יום העצמאות  – איך לאכול בריא בחג המנגל

כבר משחר הימים, צליית בשר הייתה שיטת ההכנה הבלעדית, עוד לפני המצאת התנור והכיריים
הכותבת מיטל עזר היא תזונאית הבית של חברת הרבלייף ישראל

הנה עבר חג הפסח על הארוחות הרבות בו, וכבר אנו בפתחו של יום העצמאות. זהו יום חופש הטומן בחובו אטרקציות רבות, שהידוע ביניהן הוא המנגל המסורתי. האם ארוחה על טהרת הבשר בריאה בכלל? ומה התוספת המומלצת ביותר?

האם צליית בשר הינה הדרך הבריאה ביותר להכנת בשר?

כבר משחר הימים, צליית בשר הייתה שיטת ההכנה הבלעדית, עוד לפני המצאת התנור והכיריים. היום ידוע כי בצלייה של בשר על אש גלויה בטמפרטורות גבוהות, נוצרים חומרים רעילים הנקראים  "הטרוציקלים אמינים". אלו נוצרים כתוצאה מחום גבוה ואינטראקציה בחומרים טבעיים בבשר.  ככל שזמן הבישול ארוך יותר והטמפרטורה גבוהה יותר, גדלה כמותם בבשר. יש מחקרים המראים קשר בין חומרים אלו וסרטן, אך מן הראוי לציין כי עוד מוקדם לצאת בהמלצות להימנעות או למינון מומלץ. כמו כן, שומן של בשר הנחרך על המנגל הופך גם כן לחומר מסרטן (בנזופירן). לכן ההמלצה היא לצלות את הבשר על גחלים ולא על אש גלויה; להשרות במרינדה לפני הבישול על מנת לקצר משך בישול; ולהשתמש במנגל חשמלי – על מנת להגביל את הטמפרטורה ולמנוע מגע ישיר של הבשר עם האש.

בשר הבקר מתחלק ל-18 נתחים בעלי ערכים תזונתיים שונים
בשר הבקר מתחלק ל-18 נתחים בעלי ערכים תזונתיים שונים

איזה בשר מומלץ להכין על המנגל?

בשר הבקר מתחלק ל-18 נתחים בעלי ערכים תזונתיים שונים. החלקים הקדמיים כמו אנטריקוט וצלעות הם בעלי אחוז שומן גבוה יחסית, כ-15% שומן. לעומת זאת, החלקים האחוריים כמו חזה, כתף מרכזית, צלי כתף, פילה מדומה, סינטה, פילה, שייטל, ואווזית הם בעלי אחוזי שומן נמוכים. לכן עדיף להכין את החלקים האחוריים כמו סינטה, שייטל, ופילה, כמו גם חזה עוף ודגים

האם יש הבדל בין בשר טרי וקפוא?

בשר טרי מכיל יותר ויטמינים ומינרלים. בתהליך ההקפאה נהרסים עד 30% מהוויטמינים והמינרלים בבשר. ככל שמשך האחסון ממושך יותר, כך ישנה נטייה גם לקלקול השומנים שבבשר. חשוב לציין כי מוצרים מעובדים, כמו נקניקיות, המבורגרים וקבבים תעשייתיים, מכילים בדרך כלל תוספי מזון, אשר מטרתם לשמר את הבשר ולשפר את הטעם והמרקם, אך הם לא מיטיבים עם מערכת העיכול שלנו. נהפוך הוא – חומרים אלו עלולים להזיק לנו. לכן מוטב בשר טרי מאשר בשר קפוא, ומומלץ להימנע מבשרים מעובדים.

אפשר לשלב בחג המנגל מזון צמחי לגיוון התפריט
אפשר לשלב בחג המנגל מזון צמחי לגיוון התפריט. צילום תומר בורמד

אפשר להכין מנגל צמחוני?

בהחלט, היום יותר ויותר אנשים עברו לצמחונות, וגם מי שלא עשה זאת, יכול לשלב בחג המנגל מזון צמחי לגיוון התפריט. ניתן לשלב טופו על האש כקציצות או על שיפודים עם ירקות. אפשר לשלב גם קציצות עדשים למיניהם, המבורגר צמחוני מפטריות, או שיפודי ירקות.

מה התוספת המועדפת  ליד הבשר?

אין ספק: ירקות טריים בשלל צבעים. הירקות מכילים חומרים טבעיים פעילים התורמים לבריאותנו. לכל צבע יתרונות משלו. מחקרים מראים כי תוספת ירקות טריים ליד הבשר, מנטרלת במידה רבה את ההשפעות השליליות של הבשר הצלוי.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר