יינות חדשים לאמפורה – אדמה טובה ושמש חמה

בית מס' 3, מסעדת שף ביתית ואותנטית – ביתם של לילה וחמודי חבשי שביפו, שנבנה בזמן הטורקים, בולט בפשטות מרהיבה ומחובר ביסודותיו לשורשי הארץ. בכוונת משורר בחרו אנשי יקב אמפורה לחנוך את יינות היקב החדשים דוקא כאן

בית מס' 3, מסעדת שף ביתית ואותנטית – ביתם של לילה וחמודי חבשי שביפו, שנבנה בזמן הטורקים, בולט בפשטות מרהיבה ומחובר ביסודותיו לשורשי הארץ. בכוונת משורר בחרו אנשי יקב אמפורה לחנוך את יינות היקב החדשים דוקא כאן.

את קבלת הפנים בכניסה פתחו אנשי היקב בהטעמת הויונייה 2006 לצד מגש גבינות ריחניות וחריפות, עגבניות מיובשות בשמן זית וזיתים, עם לחם מוארך וטעים.
הויונייה הוא יין של קיץ, וככזה העניק אף מצוין וארומטי, לאחר שעבר התססה בטמפרטורה נמוכה בכדי לשמר את ארומת הפרי הייחודית של אשכולית אדומה ואפרסק לבן.

לצד ארוחת מנות גורמה שנרקחו ביד אמן, כשברקע תאורה חמימה ועמומה ובליל ריח נרות ועשן נרגילה פירותי ומתקתק, הוטעמו יינות היקב.
פתח וסיפר גיל שצברג היינן: "יינות אמפורה שמשתחררים עכשיו לשוק, זוכים כאן לחשיפה ראשונה. את הלוקיישן בדמותה של המסעדה בלב יפו העתיקה, ביקשנו לקשר עם ארץ ישראל ועם יינות ארץ ישראל. יש הטוענים שיינות יקב אמפורה מזכירים להם יינות קליפורניים, רועי בן בסט, היינן החדש של היקב, למד ייננות בפירנצה, ואת הסטאג' עשה בקיאנטי באיטליה. אז אל תדביקו לנו תויות של יצרני יינות קליפורניים או צרפתיים או איטלקיים. אנחנו עושים יין ישראלי, ואנו מאמינים שאנו עושים יין ישראלי טוב. יש לנו אדמה טובה ושמש חמה, ובתהליך ארוך וקשה ההכרה הבינלאומית גם תגיע".

למנה הראשונה הועלו על השולחן קעריות ענק של מבחר סלטים ייחודיים. היו בהם סלט אנטי פסטי קלמרי, וראשי קלמרי עם אוקטופוס כבוש, דפי חצילים ממולאים בסביצ'ה דגים ברוטב לימון נענע וצ'ילי, סלט עלי ארוגולה ירוקים עם עגבניות, צלפים וזיתים שחורים, וסלמון מעושן על גחלים בתוספת אגוזי לוז בתרכיז רימונים, גלילי פילה בקר בפסטו וצנוברים אנטיפסטי פירות ים עם אנטיפסטי ירקות.

לצד המנות הראשונות פתחנו עם רייטון רד 2003 בלנד של 81% קברנה סוביניון, 10% מרלו, 9% סירה. 24 חודשי יישון בחביות עץ אלון צרפתי- 60% חדשות, 40% מתיישנות בשלבים שונים.
זהו יין ורסטילי שמתאים לדי הרבה מנות אוכל. הבלנד ליין הזה מורכב מרכיבים שנטעמו באופן עיוור, והתוצאה המתקבלת היא יין מתובלן, פירותי, עמוק, עם אלגנטיות תורמת.
הארומה באף מזכירה קינמון ופירות יער שחורים. המנות הראשונות השתלבו נפלא עם היין, ומכאן גם לכל אורך הארוחה עשו זאת מנות האוכל פעם אחר פעם.
היה זה מין שילוב נכון שנבחר בקפידה, של מטבח בסגנון ים תיכוני ישראלי עם קריצה לניסיונות פיוז'ן כדי להעניק למנות האוכל צבע, צורה וטעם, תוך שילוב חומרים מקומיים ותרבויות אוכל.

היין הבא נמזג אל הכוסות, ובהחלט בסדר עולה ומכוון מראש: ככל שהתקדמנו עם היינות שטעמנו, עלו והשתבחו הטעמים והאיכויות. היין הוא מרלו 2003 – 100% ענבי מרלו שהתיישן 24 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. 50% מהענבים מקורם בכרם מלכיה בגליל העליון, ו- 50% מהענבים מקורם בכרמי יוסף.
היין שהתקבל הוא מרלו בעל עוצמות טעם וצבע. ברקע עץ מודגש, אבל לא כזה המשתלט על טעמי הפרי. ליין גוף מלא פירות יער, תבלין וטאנינים חזקים. הסיומת ארוכה, ואם תותירו את היין בכוס מספיק זמן, תוכלו גם לזהות טעמי שוקולד מריר מפתיעים לטובה, שיעידו שהיין שתי ומהנה.

לשולחן הגיעו מנות עיקריות לבחירה. השף הציע לבחור בין פילה דג ברוטב טחינה מתובלת וצנוברים, פירות ים עם קונפי עגבניות, חצילים, גרגרי חומוס וצ'ילי, או אוסובוקו טלה עם ירקות שורש בבישול ארוך שעות בתנור עם יין אדום.
בחרתי במנת פירות הים. הצלחת שהגיעה הייתה יפה וגדושה, והכילה מולים, שרימפס וקלמרי. לצידה הוגש עתה לשולחן יין הסירה 2004 – זו הפעם הראשונה שביקב יוצאים עם יין סירה בכמות מסחרית. ב-2003 היין נמכר רק ביקב, והיה יין עוצמתי עם חבית מודגשת. עם ה- 2004 לא היו לבטים טרום ההוצאה לשוק, והיינן גיל שבע רצון מהתוצאה.
היין עשוי 100% ענבי סירה מכרמי יוסף, וב- 2005 ענבי הסירה כבר יגיעו מהצפון. גיל שצברג מאמין בזן ענבי הסירה. לדבריו, הזן הוא בהחלט הפתעה נעימה. הענבים גדלים מצוין, והסירה מתחיל לכבוש את מקומו בגדול בשוק היינות האדומים בישראל. הסירה שלגמתי הציג ארומות של מוקה וקפה, פרי שחור וכהה, אף בינוני וטאנינים רכים. צבעו בורדו סגול אטום, עם גוף בינוני נוטה למלא, הסיומת פירותית וארוכה. גיל מבטיח שהסירה 2005 יהיה שונה: יותר פרחוני, יותר מזכיר סיגליות של עמק הרון, ויש למה לצפות.
קברנה סוביניון 2003 – 100% ענבי קברנה סוביניון, 24 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות חדשות. קברנה סוביניון טיפוסי של אמפורה, עם גוף מוצק ומלא ומורכבויות טעם וארומה. מנטה עם פרי שחור, הרמוניה של ריחות וטעמים וסיומת ארוכה ומפתה.

וליין גולת הכותרת: האמפורה רזרב 2003. כבר מראש אומר שחבל שדברים טובים מיוצרים בכמויות כל כך קטנות. זהו בהחלט יין דגל חזק ועוצמתי. צבעו אדום רובי כהה, גוף מלא פירותי ועשיר טעמים וארומה. זוהי מהדורה מוגבלת של 2,000 בקבוקים ממוספרים שיימכרו אך ורק ביקב. 150 מתוכם הם בקבוקי מגנום. היין מורכב מ- 70% קברנה סוביניון, 15% מרלו ו- 15% קברנה פרנק, שמתוך חביות נבחרות ויוצאות דופן באיכויות שלהן יצרו ביקב בלנד רך, משיי, מזכיר בטעמיו יינות בורדולזים טובים, תיבול מעודן, איזון והרמוניה. סיומת ארוכה עשירה מפתה ומהנה. אחלה יין.

סיימנו את הערב במנות קינוח אחרונות לצד פירות העונה, קפה ערבי קצר ומר, ותה עם נענע. מיטיבי הבילוי השתרעו על כריות ההסבה של המרפסת הצופה אל שכונות יפו העתיקה, והעלו השמימה עשן נרגילה ריחני.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר