים, הוא עוצמתי ועם זאת אלגנטי. איזון מרשים. הוא עגול וחלק. הסיומת שלו טובה מאוד. בעיני יין נהדר. ציון יולו – 15.3 (91). יש לציין כי רובנו נתנו לו ציון 92. מה לעשות – זו חולשתו של הממוצע. מחירו 300 ₪.

300 דונם כרמים, וברובם קריניאן, גרנאש, מורבדר וסירה
300 דונם כרמים, וברובם קריניאן, גרנאש, מורבדר וסירה

Domaine de Courbissac, Roc Suzadou, Minervois 2014

האחוזה ממוקמת בצפון מערב הלנגדוק. 300 דונם כרמים, וברובם קריניאן, גרנאש, מורבדר וסירה. היין  ששתינו מורכב מ- 50% גרנאש מגפנים בנות 90 שנה ו-50% קריניאן מגפנים בנות 70 שנה. רשמי טעימה – צבע סגול כהה וצלול. אף עשיר ועם זאת לא אגרסיבי. תערובת של שזיף שחור, פירות יבשים, מתובל, המאפיינים בעיקר את הגרנאש, עם גוון של לבנדר. נעים מאוד לשתייה. צעירותו מורגשת. יופי של יין. ציון יולו –  15.7 (92). מחירו 277 ₪.

אחד המובילים מבחינת איכות היין באזור רוסיון
אחד המובילים מבחינת איכות היין באזור רוסיון ומצטיין הטעימה

Les Falaises, Jean Gardies 2012

ז'אן גארדייה לקח על עצמו את האחריות ליקב המשפחתי בשנת 1990, צמצם את היקפי היין המתוק לטובת היינות האדומים, עבד על נושא האיכות, והפך את היקב לאחד המובילים מבחינת איכות היין באזור רוסיון. קרקע הכרמים משלבת ברובה צפחה שחורה ואבן גיר. היין ששתינו הוא בלנד המורכב מ-45% סירה, 45% גרנאש שחור, ו-10% קריניאן. רשמי טעימה – ללא כל ספק היין היותר מוצלח מבחינת כולנו בערב זה. שזיף עמוק נפלא ומתובל בריחות אורנים. פרי עוצמתי. גוף מלא. יין עם טאנינים קטיפתיים, צעיר ובועט. ארוך מאוד בפה. ממלא את החך. חמיצות מאוד עדינה ונעימה. שילוב מצוין של המתיקות עם החמיצות, בתוספת גוון עדין משלים של פלפל ירוק. ציון יולו – 16.4 (93). מחירו – 333 ₪.

מה זה YOLO?

YOLO – you only live once – הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים. המארח קובע את תכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום כ- 7-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון ע"י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר