יונתן לבני מבקר: עשרה בקבוקי יין לבן ירדו לעולם

'עשר' או 'עשרה' הוא מספר מיוחד ביהדות: עשרת הדיברות לעומת עשר המכות. עשרה קבין של יופי ירדו לעולם, ובתחילת תשרי אנחנו מדברים על עשרת ימי תשובה שלפני ראש השנה. אני נאלצתי לבחור מבין מאות היקבים בארץ את עשרת היינות הלבנים החביבים עלי לקראת השנה החדשה

'עשר' או 'עשרה' הוא מספר מיוחד ביהדות: עשרת הדיברות לעומת עשר המכות. עשרה קבין של יופי ירדו לעולם, תשעה מהם נטלה ירושלים, ובתחילת תשרי אנחנו מדברים על עשרת ימי תשובה שלפני ראש השנה. אני נאלצתי לבחור מבין מאות היקבים בארץ את עשרת היינות הלבנים החביבים עלי לקראת השנה החדשה. ניסיתי לבקש לכתוב על עוד יין או שניים לשנה הבאה, אבל העורך אמר "לא, באלף רבתי", וכך נשארתי עם עשרת הבקבוקים שלי לשנה החדשה הבעל"ט: התשפ"ב.

דוד פינטו יקב פינטו. צילום מדף הפייסבוק

יקב פינטו – שרדונה 2020: – יקב בוטיק חדש שצומח לו בירוחם. היינן יעקב אוריה, עושה שרדונה נהדר מענבי כרם שיזף במצפה רמון וכרמים אחרים שבנגב. יין חד כתער, חומציות מאוזנת, גוף עגול, טעמי תפוח ולימון. שרדונה במיטבו. לא להחמיץ. המחיר 89 ₪ – VFM (תמורה לכסף).

טביעת האצבע הייחודית של דורון: מינימליסטית, מדויקת, עדינה ומלאת ניואנסים
דורון רב הון יקב ספרה. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב ספרה – WHITE SIGNATURE 2020: דורון רב הון אינו מפרסם את זני הענבים ביין זה, המורכב לטעמי מענבי שרדונה, סמיון, ואולי גם מעט סוביניון בלאן. יין לבן ישראלי במיטבו, שמגלה טפח מכישרונו של היינן. כמות הבקבוקים מוגבלת, והוא מומלץ כיין ישראלי לבן מרתק. המחיר 149 ₪ – בהתחשב באיכות הנהדרת VFM.

זאב דוניה יקב סוסון ים. צילום יונתן לבני

יקב סוסון ים – בלזק 2020: טרום בכורה ליין העשוי השנה מ- 38% ענבי רוסאן, 31% סוביניון בלאן, ו- 31% שנין בלאן – כולם מבר גיורא. זאב דוניה מוכיח שוב שגם לבן הוא מומחיות שלו, בנוסף לאדומים האיכותיים. יין לימוני, טרי וטעים. מתיקות נעימה בסיומת שלא נגמרת. המחיר 85 ₪ – VFM   בגדול.

ערן פיק מיקב צרעה בחלקת המאובנים בכרם שורש. הכי טובה של היקב. צילום פאפא רצי
ערן פיק מיקב צרעה בחלקת המאובנים בכרם שורש. הכי טובה של היקב. צילום פאפא רצי

יקב צרעה – הרי יהודה 2020: ערן פיק MW במיטבו. שרדונה וסוביניון בלאן נותנים ליין את הבוקה הנהדר של שני הזנים, ואת הטעמים שמחמיאים אחד לשני ויוצרים יין איכותי. הענבים מהכרם של היקב בשורש שבהרי יהודה. ללא מילים, או במילה אחת: חוויה. המחיר 105 ₪ – VFM.

דנה בני ייננית יקב ננה. צילום רפי ניבור
דנה בני ייננית יקב ננה. צילום רפי ניבור

יקב ננה – שנין בלאן רזרב 2020: שנין בלאן מכרם בנחל צין ליד מצפה רמון. הענב הלבן האהוב עלי, שזכה לשהייה מתאימה בדיוק בחביות עץ אלון. יין חד, עם רבדים של אשכוליות ומעט וניל. מהשנין בלאן הטובים המיוצרים כאן, פרי יצירתה של הייננית המוכשרת דנה בני שלמדה באיטליה. המחיר 130 ₪ – בהתחשב באיכות הנדירה VFM.

אורי חץ - ב-2007 יינן שאטו גולן. היום יינן ושותף ביקב
אורי חץ יינן ושותף ביקב שאטו גולן. צילום שחר פליישמן

יקב שאטו גולן – גשם לבן 2020: יקב שאטו גולן הוא מהאהובים עלי. אורי חץ היינן הוא איש שקט, אך סוער מבחינת היינות שהוא מייצר מענבים מדרום רמת הגולן. היין עשוי מענבי גרנאש לבן ורוסאן, שתססו בחביות ישנות וגדולות. טעמי אפרסק, חמיצות מאוזנת, וסיומת מתמשכת ונעימה בפה. לבן במיטבו. המחיר 170 ₪ – לא VFM לצערי. למי שקונים את יינות היקב בכל מחיר.

אסף פז יינן יקב ויתקין. צילום איל גוטמן
אסף פז יינן יקב ויתקין. צילום איל גוטמן

יקב ויתקין – מסע ישראלי ורוד 2020: אסף פז יצר יין רוזה יבש איכותי, מענבי גרנאש נואר ומעט קריניאן – שני סוגי ענבים שפז מתמחה בהם, בין יתר הזנים בהם הוא מומחה מהשורה הראשונה. ארומות תות ועשבוניות ישראלית. יין כיפי ליום בו הטמפרטורות כרגיל יהיו מעל הממוצע הקיצי. שאפו. המחיר 75 ₪ – VFM בגדול.

אלי בן זקן יקבים קסטל ורזיאל. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב קסטל – רוזה 2020: למרות שאישית אני מתחבר יותר ליין האיקוני של קסטל, ה- Grand Vin, הרי שהרוזה העדין של היקב, מוכיח בעליל שאלי בן זקן המוכשר, יודע להוציא מידיו גם יינות עדינים המתאימים לקיץ. רוזה זה הינו בלנד של ענבי מרלו, מלבק וקברנה פרנק. יין קליל ומרענן בטעמי פירות טרופיים ואפרסקים. המחיר 100 ₪ – VFM בהחלט.

היינן ניר שחם מיקב שורק. צילום מדף הפייסבוק

יקב שורק – בלאן דה נואר 2020: ניר שחם הוא אחד המורים הפופולריים בארץ לייצור יין. ביקב שורק שבקיבוץ נחשון, הוא מלמד את רוב רובם של בעלי יקבי הבוטיק-גראז' שחולמים על ייצור יין, איך לממש את חלומם. בלאן דה נואר הוא יין לבן שעשוי מענבים אדומים, המקובל באזור שמפניה. כאן הוא עשוי מ- 87% ענבי גרנאש ו- 13% מורבדר מגוש עציון, שנקטפו מוקדם. יין ממש טעים ולעיס, ארומטי ומרענן. משהו שונה בנוף הישראלי. יתיישן נהדר.  יין במיטבו. לא להחמיץ. המחיר 80 ₪ – ממש VFM.

ויקטור שונפלד היינן הראשי של יקב רמת הגולן. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב רמת הגולן – ירדן קצרין שרדונה 2019: 'קצרין' היא הסדרה הטובה של יינות יקב רמת הגולן. ויקטור שונפלד, היינן המעוטר שמלווה את היקב מאז הקמתו, יוצר כאן שרדונה אלגנטי, חמאתי, בטעמי לימונים של סוף קיץ ומינרלי ביותר. שרדונה מורכב, מהטובים שמיוצרים בישראל. יין לשתייה מיידית וליישון כאחד. המחיר 120 ₪ – בהתחשב באיכות ממש VFM.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר