יין וג'אז: יין אדיר ובלוז הלילה

יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז – הפעם בלוז ישראלי. יין במהדורה מוגבלת שונה ומרגש, ושיר בהוצאה מיוחדת חזק ומרגש

יקב אדיר – בלב ליבו של הגליל העליון, בפארק התעשייה דלתון, שוכן יקב שהוקם בשנת 2003 על ידי שותפות של שתי משפחות חקלאים: אשכנזי ורוזנברג, ממקימי מושב כרם בן זמרה. זאת לאחר שנים רבות של עיסוק במשק חלב עיזים, וגידול ענבי יין ליקבים בגליל ורמת הגולן. היינות מיוצרים מענבים הטובים ביותר מבין כרמי הפלאטו של כרם בן זמרה השייכים למשפחות. כרמים אלו נשתלו במהלך שנות ה-80 וה-90, והם נהנים משילוב מיטבי של אדמות איכותיות ותנאי מזג אויר אופטימליים, המעניקים להם את טעמם המשובח. דור ההמשך המנהל את היקב: יוסי (מנכ"ל) ואבי (יינן) רוזנברג. מרכז המבקרים של היקב מציע חוויה קולינרית משולבת עם יינות איכות, ומוצרי חלב, גבינות עיזים וגלידות ממחלבת אדיר.

האחים רוזנברג: אבי היינן (משמאל) ויוסי המנכ"ל
האחים רוזנברג מיקב אדיר: אבי היינן (משמאל) ויוסי המנכ"ל. צילום דוד סילברמן dpsimages

פטיט סירה Winemaker Edition 2018 – יין אדום יבש, במהדורה מיוחדת וממוספרת של היינן. עשוי 100% ענבי פטיט סירה שנבצרו באופן ידני בכפר שמאי. התיישנות של 14 חודשים בחביות עץ אלון הביאה ליין צבע סגול כהה. בטעימה שפע ניחוחות וטעמים חזקים עם תבלינים, רכות וקצת מתיקות, סיומת ארוכה ונעימה. יין עוצמתי, מורכב ומרתק. ישתלב היטב עם מנות בשר מורכבות וקדירות. ואם שילוב, אז מה יותר מאשר החורף, הקור, איתם תבשילי הקדירה ולצידם יינות אדומים עמוקים, מורכבים, ובעיקר מעניינים. זה הזמן גם לבלוז ישראלי, חזק, עמוק, ובעיקר מרגש.

שלושה שירים מאלבום הבכורה של ארז הלוי בשנת 1984, הפכו ללהיטים גדולים ולקלאסיקה ישראלית: 'כך ברא אותך הטבע', 'שיר הדייגים' ו'הלילה' (שיר מס' 6 בלינק היוטיוב). הלוי כתב והלחין את כל השירים, ומתי כספי הפיק מוזיקלית, עיבד וניגן בכל הכלים.  בעצם לא בכולם. בשיר הבלוזי 'הלילה', ניגן גרי אקשטיין קטעי סולו.

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=Y9Gsr7-57zU&list=PLWkfrFkdyL1HvkFRd6GOmhVdxCz2yc464&index=34

בתחילת הקריירה שלו היו להלוי שתי פגישות משמעותיות עם מתי כספי. הראשונה בגיל 18, בבחינות ללהקה צבאית מול מתי כספי כבוחן, שקבע: הלוי עבר את הבחינה, אבל לא מתאים לצוות. ארבע שנים עברו, והלוי רואה מודעה בעיתון: מתי כספי בוחן מוזיקאים שיופיעו במועדון שלו בתל אביב. הנה ציטוט של ארז: "בסוף הערב כספי אמר לי: אני נותן לך מקום ראשון, כי אין מי שיעזור לך. את המקום השני אני נותן למאיר בנאי, כי הוא בא ממשפחה שיש מי שיעזור לו".  למחרת פורסמה ידיעה בידיעות אחרונות : "מתי כספי גילה בחור בשם ארז הלוי".

ארז הלוי. צילום מיוטיוב

את הקריירה שלו התחיל בגיל 15 בנגינה על גיטרה, מוזיקה קלאסית ופלמנקו, ביטלס וקט סטיבנס. בהופעות שלו בפאבים אמרו לו: "אתה תימני משעריים, מה זה השירים האלה? תשיר לנו מזרחית". כתגובה לדברים שאמרו לו, כתב את השיר "כך ברא אותך הטבע". קולו הגבוה, מבטאו התימני, ושירת הנשמה של הלוי, נעטפו  בעיבוד מדויק, והוספת מהלכים הרמוניים ומורכבים שכל כך מזוהים עם מתי כספי, יצרו צליל מרענן וייחודי.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

בעדינות, בצניעות וביופי רב, כתב הלחין ושר הלוי את תקליט הבכורה שלו. האווירה בתקליט בכלל ובבלוז 'הלילה' נינוחה וכנה מאוד, כשמילותיו המרגשות ולחניו הסהרוריים, מרגשים לא פחות. איכשהו מדובר בכישרון מדהים שהתפספס, עם קול ייחודי שמביא את הנשמה. "אתה ממזר לא קטן", אמר לו אריק איינשטיין. הצלילים הרכים, הענוגים, היפים כל כך. בלוז ישראלי ברמה גבוהה. חזק ביותר. שיר מדהים; כה עמוק, כה נכון, וכמה מרגש.

קדירת חורף מהחלומות, יין נהדר, ומוזיקה מתאימה. זה בדיוק מה שקרה אצלנו בשישי האחרון: קדירת אוסובוקו ושורשים, היין של אדיר, ובלוז ישראלי קורע את הלב. התענוג על כול צליל ועל כול לגימה. הדברים היפים נשמעים וטעימים באמת. יין, קדירה, בלוז, חורף, מושלם.

תודה רבה לרני רוגל שהעשיר את ידיעותיי ופקח את עיניי לשיר, לבלוז הנהדר של ארז הלוי "הלילה"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר