יין וג'אז: מרגלית אופטימה ומיילס דייויס אז מה – יצירות מופת

יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז. הפעם מרגלית אופטימה 2016 ו-So What של מיילס דייויס

יקב מרגלית הוא יקב בוטיק משפחתי, שהוקם ב- 1989 בכפר-בילו ליד רחובות. בשנת 1994 עבר לפרדס ליד חדרה, ומשנת 2013 היקב שוכן בבנימינה. את היקב הקים ד״ר יאיר מרגלית, חוקר בטכניון ומומחה בינלאומי לכימיה וטכנולוגיה של היין, שכתב מספר ספרי לימוד נחשבים בלימודי יין ועוסקים בכימיה של היין, וגם – ספר שירה בשם אניגמה (כשמו של אחד מיינות היקב). הבן אסף התחיל בייצור יין עוד בילדותו ביחד עם אביו בחצר הבית, ובהמשך למד, השתלם, ועבד בארץ ובחו"ל, כדי לחזור ליקב בתור יינן. היקב שחקק על דגלו ייצור יינות מזני בורדו הקלאסיים (קברנה סוביניון, מרלו וקברנה פרנק(, הוסיף את זני פרובנס (סירה, גרנאש ומורבדר), ושני זנים לבנים: שרדונה, וריזלינג. יינות היקב נחשבים כיינות איכותיים ומדויקים, ובעלי פוטנציאל יישון יוצא דופן.

אסף מרגלית בכרם. צילום אלון גונן

מרגלית אופטימה 2016 מורכב מ- 79% ענבי שרדונה, ו-21%  ענבי מרגלית בלאן. היין נולד בעקבות מציאתה של גפן אחת עם ענבים לבנים בכרם היקב של ענבי קברנה פרנק בבנימינה. לזן הענבים הבלתי ידוע, העניקו יאיר ואסף את השם 'מרגלית בלאן' (כנראה הכלאה כלשהי של פרנץ' קולומבר). השילוב של גוף מלא, הריחות והטעמים של השרדונה, עם חומצה גבוהה וריחות טרופיים רעננים של המרגלית בלאן, יוצר אופטימליות נהדרת. יין מורכב ומקסים.

מיילס דייויס – מוזיקאי ג'אז, חצוצרן, מלחין ומעבד מוזיקלי אמריקאי. היה מחלוצי הבי בופ, יוזם ה- ,Cool Jazz מראשוני הזרם השלישי, ההארד בופ, הג'אז המודאלי והפיוז'ן. עמיקם קימלמן (אחד ממוזיקאי הג'אז הבכירים בישראל), אמר עליו: "מיילס לא הצטיין ברמה הטכנית. הוא ניגן עם חריקות, אבל היה לו הצליל המיוחד שהשיג בעזרת העמעם. חצוצרן לא ילמד ממנו כיצד לנגן בחצוצרה, אבל הוא ילמד ממנו הרבה מוזיקה". דייויס גם גילה את "הכישרונות החדשים", ונתן במה למוזיקאים צעירים שהפכו לכוכבי על של הג'אז, כמו ג'ון קולטריין, קנונבול אדרלי, ביל אוונס, דייב הולנד, צ'יק קוריאה, ג'ון מקלפלין ורבים אחרים, שהובילו אותו ואת הג'אז קדימה. הוא נחשב לאחד האמנים המוערכים ביותר בעולם הג'אז ובמוזיקה האמריקאית המודרנית בכלל. ובנימה אישית: באמצע שנות השמונים, לאחר טיול ארוך בארה"ב, חזרתי לארץ והתאהבתי במוזיקת הג'אז. התחלתי עם מיילס דייוויס. הגדול מכולם, והקשה מכולם, לדעתי.

ואם מיילס דייויס, אז מבחינתי Miles Davis – So What

הקטע So What (מה לעשות, אז מה) שכתב והלחין מיילס דיוויס, הוא חלק מהאלבום Kind Of Blue, הנחשב כשיא יצירתו של דייוויס, האלבום הנמכר ביותר של דייוויס, אלבום הג'אז הנמכר ביותר, ואלבום הג'אז הגדול בכל הזמנים. קטעים שונים מהאלבום הפכו לסטנדרטים של ג'אז, ובוצעו ע״י אמנים רבים. באלבום אסף מיילס דייויס שורה של נגנים המהווים את עמודי התווך של הג׳אז; הסקסופוניסטים קנונבול אדרלי וג׳ון קולטריין, הפסנתרנים ווינטון קלי וביל אוונס, הבסיסט פול צ׳יימברס, והמתופף ג׳ימי קוב.

הדבר הכי מופלא באלבום: הוא הוקלט בטייק אחד או שניים. מיילס הקפיד שהמוזיקה תהיה ספונטנית, עם שירים בעלי מנגינות פשוטות ואקורדים פשוטים, שהשאירו מקום למהלכי אלתורים מורכבים, וצלילים כל כך מדויקים שאינם כתובים ומנוגנים מתוך הדף. ב-  So Whatהכול מקורי ומתוזמר להפליא: נגינת הבס המופתית, והאקורדים המעודנים בנגינת הפסנתר. יצירה כמעט מהפנטת במסתוריותה ובקסמה.

יקב מרגלית = יקב הבוטיק ראשון בישראל. מיילס דיוויס = אמן הג'אז הראשון שהתחלתי להקשיב לו. מרגלית אופטימה 2016 ו- So What – יצירות מופת מבחינתי. טעים ומרגש, לשתות ולהקשיב. יין אופטימה ומיילס מה לעשות = הטוב ביותר האפשרי, בשבילי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר