יין משובח מתחיל בחקלאות

בשנים האחרונות, עם התפתחות הענף ונטיעת כרמים חדשים, החלו לטפל בארצנו בכרמים בדרכי גידול חקלאיות מודרניות שלא תמיד מטיבות עם היין

בארץ ישראל יש מקומות רבים המתאימים לגידול גפני יין. הגפנים גדלות באזורי הארץ במשך יותר מ- 5,000 שנה, כשהתחילו מלכיש דרך נס ציונה וראשון עד לזכרון יעקב, ומשם טיפסו על ההרים לגליל.
בשנים האחרונות, עם התפתחות הענף ונטיעת כרמים חדשים, החלו לטפל בארצנו בכרמים בדרכי גידול חקלאיות מודרניות שלא תמיד מטיבות עם היין.

כמי שעובד בשיתוף עם מגדלי ענבי יין במטרה לגרום לגפנים ליצור אשכולות איכותיים יותר, אני מודע לכך כי פעם היה נתק מוחלט בין החקלאי המגדל ליינן. הקשר בין התחומים מתחזק עם הזמן כדי להגיע לארומה, לטעם ולאיכות ביינות הישראלים.

למדנו שהכנת היין מתחילה בטיפול נכון בכרם על ידי השקיה ודישון, אלו הגורמים העיקריים שקובעים את טיב היין עוד בראשיתו. קשר בין היינן לכורם צריך להמשיך לכל אורך הגידול ועד ליום ולשעת הקטיף.

החקלאים בכל אזור בארץ מתאימים יחד עם היינן את הזן הנכון לאקלים ולעונות הגידול שמתאימות בשבילו, במטרה ליצור חומר גלם ליין איכותי.
מומלץ לבצור את הענבים בבוקר כשהם עוד קרים מהלילה. האיכות שמופקת מהם טובה יותר מאשר מענבים הנבצרים בצהרים, ורותחים מיום חם.

גפן יין לא מדבירים
מעבודה עם הגפנים מתברר שהריסוס הטוב והאיכותי ביותר לצמח הוא ריסוס שאינו פוגע בסביבת הקרקע. חשוב להשאיר סביב הגפן מיקרו אורגניזמים, פטריות וחיידקים, הם תורמים לקליטת המזון הנכון מהקרקע לענב.
מתברר שבאזורים מרוססים, בהם נפגעו כל שוכני הקרקע, גם הכרם נחלש, ומרגישים זאת בטעם היין.

בשביל יין טוב לא צריך להשקות
השבחת האשכולות מתבצעת על ידי השקיה פחותה של הכרם. כשלא משקים את הגפן, היא נותנת פרי באיכות הטובה ביותר, מאחר ודיאטת המים גורמת ליצירת מספר קטן יותר של אשכולות.
בדיוק לפי האמירה שלא קובעת הכמות אלה האיכות, הגפן מפנה את כל המשאבים והיכולת ליצירת פרי משובח למספר של אשכולות בודדים, במקום שכל הטעם יתפזר בין פירות רבים. זאת שיטה עדיפה יותר מאשר ייצור המון פרי עם פחות מרכיבי טעם בענבים.

העבודה בשטח מתבצעת כשמשקים את הגפן רק כדי שאשכולותיה לא ייראו כצימוקים, ונותנים לה לפתח פרי באופן טבעי. 
החקלאי ואני מחפשים את האיזון של השקיית הכרם, כך שלגפנים יהיה תמריץ לחפש מים בקרקע באופן טבעי.

עם זאת, אי אפשר לקצץ במים בכל כרם. התהליך תלוי באדמת הגידול.
הקרקע משמשת כמחסן למים, והכרמים החזקים יודעים להשתמש באדמה ולינוק את המים כשהם מחפשים מים בקרקע באופן טבעי.

לייעוץ וסיוע ניתן לפנות לעודד יפה, טל.050-5200448
www.shelef.co.il

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר