יין וג'אז: קלאסי ומורכב – יקב הר אודם, איריס ועופר פורטוגלי ופרדי מרקורי

יקב הר אודם נהנה מחלקות כרם מהמשובחות בצפון הגולן בגובה 1,180 מטר על אדמה בזלתית במורדות תל החרמונית ובתנאי אקלים אידיאלים להפקת יינות איכות. צילום אלון ארבל
יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל את 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז. הפעם המיטב במומחיות והאיכויות של יקב הר אודם, הפורטוגלים והגוספל ביצירה מוזיקלית ווקאלית. בגרות ואופטימיות מושלמים

יקב הר אודם הוא יקב בוטיק משפחתי, הצפוני והגבוה ביותר בישראל. הקמתו בשנת 2003 על ידי עידית ומיכאל אלפסי, הייתה הגשמת חלום בו אהבה ליין, גידול חקלאי ועשייה יצירתית, לוקחים חלק בכל השלבים יחד עם ארבעת ילדיהם לעשייה משפחתית משותפת. היקב ממוקם בלב יער אלונים עבות במושב אודם. אדם אלפסי הינו יינן היקב מיום הקמתו, והוא נהנה מחלקות כרם מהמשובחות בצפון הגולן בגובה 1,180 מטר, על אדמה בזלתית במורדות תל החרמונית ובתנאי אקלים אידיאלים להפקת יינות איכות.

שלג בהר אודם. צילום יערה ביאדגלין

היקב משלב איכות וחדשנות יחד עם מסורת והקפדה. לצד עשיית יין עוסק היקב במחקר משולב בכרמים ובפיתוח יינות מזנים אחרים כמו נביולו, ולפני שנה גמאי נואר. תפוקת היקב כ-150,000 בקבוקים בשנה. 80% מהכרמים המספקים ליקב את הענבים גדלים בצפון הגולן, שאר הכרמים בגליל העליון וביישובי הגולן.

מיכאל (מימין) ואדם אלפסי. צילום נימרוד כהן – נימקו

קברנה סוביניון סינגל ויניארד 1060 בציר 2015 – היין שיוצר משני דונם הנטועים בחצר היקב בכרם בגובה 1,060 מטר, התיישן 26 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות חדשות. בעל צבע אדום ארגמני כמעט אטום. ניחוחות של פרי שחור, אדמה, תבלינים, וניל, ועישון. גוף מלא, מרוכז ועסיסי, מלווה בטעמי פרי, טבק, עור, ציפורן ושוקולד מריר. טאנינים רכים עם סיומת ארוכה, קטיפתית ועשירה. יין איכותי, טעים, עשוי היטב, עוצמתי, מוצלח, אלגנטי, הרמוני, ונועז. המחיר 320 ש"ח.

כשאני חושב וכותב על משפחתיות, עוצמתיות, הביחד, עשייה משותפת ויצירתיות, אני מתכוון למוזיקה:

איריס פורטוגלי – מתופפת, זמרת ויוצרת. עופר פורטוגלי – פסנתרן, מלחין ומעבד, הם בוגרי Berklee College of Music בבוסטון, שם נפגשו לראשונה. השניים מובילים זה שלושה עשורים את אחד מהרכבי הג´אז והגוספל הבולטים בנוף המקומי. בכל שנות פעילותם מקפידים הפורטוגלים לחבר את הג'אז והגוספל לתרבות הישראלית. איריס ועופר נמנים על בכירי סגל המרצים ב'בית הספר הגבוה למוזיקה – רימון' מזה 30 שנים, במהלכן איריס ניהלה את המחלקה הווקאלית במשך 13 שנים, וב- 7 השנים האחרונות כיהנה כמנהלת האקדמית של בית הספר.

צילום מדף הפייסבוק

מאחוריהם 7 אלבומים, ושיתופי פעולה עם מיטב התזמורות והאומנים המובילים באין ספור הקלטות, והופעות בפסטיבלים חשובים בארץ ובעולם. בין האומנים עמם שיתפו פעולה: נינט טייב, סגיב כהן, מוש בן ארי, דני ליטני, אלון אולארצ'יק, יוסי פיין, לאה שבת, דני רובס, מיקי גבריאלוב, קווין מהגוני, שילה ג'ורדן, רותי נבון, ורבים אחרים.

מוזיקת הגוספל היא מוזיקה אופטימית וסוחפת, שיצרו האפרו-אמריקנים בארה"ב בהשפעת מוזיקה אפריקנית, והיא מבוססת על טקסטים מכתבי הקודש. פרדי מרקורי כתב את המילים ל'רפסודיה בוהמית' (מתוך האלבום 'לילה באופרה', 1975). השיר צעד 9 שבועות במצעד הבריטי ב-1975, וביסס את להקת קווין כאחת המצליחות ביותר בתולדות הרוק בכול הזמנים. השיר שאורכו 5:55 דקות, כולל הוידאו המסעיר, ציין את ראשית מהפיכת תעשיית הקליפים.

הקהל והמאזינים הכתירו את השיר כאחד הלהיטים המצליחים ביותר בתולדות הפופ. זהו שיר מחוכם שנבנה קצת כמו אופרה שלמה, וגם מאיכות ומורכבות השירה והקולות. קווין לא השתמשו בסאונדים אלקטרוניים ובכלים חדשניים, אלא רק בהכפלות קולות חבריה ובשירת א-קפלה מופלאה כל כך בפתיחה, שבוצעה כולה, בחמשת הקולות, על ידי פרדי מרקורי. "אנשים צריכים להקשיב לשיר, לחשוב, ואז להחליט בעצמם מה הוא אומר עבורם", אמר פרדי מרקורי. מדהים, מהמם, וואו. מלהיב ומרגש.

חיבור אנושי דרך המוזיקה והיין. נפלא, מורכב ומדויק. חוויה מיוחדת ונהדרת. כייף גדול. היין והמוזיקה – עשייה משפחתית מתוך אהבה, יצירתיות, תשוקה, אמונה, ומחויבות לאיכות ולרמה הכי גבוהה. שימו אודם השיטו רפסודיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר