יום האישה הבינלאומי: נשות היין

אורנה צ'ילאג - ייננית, בעלת יקב ואישה דעתנית
תעשיית היין הישראלית משופעת בנשים: יינניות, משווקות, נשות יחסי ציבור, בעלות יקבים ומנכ"ליות. גם תערוכות היין מתברכות בנשים רבות שמגיעות להכיר את היינות

איך תרגמה נעמי שמר את שירו של ליאו פרה הצרפתי "נשים נשים": יש רגילות ויש רעות ויש טובות נשים נשים, הן רשומות אצלי בספר הכתובות נשים נשים, הן ערוכות אצלי לפי הא'-ב' נשים נשים, לכל אחת מהן יש משהו לתת נשים נשים נשים נשים, בכל שנה אני מחליט שאין לעסק שום תכלית, אני מחליט להתנזר וזה עוזר, וזה עוזר עד שפתאום היא מופיעה, והיא כזאת יפהיפיה, והיא זבת חלב ודבש ומחדש ומחדש.

יום האישה הבינלאומי נחגג היום – 8 במרץ. תעשיית היין הישראלית משופעת בנשים, יינניות, משווקות, נשות יחסי ציבור, בעלות יקבים ומנכ"ליות (אם כי אורנה צ'ילג, לה נתנו את רשות הכתיבה, חולקת עלי בנושא זה). בשנים האחרונות תערוכות היין גם הן מתברכות בהמון נשים שבאות להכיר את היינות. אז לרגל יום האישה הבינלאומי בחרתי מדגם של נשים שלדעתי השפיעו השנה על הענף.

ענת לוי - כמעט עשר שנות ניהול יקב רמת הגולן
ענת לוי – כמעט עשר שנות ניהול יקב רמת הגולן

ענת לוי – יקב רמת הגולן

ענת לוי (רושנסקי), מנכ"לית יקב רמת הגולן ויקב הרי גליל, התחילה את תפקידה זה ביקב רמת הגולן בשנת  2008, ובקיץ הקרוב תסיים את תפקיד המנכ"לית לאחר כעשר שנות פעילות. כשקיבלה את התפקיד לפני עשור, יקב רמת הגולן היה בשיאו. אין מסעדה אחת שיינות היקב לא כיכבו בה. היום המצב שונה לחלוטין. החלטתה לאחד את יקב רמת הגולן עם הרי גליל לא הביאה לתוצאות המיוחלות, והשנה בוצע מהלך של מכירת חיסול בפרוטות של יינות הר חרמון, מה שפוגע באופן ישיר ביינות הרי גליל. השנה גם איבד היקב כרמי ענבים מובחרים לטובת מחטף של יקב כרמל, וכמובן הוויתור על ארנון הראל לטובת כרמל, וכמובן הסכם ההפצה שנחתם עם חברת שקד.

בשנת 2013 רואיינה ענת על ידי ניר קיפניס בגלובס, בכתבה שכותרתה "העתיד הוורוד של מנכ"לית רמת הגולן". משפט אחד ארוך תפס אותי שם, בו היא אמרה: "יש כוחות בשוק שמקשים על הענף, כמו למשל רשתות השיווק שנלחמות ביניהן מלחמת מחירים על חשבוננו", והוסיפה גם כי היא אינה שותפה לדאגות של קברניטי ענף היין בישראל: "כבר היום אני מזהה עלייה בכוח של היין הישראלי בחו"ל גם מעבר לשוק הכשר". על זה נאמר: חלומות באספמיה.

יעל גיא - מביאה כבוד לתעשיית היין שלנו
יעל גיא – מביאה כבוד לתעשיית היין שלנו

יעל גיא – יקב רמת הגולן

יעל גיא, מנהלת מכירות בינלאומית של יקב רמת הגולן,  נכנסה לתפקיד בשנת 2007 ומאז עוסקת בשיווק של יינות היקב באירופה ובמזרח הרחוק. מעבר לפגישות עסקיות עם בעלי מסעדות וחנויות, אחראית יעל על כל נושא התערוכות החשובות בעולם, החל בארגון ועד לקידום היין הישראלי בכל מקום אפשרי. שפה רהוטה, תשוקה עצומה לקידום ענף היין הישראלי והמון כבוד מביאה יעל לתעשיית היין שלנו.

אורנה צ'ילאג - ייננית, בעלת יקב ואישה דעתנית
אורנה צ'ילג – ייננית, בעלת יקב ואישה דעתנית

רשות הכתיבה לאורנה צ'ילג – ייננית ובעלת יקב

יום האישה הבינלאומי מבחינתי כייננית ובעלת יקב, זה אחד הימים שבהם אני נזכרת מה מצב הייננות הנשית ואם יש הבדל בין יין נשי ויין גברי. בישראל מספר היינניות כמספר אצבעות שתי ידיים מתוך כ- 300 יקבים. אם מדברים על יקבים בהם הייננית היא גם בעלת היקב, מגיעים למספר שהוא פחות ממספר האצבעות של יד אחת. מקצוע הייננות היה מאז ומעולם מקצוע גברי, ובארצות הברית האשה הראשונה קיבלה תואר ייננות ב-1970.

התיאוריה שלנשים יש לשון טובה יותר לטעימת יינות, עדיין לא משנה את העובדה שקשה לנו להתברג למעוז נוסף של גבריות. האספנים הגדולים, בעלי הממון המשפעים על מחירי היין, ברובם גברים.  הנשים עדיין לא קובעות נורמות בתחום היינות בעולם וגם בישראל. בנימה אופטימית זאת יש לציין שבישראל תחום הייננות צעיר, והכל עדיין בשלבי התפתחות, ניסוי ותהיה. מאחלת לנו ולעצמי להוסיף עוד נדבך שייחד את העשייה שלנו כנשים בתחום היין.

ד"ר תרצה זהבי – הוציאה הנחיות למעקב אחר נגיעות בווירוס קיפול העלים
ד"ר תרצה זהבי – הוציאה הנחיות למעקב אחר נגיעות בווירוס קיפול העלים

ד"ר תרצה זהבי – מדריכה מחוזית ורפרנטית בכירה בשה"מ

בתחום עיסוקה העיקרי עוסקת תרצה בהגנת הצומח בגפן וגידול גפן במסגרת שה"מ – שירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות. בעבודה קשה בשטח, בהכנת ניסויים ובייעוץ מתמיד לחקלאים, עושה תרצה ככל שהמדע מאפשר כדי להגן ולטפח את הגפנים. המלצות בעניין שימוש בחומרי הדברה אלטרנטיביים, חיפוש מתמיד אחר פתרונות למזיקי הגפן שפוגעים בכרמים, הדברת עשבייה ועוד.

בשנת 2015 הוציאה תרצה הנחיות למעקב אחר נגיעות בווירוס קיפול העלים בחלקות צעירות. קיפול העלים הידוע כווירוס הליפרול 3 מאיים להשמיד את ענף כרם היין. תרצה הייתה הראשונה לומר לכורמים ולבעלי היקבים כי הגיע הזמן לעשות משהו על מנת להציל את הענף. ההנחיות שפורסמו על ידה העניקו נקודת אור ראשונה להתמודדות  עם הווירוס הזה. ההנחיות נכתבו בצורה פשוטה, וירדו לרזולוציות מדויקות כגון: איך לבצע סריקות בשטח, בדיקות מעבדה לווידוא נוכחות הווירוס, הגדרת מצב הכרם, ועקירות כרמים. באומץ לב ואל מול חקלאים זועמים, היא היישירה מבט ואמרה להם כי כדי להציל את המצב צריך לעקור. על האומץ ועל לקיחת המושכות לידיים, מגיע לד"ר תרצה זהבי כל הכבוד.

אילנית צמח – יצרה קורס אשר מקנה ליקבים כלים מעשיים כדי לשרוד, ואז להתפתח ולהמשיך לייצר יין
אילנית צמח – יצרה קורס אשר מקנה ליקבים כלים מעשיים כדי לשרוד, ואז להתפתח ולהמשיך לייצר יין

 אילנית צמח –  מלווה עסקית שיווקית ליקבי בוטיק ומפתחת תיירות חקלאית של מועצות אזוריות

במסגרת עבודתה, אותה היא מבצעת מטעם משרד התיירות ומשרד החקלאות, יוצרת אילנית חיבורים בין האנשים השונים העוסקים בתחום תרבות היין: כורמים, ייננים, אנשי תקשורת וצרכנים. בשנים האחרונות צצו יקבי בוטיק, שמרביתם הוקמו ע"י בוגרי לימודי עשיית יין, אשר הקימו יקב קטן בהשקעה גדולה והחלו לייצר יינות. אבל כמו שנאמר "לייצר יין זו אומנות, אבל למכור יין זה מקצוע" – מה שמהווה את אחת הבעיות המרכזיות של רובם. אין להם מושג איך למכור את היינות שלהם, איך למתג, איך לשווק, ואיך להקים מרכז מבקרים ראוי.

כאן נכנסה לעובי הקורה אילנית, שבעצמה ניהלה בעבר יקב. היא זיהתה את המצוקה של היקבים הללו, ויצרה קורס אשר מקנה כלים מעשיים על מנת להעניק ליקב קודם כל את האפשרות לשרוד, ואז להתפתח ולהמשיך לייצר יין. מדובר בקורס מקצועי חשוב כמעט, אם לא יותר, מקורס הכנת יין. אחד המשפטים האהובים על אילנית, שבעצם אומר הכל, הוא ציטוט משייקספיר: "בורות היא קללת האלוהים; הדעת היא הכנפיים בהן אנו ממריאים לשמיים".

נעמה עידן – מרנין לראות את המקצוענות שלה
נעמה עידן – מרנין לראות את המקצוענות שלה

נעמה עידן – אשת יחסי ציבור ופרסום

נעמה, בעלת המשרד עידן 2020 לאסטרטגיות שיווק ופרסום, היא אשת יחסי הציבור של יקב עמק האלה, שידע הרבה תהפוכות בשנים האחרונות. תפקידי יחסי הציבור הם רבים. החל מהדברים הפשוטים של לתווך בין היקב לעיתונות, לדאוג להשקות ולמסיבות עיתונאים, מיתוג, וכמובן כיבוי שריפות של משברים בעת הצורך. כאשר נעמה קיבלה לידיה את תיק עמק האלה, הדבר הראשון שנפל עליה היה כיבוי שריפות רבות שהיקב סבל מהן בגלל בעיות ניהוליות.

היה זה מרתק לראות את נעמה – אישה חרדית מסוג אחר – מנווטת, מלמדת ומקנה כלים למנכ"ל החדש של היקב שלא הגיע מעולם היין, ומאפשרת לו להתמודד עם שלל ההפתעות שחיכו לו. היה גם מרנין לראות את המקצוענות בקיום מסיבות עיתונאים, את האפשרות שניתנה לכולנו לפנות אליה בכל שעה (טוב, לא בשבת…) ובכל שאלה קשה ככל שתהיה. תמיד קיבלנו תשובה אמתית.

תגובה אחת

  1. דרישת שלום חמה ממשרד היחסי ציבור של יקב רמת הגולן. מאוד אוהבים אותך שם. גם ביקב….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר