יין ישמח לבב אנוש – על אחסון, שימור ועיצוב

מגיעים לארוחה? מביאים בקבוק יין. מזמינים לארוחה טובה? דואגים שיהיה גם בקבוק יין מתאים. כך מצטברים בבית בקבוקי יין הזקוקים לאחסון הולם, כאשר אופן האחסון עומד ביחס ישר למידת האנינות ו/או העניין שמגלים באדום האדום, או בלבן

היכן מאחסנים את בקבוקי היין שמצטברים בבית? בחירת פתרון האחסון – מדפים ליין, מקרר יין או חדר/מרתף יין, תלויה במידת החשיבות שמייחסים לשימור איכות היין, בשיקולי השטח הקיים, במספר הבקבוקים, וכמו בכל דבר: בשיקולי תקציב.

די להציץ בטלוויזיה ולראות את מספרן הרב של תוכניות הבישול המוגשות לציבור הצופים, או לבחון את ההיצע הרחב של ספרי הבישול המאכלסים את מדפי החנויות, כדי להבין שאנו מצויים בעידן קולינרי חדש.

במסגרת זו התוודענו לעולם היין. אם בעבר היה תחום זה שמור לשכבה קטנה של מבינים ו"משוגעים" לדבר, הרי שכיום אפשר לומר שהוא "ירד אל העם". אופנות של ערבי טעימות מלווים בהרצאות, טיולי יקבים בארץ ובעולם, יקבי בוטיק שצצים, יין איכותי, חנויות יין שנפתחו, אתרי יין, וכל המידע שמגיע מהספרות וממסכי הטלוויזיה, גרמו לכך שציבור הולך וגדל שנחשף לנושא, למד ליהנות מהטעם וללוות ארוחה בלגימת כוס יין.

מגיעים לארוחה? מביאים בקבוק יין. מזמינים לארוחה טובה? דואגים שיהיה גם בקבוק יין מתאים. כך מצטברים בבית בקבוקי יין הזקוקים לאחסון הולם, כאשר אופן האחסון עומד ביחס ישר למידת האנינות ו/או העניין שמגלים באדום האדום, או בלבן.

חברות המטבחים, למשל, מרבות כיום לשלב בין הארונות מקררי יין לאחסון בקבוקי יין, שכן אזור חם ורווי אדים כמו מטבח אינו מעניק את התנאים הנדרשים להבטחת שימור איכותו של היין לטווח ארוך. סביבה מתאימה הנה אפלולית, בה רמת הלחות נעה בין 60-70 אחוזים, וטמפרטורה קבועה שנעה בין 12-18 מעלות צלסיוס.

המילים "מרתף יין" עלולות, אולי, לעורר תחושת יומרנות שנועדה לבעלי ממון בלבד. ובכן, לשם הבהרה: מרתף יין, במשמעותו לענייניו כאן, יכול להיות גם אחד מחדרי דירה שהוכשר לכך.

מקררי יין
מדובר במקררים המצוידים במערכת בקרת אקלים הכוללת יחידת קירור לוויסות טמפרטורה קבועה נדרשת, ויחידת עיבוי לשמירת דרגת הלחות. מקררי היין מוצעים בעיצובים שונים ובמבחר דגמים (דלת אטומה, דלת זכוכית מסננת קרינה), המאפשרים לשלב אותם בכל אחד מחללי הבית בהתאמה לסגנון העיצוב והריהוט, ומגוון המידות מסייע אף למי שסובל ממצוקת מקום לאתר פינה "מתה" ולשלב בה מקרר יין קטן. מבחר הגימורים כולל נירוסטה המשתלבת מצוין במטבחי הי-טק מודרניים, ולחלופין מקררי יין שחזותם היא כשל ריהוט לכל דבר, עם גימור עץ מלא, שבהחלט יכולים להעשיר את מראה חדר המגורים. אלה באים בגדלים החל מ- 30 בקבוקים ועד 500 בקבוקים, עם אבזור פנים מגוון בהתאם לדגם, היכול לכלול מדפי עץ או מתכת איכותית בציפוי אפוקסי, כאשר אלה קבועים או נשלפים.

מרתף/ חדר יין
כמו בכל מערכת ביתית ששילובה מחייב התקנת תשתיות, כך גם במרתפי/חדרי יין המצב הרצוי הוא לתת על כך את הדעת עוד בשלב התכנון האדריכלי טרם האכלוס; אם כי בדירה/בית קיימים ניתן להסב חלל כלשהו כך שיתפקד כסביבה "תקנית" לאחסון יינות. התכנון מתבצע כך שיענה בצורה הטובה ביותר על הדרישות, כגון כמות הבקבוקים המיועדת לאחסון, סוגים וכו'. אספנים, למשל, נוהגים אפילו לחלק את חלל האחסון לאזורים בהתאם למידות הנדירות, היוקרה והיוקר של הבקבוקים שברשותם.

מיקום
לא בכדי אוחסן תמיד היין במרתפים, אשר במיקומם מתחת לבית סיפקו באופן טבעי את תנאי השימור האופטימליים – קרירות, לחות ואפלוליות,
גם כיום, כאשר מדובר בבית פרטי המיקום המועדף לאחסון הוא בקומת מסד תחתונה. בדירות שלא תוכננו לכך מלכתחילה, אפשר לנצל לצורך הענין את הממ"ד, חדרון מזווה אם קיים, או כל שטח פנוי אחר עליו ניתן לוותר ללא היגררות לחוסר נוחות.
בכל מקרה, עדיף ומומלץ שהמיקום יהיה רחוק כפי שניתן ממוקדי רעש העלולים ליצור רעידות וזעזועים הגורמים לטלטולים בלתי רצויים של בקבוקי היין, ובכך פוגעים באיכות המשקה. אגב, לעובדה זו אין סימוכין מדעיים.

בידוד ואיטום
הגורם החשוב ביותר הוא בידוד ואיטום החלל, הן על מנת שתנאי הטמפרטורה והלחות יישמרו בו, והן על מנת למנוע היווצרות רטיבות בחללים הגובלים עמו. האיטום יכול להיעשות במספר שיטות: למשל בניית מעין קיר נוסף מיחידות העשויות מחומרים מבודדים, תוך הותרת מרווח של מספר ס"מ (כיס אויר) בינן ובין הקיר הקיים, כאשר על ה"קיר" שמתקבל ניתן לבצע גימור לפי הרצון: גבס או אחר.
שיטת בידוד אחרת מתבצעת ע"י הקצפת פוליאוריטן על הקיר הקיים, חיפוי בלוחות צמנט וטיח, והענקת גימור רצוי.
במידה ובחלל הנתון יש חלון, צריך לאטום גם אותו למניעת חדירת אור ובריחת אויר, ואף הדלת צריכה להיות בנויה מחומרים מבודדים.

בקרת האקלים
מותקנת בדרך כלל בקיר, בדומה למזגן, וכוללת מערכת קירור המספקת קירור איטי וקבוע, ויחידת עיבוי ליצירת לחות. בנוסף, יש להתקין בחלל מד טמפרטורה לצורי מעקב.

תאורת החלל
צריכה להיות רכה, בפיזור שלא יקרין את האור ישירות על הבקבוקים, ויחד עם זאת יאפשר התמצאות, דוגמת ספוטים או תאורה סמויה.

מדפים
החומר ממנו עשויים המדפים תלוי, אמנם, בעיצוב חלל האחסון, אך בכל מקרה צריך להיות מותאם לתנאי הלחות השוררת בו. לצורך זה מתאימים מדפי בטון בנויים ומדפי עץ. במידה ובוחרים במדפי עץ, יש להקפיד על בחירת סוג העץ שיהיה עמיד, שאינו סופח לחות ואינו פולט ריח. המומלץ ביותר הוא עץ קליפורני אדום.
את המדפים ניתן להתקין במשחקי עיצוב שונים לכל גובה התקרה, או להותיר חלל פנוי עליון או תחתון, להנחת ארגזים.

ריצוף
תלוי בעיצוב הנבחר, יכול להיעשות בקורות עץ, באבן סופגת או באריחי ריצוף "רגילים", בעלי יכולת ספיגה טובה. אפשרות מעניינת אחרת היא לרצף בחלוקי נחל קטנים, אשר בנוסף לתכונת הספיגה אף מגינים על הבקבוקים במקרה של נפילה, חלילה.

עיצוב
במידה ומייעדים לחלל אחסון היינות גם "תפקיד" עיצובי, האפשרויות לכך רבות ומגוונות, תלויות בשטח המוקצה לכך ובמיקום – בתוך הבית/דירה או בקומת מרתף. כאשר חלל האחסון ממוקם בתוך הדירה קיימת, למשל,אפשרות לתכנן אותו עם דלת זכוכית, בידודית כמובן, כך שיהיה חשוף לעין ושותף מלא בעיצוב.
מטבע הדברים, בקומת מרתף המעניקה מרחב, ניתן לשלב אף אזור טעימה עם שולחן מרכזי, בדומה לאי בישול מטבחי, ומיני אלמנטים קישוטיים תואמים התורמים לאווירה אותנטית, כחביות ישנות, גופי תאורה דקורטיביים, פינת תצוגה של דקנטרים וכוסות, ועוד. הכל כיד הדמיון הטובה, והכיס כמובן…


גיא סביון הוא מבעלי חברת "יש מיין" בע"מ – הכול ליין חוץ מיין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר