יינות חדשים ב"אבני החושן" – הסדרה הבכירה של יקבי בנימינה

שמות היינות שבסדרה שאולים משמות אבני החושן שהיו משובצות על אפודו של הכהן הגדול: "תרשיש", "ספיר" ו"אודם" ליינות האדומים, ו"לשם", "שוהם" ו"ישפה" ליינות הלבנים. שש אבנים ושישה שמות נשארו פנויים ליינות עתידיים של היקב

יקבי בנימינה הציגו במפגש עיתונאים שהתקיים ב"קיצ'ן גלריה" ביפו, שנות בציר חדשות בסדרת הפרימיום של היקב – "אבני חושן". הסדרה כוללת שישה יינות, שלושה אדומים ושלושה לבנים, והיא סדרת היינות הבכירה של יקבי בנימינה. השנה כוללת הסדרה ארבעה יינות מבציר 2004 ושני יינות מבציר 2005.

סדרת "אבני חושן" הוצגה לראשונה בשנת 2006 ויוצרו ממנה כ-12,000 בקבוקים, שלדברי היקב הפכו לפריט לאספנים, ורובם נקנו ליישון לטווח ארוך. השנה הגדילו יקבי בנימינה את כמויות הייצור לסדרה זו עם 20,000 בקבוקים, והשנה גם תיוצא סדרת "אבני החושן" לארה"ב, בריטניה, דנמרק וצרפת.

שמות היינות שבסדרה שאולים משמות אבני החושן שהיו משובצות על אפודו של הכהן הגדול: "תרשיש", "ספיר" ו"אודם" ליינות האדומים, ו"לשם", "שוהם" ו"ישפה" ליינות הלבנים. שש אבנים ושישה שמות נשארו פנויים ליינות עתידיים של היקב.

על ייחודיות סדרת "אבני החושן" מסבירים היינן הראשי של היקב, ששון בן אהרון, ויאיר היידו המלווה את הסדרה ואת הצגתה:
חומרי הגלם הם מהמובחרים ביותר בארץ, ולא רק משום עבודתם המקצועית והקפדנית של הכורמים, אלא משום תהליכי הייצור הייחודים שליוו את הולדת הסדרה: מאיתור איכויות הפרי בכרם, טיפוח הכרם, בציר ידני והובלה בארגזי בציר קטנים, דרך תהליכי מיקרויניפיקציה מוקפדים אשר כללו תסיסות מבודדות של הענבים מהכרמים האיכותיים.
הענבים שהופנו ליצור סדרה זאת נבצרו במועד האופטימלי. חלק ניכר מן הזנים הובלו ליקב בארגזי בציר קטנים במשקל של לא יותר מ-12 ק"ג כל אחד. בתהליך הייצור של כל אחד מששת היינות התבצע מילוי החביות בגרביטציה, ללא פעילות משאבה, כמו כן תהליך ריקון החביות מן היין התבצע בעזרת מערכת מיוחדת כאשר גז אינרטי הוא הדוחף את היין מן החבית החוצה, זאת ללא פעילות משאבה.
התבגרות והתיישנות היינות התרחשה בחביות עץ אלון צרפתי מובחר. יישון היין הלבן והאדום בחביות בוצע במרתף החביות החדש של היקב שהוקם בשנת 2003, תחת בקרת טמפרטורה ולחות אופטימליים.

סדרת "אבני החושן" – היינות הלבנים
שוהם
הזן: 100% שרדונה מאדמת גיר
שנת הבציר: 2004
אזור גידול: נווה אילן
תהליך ייצור: לאחר הבציר בכרם באזור הרי ירושלים, אותו כרם כמו ב- 2003, הועברו אשכולות הענבים ישירות למסחטה במטרה להקטין את החשיפה של התירוש לאוויר ומניעת חמצונו. לאחר סחיטת האשכולות, התירוש הועבר למיכל לצורך התחלת תהליך התסיסה. לאחר 24 שעות היין הועבר להמשך תסיסה בחביות עץ אלון צרפתי במרתף החביות של היקב. תנאי האקלים במרתף אפשרו תסיסה איטית בת יותר מחודש ימים. לאחר גמר התסיסה האלכוהולית היין המשיך את ההתבגרות בחביות. לקראת סוף חורף 2005 התרחשה ביין התסיסה המלו-לקטית. לאורך ההתבגרות בוצעה בחביות פעולת הבאטונאז', פעולה המעלה את משקעי השמרים ומשפרת את מורכבות היין. לאחר 16 חודשים בחביות עבר היין סינון קל בלבד ואוחסן בבקבוקים.
מספר בקבוקים: 5,242
מחיר לצרכן: 90 שקל
יאיר היידו אומר כי היין יותר מדויק, מאוזן ומורכב מאשר ב- 2003. "קל לעשות שרדונה, אבל לא פשוט לעשות שרדונה גדול", הוא אומר.
זהו יין שהפרי שלו רענן בפה, אימפולסיבי ועם זאת מאזן יפה בין עץ, מינרליות, אלכוהול וחמיצות. לדברי היידו יש בו רעננות וחמיצות מעבר למוכר בשרדונה בארץ, והוא מאמין שהיין יכול לחצות חמש שנים בלי בעיה.

ישפה
הזנים: שרדונה, ויוניה וסוביניון בלאן
שנת הבציר: 2005
אזור גידול: כרם בן זמרה-עלמה
תהליך ייצור: היין עשוי מתערובת של שלושה זנים: שרדונה (40%), סוביניון בלאן (35%) ו-ויוניה (25%). כל זן נבצר בזמנו האופטימלי, ולאחר מכן הועברו שלושתם ליקב, שם עבר כל זן תהליכי תסיסה ויישון בנפרד: השרדונה תסס והתיישן בחביות עץ אלון צרפתי במשך 6 חודשים; הויוניה תסס והתיישן בחביות עץ אלון צרפתי במשך 6 חודשים; הסוביניון בלאן תסס בנירוסטה והתיישן בחביות עץ אלון צרפתי במשך 6 חודשים
לאורך התבגרותם של היינות בוצעה בחביות פעולת הבאטונז' עד חודשיים לפני הוצאתם מהחביות, כל זן על פי צרכיו הוא. השרדונה בלבד עבר תסיסה מלו-לקטית בעוד בויונייה ובסובניון בלאן היא לא התרחשה כלל. הבלנד הסופי הורכב מכל אחד מהזנים באופן שווה.
מספר בקבוקים: 2,686
מחיר לצרכן: 90 שקל
כאן נהנינו מטעימה השוואתית של ישפה 2005 מול ישפה 2004 – הרבה יותר כהה וענברי יותר מה- 2005.
ששון בן אהרון היינן מעיד כי בניית הבלנד היא חתונה משולשת מורכבת, מאחר ומדובר אמנם בשלושה זנים לבנים, אך עם אופן ייצור שונה לכל אחד. כך, את הויונייה הורידו מ- 35% ב- 2004 ל- 25% ב- 2005, ובאשר להבדלי הצבע, לא ברור אם ה- 2005 ייראה עוד שנה כמו ה- 2004 היום. ששון אומר כי ל- 2005 יש אף של ויונייה ומבטא אצילי שלו, אך לא הגסות שלו ב- 2004.

לשם
הזן: סוביניון בלאן (Fume)
שנת בציר: 2005
אזור גידול: כרם בן זמרה
תהליך ייצור: יין הסוביניון בלאן עשוי מענבים גליליים אשר תססו במכלי נירוסטה בתסיסה קרה מאוד (8-10 מעלות) במשך קרוב לחודש. בגמר התסיסה עברו היינות להתבגרות בחביות עץ אלון צרפתי על השמרים למשך 6 חודשים, כאשר ב-4 החודשים הראשונים בוצעה בחביות פעולת הבטונאז' המסורתית. חביות העץ עברו קלייה קלה בלבד, תהליך אשר תרם לאיכות היין. היין לא עבר תסיסה מלו-לקטית ועל כן נשמרה רעננות וחומציות גבוהה המאפיינים את זן הסובניון בלאן.
מספר בקבוקים: 4,070
מחיר לצרכן: 90 שקל
יאיר היידו אומר כי לא מצא יין סוביניון בלאן כזה בארץ: "במשך שנים רבות יין הסוביניון בלאן בארץ לא ניצל את הזן והיה יין לבן יבש. בבנימינה התחילו לחפש ביטוי זני עם פרחוניות קסיס צעיר ולימון. באף מזכיר הלשם יינות לבנים יבשים של בורדו: מלאות בארומות לעומת סוביניון בלאן ירקרקים, ועם זה עץ שמוסיף מורכבות בין יין רענן קצר מועד לויניפיקציה דמוית שרדונה".

סדרת "אבני החושן" – היינות האדומים
תרשיש

הזן: קברנה סוביניון
שנת הבציר: 2004
אזור גידול: קדמת צבי, רמת הגולן, אזור בו מוצא ששון היינן ענבי קברנה טובים כבר הרבה שנים.
תהליך ייצור: היין עשוי מענבי קברנה סוביניון אשר גדלו בכרם קדמת צבי. הכרם הבשיל עם רמות יבול נמוכות אשר הגיעו לכ-800 ק"ג לדונם. הענבים נבצרו בבציר לילה קריר, הועברו ליקב, ועד אור בוקר ראשון הופרדו הענבים והועברו למיכלי נירוסטה בתהליך השריה קרה, תהליך בו מתרחש מיצוי איכותי של צבעי קליפת הענבים. לאחר 48 שעות השרייה קרה ב-6 מעלות, הוספו השמרים והחלה התסיסה אשר נמשכה שבועיים. עם סיומה נותרו הקליפות ביין להשריה נוספת בת שבועיים. לאחר הסחיטה היין נותר על שמריו למשך חודש נוסף, עבר הצללה טבעית והועבר לחביות עץ אלון למשך 16 חודשים.
מספר בקבוקים: 5,025
מחיר לצרכן: כ- 130 שקל
גם כאן טעמנו השוואתית תרשיש 2003 מול 2004.
ב- 2004 מרגישים כבר באף את ריכוז הקברנה ועוצמת הפרי עם גוונים אדומים שחורים – לא יותר מדי עץ או אלכוהול. יש בו איזונים בין פרי בשל, בלי ירוק ובלי הבשלת יתר. למרות העוצמה הארומטית, יש רכות בפה וטאנינים רכים. "היין לא מעניש, למרות שהנו צעיר", אומר יאיר היידו.
התרשיש 2003 מתחיל להיכנס לארומות מתקדמות ומורכבות, מעניינות ומתוחכמות יותר. בהחלט מורגש שהיין יציב ומבוגר יותר, ופחות שובב.
ששון בן אהרון אומר בנושא ההבדלים בין שנות הבציר: "אנחנו רוצים שייצא יין כמו בשנה שעברה, אבל טוב שיש הבדלים. זה הכייף שלא כל שנה יהיה לנו אותו פס ייצור ויש מאפיינים מיוחדים ויכולת היינן לשחק או לא לשחק, אך לבוא לידי ביטוי מהטבע – כמו בתרשיש".

ספיר
הזנים: קברנה סובניון, שיראז ומרלו
שנת הבציר: 2004
איזור גידול: כרם בן זמרה
תהליך ייצור: היין עשוי מתערובת של שלושה זנים: קברנה סוביניון (40%), שיראז (35%) ומרלו (25%). כל זני הענבים של בלנד זה גדלו בגליל העליון והם נבצרו כל אחד בעתו. היינות עברו ליקב בנפרד, שם הם עברו תסיסה ממושכת בנוכחות הקליפות. עם סיומה עברו להתיישנות והתבגרות בחביות עץ אלון צרפתי במשך 15 חודשים. בניית הבלנד הסופי התרחשה בסוף תהליך ההתיישנות, לפני הבקבוק.
מספר בקבוקים: 2,968
מחיר לצרכן: 130 שקל
אומר היידו: זהו לא בלנד צרפתי או אוסטרלי קלאסי, אלא בלנד לא שגרתי ביחסים אלה של ענבים. בין יינות סדרת חושן, זה היין הנוטה ביותר לעולם חדש. יין שקל לאהוב אותו, שלא מחפש להיות מתוחכם ומורכב. יש בו הרבה פרי, ומתיקות מעבר למה שיאהבו המבינים – אבל הציבור יאהב".
ששון בן אהרון מוסיף כי הספיר הנו הפחות מורכב בין שלושת האדומים בסדרת אבני החושן, אך יש פלח שוק לא קטן שאוהב אותו בזכות הנגישות, ואין צורך להמתין עד לשתייתו.

אודם
הזן:סירה
שנת הבציר: 2004
אזור גידול: גליל עליון וכרמי יוסף
תהליך ייצור: בשלב הראשון בוצעה השרייה קרה של הענבים עם התירוש למשך 48 שעות בטמפרטורה של 6 מעלות. לאחר מכן הופסק הקירור, התירוש התחמם מעט והוספו שמרים לשם התחלת התסיסה. התסיסה עצמה התרחשה במשך שבועיים יחד עם 3% של תירוש ענבי ויוניה. בגמר התסיסה הקליפות נותרו ביין להשריה בת 10 ימים נוספים לפני הסחיטה. היין עבר לחביות עץ אלון צרפתי חדש למשך 15 חודשים.
מספר בקבוקים: 5,298
מחיר לצרכן: 130 שקל
אודם היה כוכב הטעימה של יינות החושן בשנה שעברה, והיידו אומר כי הוא מביא בשורה לארצנו אחרי שנים של קברנה ומרלו. זהו יין סירה מובהק: נדיבות פרי שחור, עם חמיצות מסוימת. יש בו עפיצות די רבה, למרות אמירתו של היידו שאין בו הרבה טאניניות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר