יין וג'אז: הדרך הלבנה של סומק והדרך של סינטרה

יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז. כול אחד והדרך שלו : היין בדרך הלבנה של יקב סומק, ופרנק סינטרה בדרך שלו שהחלה כשיר צרפתי על הרגלים ושגרה

 יקב סומק הוא יקב משפחתי שהוקם בשנת 2002 על ידי בני הזוג הילה וברק דהן, ושוכן במרכז המושבה זיכרון יעקב. כל היינות ביקב מגיעים מכרמים המעובדים על ידי משפחתו של ברק משנת 1882 ועד היום, הנטועים בבקעת הנדיב, כשהמטרה לייצר יין ברמה הגבוהה ביותר. כבן דור חמישי לכורמים בזיכרון יעקב, גדל ברק כששורשיו נטועים עמוק במסורת המשפחתית והאהבה ליין טבועה בו מאז ומעולם. היכרותו האינטימית עם כל חלקה וגפן ונחישותו לשלב שיטות עבודה ידניות מסורתיות על מנת להפיק את המיטב מהכרמים, מביאות לתוצאות מדהימות באיכות הענבים והיינות של היקב.

ברק דהאן – דור חמישי למשפחת כורמים. צילום אביב קורט

הילה סיימה לימודי תואר ראשון בחקלאות באוניברסיטה העברית, ונסעה לאוסטרליה על מנת להמשיך להעמיק את הידע היינני והמקצועי של עשיית היין, וקיבלה תואר שני בייננות באוניברסיטת אדלייד .השילוב בין השניים מביא ליקב שילוב מוצלח של מסורת, ידע וניסיון של גידול הכרמים, יחד עם ידע טכנולוגי ויינני. העבודה ביקב מתבצעת בשיתוף פעולה מלא של השניים כאשר מילת המפתח היא מקצוענות ללא פשרות והנאה בעשייה. היינות ביקב מיוצרים ללא שימוש במרכיבים מן החי, ועם מינרלים טבעיים. לכן קיבלו את תו Vegan Friendly .

הילה וברק בכרם – הסביבה הטבעית. צילום אביב קורט

הדרך הלבנה 2017 הוא יין לבן יבש המורכב משלושה זנים: רוסאן, שנין בלאן וויונייה, שנבצרו ותססו כל אחד בנפרד. בסיום התסיסות הורכב הבלנד הסופי, והיין הוכנס לחביות עץ אלון צרפתי למשך שנה, ועוד שנת התיישנות בתוך הבקבוקים. ליין צבע זהוב בהיר וגוף מלא. מלא בארומות של פריחת הדרים, פירות טרופיים, דבש וקרם וניל. יין נעים ורך על החך, עשיר בפרי ובתבלינים. מורכב ורענן, הרמוני ומלא חיים. כול אלה הופכים אותו ליין מושלם לקיץ.

הדרך הרומית העתיקה שחוצה את אזור הכרמים בחלקה המשפחתית של היקב – מסמלת את הביטחון ליצור יין טוב. ונכון, היין טעים. ואז הקשבתי לפרנק סינטרה ששר: "כן, זו הייתה הדרך שלי. עשיתי את זה כמו שרציתי לעשות את זה, והצלחתי".

My Wayפול אנקה כתב את מילות השיר הזה על פי שיר צרפתי בשם Comme d'habitude – כמו כרגיל, כמו בשגרה שהוקלט בשנת 1967 על ידי קלוד פרנסואה, שהיה כוכב פופ ענק בצרפת. אנקה שמע אותו בצרפת, וכתב את My Way כשחזר לניו יורק. הוא היה משוכנע שזה שיר מתאים ביותר ל'מיסטר בלו אייס', ונתן אותו לפרנק סינטרה שהקליט את השיר ב- 30 בדצמבר 1968. מילות השיר הן על האיש שמספר את סיפור חייו – מאושר מהדרך בה התנהלו ומהישגיו. אף שלעיתים שגה, אין לו חרטות. הוא חי חיים מלאים, והצליח בדרכו שלו. בתו הצעירה של סינטרה, טינה, זוכרת היטב את הפעם הראשונה ששמעה את אביה מבצע את My Way: "יכולת להרגיש את האנרגיה, החשמל, בחדר. השיר הזה הפך להיות שלו באותו לילה ראשון". עם השנים השיר הוקלט ובוצע עשרות פעמים על ידי אומנים שונים. בין המבצעים אריתה פרנקלין, טום ג'ונס, דיון וורוויק, נינה סימון, פול אנקה עצמו, ואנדי וויליאמס. אלביס פרסלי ביצע את My Way בשידור חי בסוף הקריירה שלו. הגרסה של אלביס שוחררה כסינגל לאחר מותו בשנת 1977.

פרנק סינטרה הצעיר

פרנק סינטרה (1998-1915) נולד בניו ג'רזי למשפחת מהגרים איטלקית, ובגיל 20 כבר היה חבר בלהקה. ארבע שנים מאוחר יותר יצא שירו הראשון, ועד מהרה הפך לאליל הנוער הראשון בארה"ב. בזכות קולו הערב והקטיפתי ששילב קשיחות ורגישות, וקסם אישי, הצליח סינטרה כזמר אהוב ונערץ להשפיע על עולם המוזיקה במאה שעברה, והגיע למעמד בלתי מעורער בארצות-הברית ובעולם כולו, והצליח לשבות בקסמיו קהלים צעירים וחדשים שוב ושוב לאורך הדורות. זאת מרות שחי בעידן רב תהפוכות מוזיקליות – מן הג'אז והביג-בנד, דרך הרוקנ'רול, הפאנק והפופ, ועד לדאנס. סינטרה הקליט כ- 1,500 שירים בעשרות אלבומים. להיטיו כיכבו בצמרות מצעדי הפזמונים, בהופעותיו מילא אולמות. הוא השתתף באירועים חשובים (כולל הופעה בבית הנשיא בתקופת כהונתו של ניקסון), כיכב בכ- 60 סרטים בהצלחה רבה, ואף זכה בפרס האוסקר לשחקן המשנה בסרט "מעתה ועד עולם" (1953). הודות לעבודה קשה ואינטנסיבית הפך סינטרה לאחד מענקי הזמר של המאה ה- 20, לדמות תקשורתית אהודה, ולאחד מסמלי ההיסטוריה והתרבות האמריקנית.

פרנק סינטרה עם הנשיא רייגן

היין התפתח בתוך הבקבוקים, עד שהוא מקבל את כל המאפיינים מהדרך הרומית העתיקה, שהופכים אותו ליין עשיר ומורכב. סינטרה הצליח לבטא בשירה מופלא ה, כנה ומרגשת, ובביצוע מושלם ומצמרר. ברק והילה מייצרים יינות מקומיים באהבה, וכשכחול העיניים אימץ שיר – הוא הפך לשלו. החיים לוקחים אותנו למקומות בלתי צפויים ואתגרים מפתיעים, והשיר של סינטרה My Way מדבר בדיוק על הרגעים הללו. הדבר החשוב ביותר בחיים הוא פשוט לחוות אותם בדרך האישית שלכם. היקב קרוי על שם הסומק העולה בלחיים לאחר שתייה מרובה. לי זה קרה כששתיתי את היין, וגם לסינטרה זה קרה. אני לא יודע ממה, אבל בתמונה על עטיפת התקליט הוא מסמיק-מחייך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר