יין וג'אז: סקסופונים על הגובה – מרלו רזרב 2014 של בן-חיים ודקסטר גורדון

יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז. הפעם יין שהופך את הארוחה לסעודה ומוזיקאי שהיה מקור השפעה על ענקי ג'אז. קריאה והאזנה נעימות

יקב בן-חיים הינו יקב בוטיק משפחתי הממשיך מסורת גידול יין שהחלה ע"י אבות המשפחה בשנת 1932. בשנת 1970 הקימו רותי (בת למשפחת חבתנים) ואלי בן-חיים יקב ביתי ברמת חן, ולאחר 27 בצירים החליטו לייסד יקב בוטיק. כעבור זמן קצר הועבר היקב לכפר אז"ר ובהמשך לרמת השרון, שם היקב שוכן כיום. במרתף בית המשפחה שמור אוסף של 46 שנות בציר. כרמי היקב ממוקמים בגליל העליון: על אדמות כפר שמאי בתוך שמורת הר מירון, בהרי נפתלי סמוך לנחל דישון, ובבקעת קדש. בסך הכול גדלים שמונה זנים שונים של ענבי יין. היינן הראשי הוא איתי בן-חיים, דור שישי לאבות המשפחה שהעמיק בלמידה. "הדבר הראשון שקיבלתי מתנה לשחרור מהצבא בשנת 1997 היה שנטענו כרמים על מורדות הר מירון", אומר איתי. "מבחינתי, לעבוד עם המשפחה זאת מתנה, כי יש מי שתומך ורוצה בטובתך. העבודה נעשית בסינרגיה. כל אחד יודע את מקומו, וכולם דוחפים את העגלה" הוא מוסיף. "ההורים שלי האמינו והשקיעו לטווח ארוך. והיום, אשתי קרן ואני עובדים ונושמים את העסק שיהיה לנו ולדורות הבאים".

עושים חיים ביקב בן-חיים. עם הסקסופון איתי בן-חיים היינן. צילום מדף הפייסבוק
עושים חיים ביקב בן-חיים. עם הסקסופון איתי בן-חיים היינן. צילום מדף הפייסבוק

יקב בן-חיים (כשר) מתהדר ביין המיוצר בשיטות העולם הישן, יינות שנולדו להתיישן תקופה ארוכה. "המטרה היא להוציא אותם לשוק אחרי כמה שנים כיינות בוגרים ומוכנים". מרלו רזרב 2014 של היקב עשוי מ- 85%  ענבי מרלו, בתוספת קברנה סוביניון וקברנה פרנק. היין התיישן במשך 24 חודשים בחביות עץ אלון חדשות וישנות, אמריקאיות וצרפתיות. ליין צבע בורדו עמוק כהה וגוף מלא. ניחוחות מהנים של פירות אדומים, פרחים ועור. בפה – חמיצות נעימה, רעננות, איזון, ומפגן טעמים רכים. היין עשיר, מעניין, מורכב, ועדין. איתי: "זה מרלו שנועד לשתייה כאשר הוא בוגר, ואכן היום בגיל שש שנים הוא בדיוק כמו שהתכוונתי שיוגש. יין מינרלי ורך, שהופך את הארוחה לסעודה, ואת המסיבה לנשף".

בזמנים כתיקונם, לא בימי קורונה, בכל שישי בצהריים פותח היקב ברמת השרון את שעריו למבקרים, שיכולים לטעום מהיינות לצלילי מוזיקת ג'אז חיה על הסקסופון של איתי היינן. האמת שהיה כאן בעבר פסנתר שגם עליו ניגן איתי בווירטואוזיות, אך שטח מרכז המבקרים של היקב מצומצם, הביקוש להגיע לכאן בימי שישי הלך וגבר, והסקסופון תופס הרבה פחות מקום, אם בכלל.

דקסטר גורדון. צילום מויקיפדיה

אז יש לנו ייצור יין בשיטה מסורתית כמו בצרפת, ואלבומיו הטובים של דקסטר גורדון הוקלטו בפריז. דקסטר גורדון הוא סקסופוניסט ג'אז שנולד בשנת 1923 בלוס אנג'לס. דקסטר, שנודע בין השאר גם בשל גובהו הרב (כמעט שני מטרים), כונה Long Tall Dexter וגם Sophisticated Giant. חוץ מלהיות גבוה מאוד, הוא היה סקסופוניסט ג'אז מבריק; אחד הראשונים להחיל את סגנון הבי בופ של צ'רלי פארקר ודיזי גילספי על הכלי שלו, סקסופון טנור.

גורדון היה מקור השפעה על ענקי ג'אז כמו סוני רולינס וג'ון קולטריין. מאוחר יותר במהלך הקריירה שלו הוא גם הושפע מקולטריין, כך שההשפעה במקרה שלהם הייתה הדדית. בתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת העתיק גורדון את מקום מגוריו ועיקר פעילותו לאירופה. הוא היגר לפריז משום שחש שם פחות את המתח הבין גזעי, וכן כי הרגיש שמוזיקת הג'אז מקבלת יותר רספקט בקרב הקהל האירופאי. סיבה נוספת הייתה התמכרותו לסמים, והעובדה שהוא נכלא בארה"ב פעמיים בשל החזקת סם. הסביבה האירופאית עשתה עימו חסד גם מהבחינה הזו.

בזמן שהותו באירופה המשיך גורדון להקליט תחת הלייבל האמריקאי בלו נוט, ואלבומיו הטובים ביותר הוקלטו בתקופה ההיא, בפריז. בשנת 1986 הופיע דקסטר גורדון בסרט הנפלא Round Midnight  בו שיחק בתפקיד הראשי כמוזיקאי ג'אז מזדקן. Round Midnight נחשב כסרט הג'אז האותנטי ביותר שנעשה עד היום. בין היתר תורמת לכך העובדה שפס הקול של הסרט נוגן והוקלט LIVE תוך כדי הסרטתו. כלומר, ההופעות בוצעו באופן חד פעמי כשצולמו לסרט. דקסטר היה מועמד לאוסקר בגין הופעה בסרט. בשנת 1990 הוא הלך לעולמו עקב מחלת כליות ממנה סבל. בן 67 היה במותו.

Blue Bossa הינו סטנדרט ג'אז בוסה נובה, שנכתב על ידי קני דוראם לאחר ביקור בפסטיבל הג'אז בריו דה ז'ניירו בשנת 1961, והפך לפופולארי באלבום Page One של ג'ו הנדרסון. ג'אז אינסטרומנטלי של בי בופ ובוסה נובה בקצב נהדר. אחת מהקלאסיקות הג'אז לטיניות. יצירת מופת. המרלו והבוסה הכחולה –  רכים ומורכבים, זורמים ומתפתחים. כובשים את הלב. קצת סקסיים… מנגינה קליטה, יין מוכן וטעים. יינן  גדול עם אופנוע הארלי דוידסון, סקסופון ויין. אדם גבוה, בעל צליל ייחודי שקשה לחקותו; סקסופון ויין.

תוכלו לקרוא על היין של יקב בן חיים גם בכתבה זו של יגאל ברנע שכותרתה מרלו במועדון יולו – בן-חיים מככב בטעימה עיוורת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר