יין וג'אז: עשיר וחמאתי בחמישה רבעים

יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל את 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז – אז קחו חמש, צאו להפסקה של חמש דקות ואפילו יותר, ביקב מודרני עם שורשים עתיקים

יקב שילה נוסד בשנת 2005 ע"י הבעלים ד"ר מאיר שומר, דוקטור למשפטים ואיש עסקים, באזור התעשייה שילה הצופה אל נחל שילה והרי השומרון. יינות היקב משלבים טכנולוגיה עם מקצוענות, תחת ידו האמונה של היינן המנוסה והמנכ"ל עמיחי לוריא – מקצוען, עובד ומנהל את הכרמים, מחזיק מעבדה בתוך היקב, ולא מתפשר על דבר בדרך ליין איכותי. כרמי היקב נטועים על גבעות השומרון, וביקב מייצרים יינות בלנדים וזניים, השומרים קו אחיד ואיכות גבוהה לאורך השנים. לוריא משילוב סגנונות בין העולם החדש והישן, ובין אהבת האדמה והטרואר של חבל בנימין לטכנולוגיה מתקדמת ומקצוענות ללא פשרות. השור – הסמל של היקב, מייצג את ההיסטוריה, את היינות, ואת האופי החזק והתשוקה ליצירת היינות.

עמיחי לוריא עם הענבים והיין. צילום איל קרן

שילה שרדונה 2020 – עשוי 100% ענבי שרדונה. היין תסס והתיישן בחביות עץ אלון צרפתיות בנפח 400 ליטר במשך 10 חודשים. ארומות פרי טרופי ווניל. חלק, עגול, עשיר, מורכב, ואיכותי. יין מרענן עם חומציות טובה, סיומת ארוכה ומענגת. יין נקי, אלגנטי. יין נהדר לקיץ, לצנן וליהנות. נפלא ומרגיע, כמו נשימה עמוקה פנימה והחוצה. חלק ואינטנסיבי.

"Take Five" (מילולית: "קחו חמש", משחק מילים המרמז לביטוי נפוץ בין נגנים להפסקה של חמש דקות, ולמשקל של היצירה – חמישה רבעים) – הוא סטנדרט ג'אז שנכתב על ידי פול דזמונד ובוצע על ידי רביעיית דייב ברובק באלבומם Time Out בשנת 1959. שנתיים לאחר הוצאתו הפך הקטע ללהיט, ונכנס למקומות גבוהים במצעדי המוזיקה. זהו סינגל הג'אז המכניס ביותר בכל הזמנים, ואחד מקטעי הג'אז המוכרים ביותר.

דייב ברובק ליד הפסנתר וחברי רביעיית הג'אז שלו

המאפיינים הבולטים ביצירה הם ליווי קצבי של הפסנתר בשני אקורדים החוזרים על עצמם לאורך זמן, מלודיה קליטה לסקסופון המבוססת על סולם בלוז, סולו התופים, והשימוש במשקל יוצא הדופן של 5/4. היצירה Take Five לא הייתה הראשונה במשקל זה, היא הייתה אחת הראשונות בארצות הברית שהגיעה להכרה ציבורית משמעותית והגיעה לחמשת הגדולים במצעד התקליטים האמריקאי.

פול דזמונד הסקסופוניסט של הרביעייה – הוריש את זכויות התמלוגים מטייק פייב לצלב האדום האמריקאי

בביצוע הפומבי הראשון של היצירה, במועדון הלילה "וילג' גייט" בניו יורק בשנת 1959, עזב כל אחד מהנגנים את הבמה בתום נגינת הקטע שלו, כמו בסימפוניית הפרידה של יוזף היידן, מכיוון שבמקורה נכתבה היצירה כדי לאפשר את הבעת יכולותיו של המתופף ברביעיית ברובק – ג'ו מורלו, במקצב של חמישה רבעים. לפני מותו הותיר פול דזמונד את זכויות התמלוגים ביצירותיו, כולל Take Five, לצלב האדום האמריקאי. הקצב, המנגינה, התזמון  – ממש יצירת מופת טהורה.

דייב ברובק בשנותיו האחרונות – הלך לעולמו בגיל 92

דייב ברובק, המלחין והפסנתרן האגדי שהושפע ממוזיקה קלאסית, שילב בין יכולות האלתור והתמקדות במשקלים א-סימטריים. אלה סייעו לו להפוך לאחד מחלוצי הג'אז הפופולרי ,ולאחד מייצרני הלהיטים הבולטים בז'אנר, במיוחד במהלך שנות ה-50. הוא אחראי לשורה של להיטים, ביניהם "In Your Own Sweet Way", "The Duke" וכמובן הנעימה המוכרת ביותר שלו, "Take Five", שהייתה לשיר הג'אז הראשון שגרסת הסינגל שלו נמכרה בלמעלה ממיליון עותקים. ברובק ידוע כמי שסייע להחדיר את הג'אז לשיח האקדמי באמצעות הופעות באוניברסיטאות, ומצד שני לא הפסיק לנגן בפני הקהל הרחב באופן קבוע, גם בשנותיו האחרונות. הוא מאוד נהנה להמשיך ולנגן את להיטו הגדול ביותר: "אנחנו מנגנים את 'Take Five' בצורה שונה כל פעם", אמר ברובק בראיון בשנת 2005, "כך שלעולם לא נמאס לי ממנו. זה כל היופי בג'אז".

עמיחי לוריא – תמיד בפעולה. צילום איל קרן

יין לבן מצוין בשילוב להיט מיתולוגי. הלב והנשמה מתמלאים ביצירתיות, ומפליגים לאופק. ליצירה יש הוא משקל מורכב. ליין חמישה מאפיינים: עמוק, מדויק, עשיר, נפלא, וטעים. כתוב בחמישה רבעים, נטעם בציפייה והתרגשות. טייק שילה פייב שרדונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר