יינות חדשים של משק יין הנס שטרנבך – ללא דבקות בזנים ובאחוזים

היינות נמכרים בעיקר ביקב עצמו לקהל לקוחות נאמנים שמגיעים לחלקת אלוהים קטנה זו במקום מושך את העין תחת עצים וגפנים בצמוד ליקב. צילום אדם שטרנבך
הנס שטרנבך היה יקה – יהודי מגרמניה. בנו גדי שטרנבך שהיה היינן של היקב עד לאחרונה החליט לקרוא ליקב על שם אביו המנוח. גדי עצמו הוא איש לא שגרתי. רועה צאן בעברו, מורה דרך וספן באוניה, שהתחבר ליין בחבל בורגונדי שבצרפת
גדי שטרנבך – "לתת לענבים לדבר"
גדי שטרנבך – "לתת לענבים לדבר"

יש לי בלב פינה חמה ליקב משק יין הנס שטרנבך מגבעת ישעיהו, בין בית שמש לירושלים. הנס שטרנבך היה יקה – יהודי מגרמניה, וגם אני חצי כזה. בנו גדי שטרנבך, שהיה היינן של היקב עד לאחרונה, החליט לקרוא ליקב על שם אביו המנוח. גדי עצמו הוא איש לא שגרתי, רועה צאן בעברו, מורה דרך וספן באוניה, שהתחבר ליין בחבל בורגונדי האהוב עלי.

צילום ניצן שטרנבך

במלחמת יום הכיפורים חלם לחלק את חייו בין גפנים לייצור יין, חלום שהתגשם בשנת 2000 – לפני 21 שנה, כאשר רכש בית בגבעת ישעיהו ונטע כרמים באזור. דבר שאני אוהב ביינותיו של גדי, זה שהוא אינו ממהר לשחררם לשוק, ובאמתחתו יינות מתיישנים שהוא מזרים לאט לאט למכירה. זאת בניגוד לייננים ישראלים רבים המשחררים יינות ינוקא לשוק, כשאלה ממש לא מוכנים לשתייה.

אדם שטרנבך בכרם – יינן ומנכ"ל. צילום ניצן שטרנבך

דפי היינן של היקב הם הוכחה נוספת למוצא הייקי של גדי – דיוק כזה בפירוט על יין, לא ראיתי בארצנו. ועוד חדשה  שלמדתי על היקב בביקור האחרון, היא כי בנו של גדי, אדם שטרנבך, מצטרף כיינן ומנכ"ל היקב. זאת לאחר שסיים לא מכבר את לימודי הייננות באוניברסיטת גיזנהיים על נהר הריין, בין הגפנים של אזור הריינגאו הידוע ביינות הריזלינג שגדלים בו – הישראלי הראשון המסיים שם לימודי ייננות.

צילום ניצן שטרנבך בערב ההשקה

שאלתי את אדם אם גם הוא מתכוון ליצר ריזלינג ישראלי, מאחר שענבי ריזלינג מגיעים ליקב ספרה שנמצא גם כן בגבעת ישעיהו, וליקבים אחרים. "זה לא בתוכנית כרגע – אבל בעתיד אולי…". הגפנים המשמשות את היקב הן מכרם ג'נבא, כ- 12 דונם של קברנה סוביניון ליד חירבת ג'נבא בסמוך לנחל חכליל, וכרם נוסף באותו אזור, בו גדלים ענבי סירה, פטי ורדו, סוביניון בלאן, ויונייה ורוסאן.

היינות נמכרים בעיקר ביקב עצמו לקהל לקוחות נאמנים שמגיעים לחלקת אלוהים קטנה זו, במקום מושך את העין תחת עצים וגפנים בצמוד ליקב. בנוסף ליינות החדשים שנטעמו, הוגשו גם יינות אדומים מהשנים 2011 עד 2018 – מה שאפשר להשוות את השנים השונות של יינות דומים או זהים.

צילום אדם שטרנבך

נחל חכליל לבן 2019 –  בלנד המורכב מ- 50%  ויונייה ו-50% רוסאן. הענבים הותססו בתסיסה פראית  בשמרי הבר בכרם, ללא תוספת של שמרים תרבותיים וללא מגע בחבית, ובלי תוספות כלשהן למעט ביסולפיט. יין ירקרק ועשבוני, טעם דובשני ונעים. יין נהדר ליום או לילה חמים כמו שיש לנו רוב הזמן. המחיר 90 ₪ –  VFM (תמורה לכסף).

ג'נבא לבן 2019 –  יין  מענבי סוביניון בלאן בלבד מכרם ג'נבא, בגדה הימנית מתחת לח'רבת ג'נבא באזור גבעת ישעיהו. גם יין זה הותסס משמרי בר בלבד וללא חבית. לדעתי הבוקה או הטעם לא אופייניים לענב הסוביניון בלאן, ושתיתי טובים ממנו בארץ. המחיר 90 ₪ – לא VFM.

ניצן שטרנבך צילמה נגנים בערב ההשקה

נחל חכליל ורוד 2019 – לא אחת ציינתי שהרוזה הפך ללהיט ב-ה' הידיעה של יינות בעולם ובישראל. הרוזה של שטרנבך עשוי מ-100% ענבי פטי ורדו מכרם ג'נבא. גם כן ללא שימוש בחבית, והתססה על שמרי הבר בלבד. משום מה היין מלא בבועות דומות לסודה. ביקב מצפים שהדבר ישתנה, אך בשלב ההשקה שהתקיימה ביום ביקורנו ביקב, זה היה לדעתי יין לא טוב, ולו מסיבה זו בלבד. המחיר 80 ₪ – כאמור בשלב זה לא VFM.

ג'נבא  רזרב 2012 – יין מענבי קברנה סוביניון מהכרמים של היקב. יין אלגנטי, עשיר בטעמים, ויחד עם זאת בלי הכבדות שמאפיינת את מרבית יינות הקברנה סוביניון שעושים בארץ. יין מאוזן ומתובל בצורה עדינה. החבית לא מורגשת, ולמרות או אולי בזכות השנים שעברו מאז יצא לאוויר העולם, זהו קברנה מהטובים ששתיתי בארץ, לא להחמיץ. המחיר 120 ₪ – VFM ביותר.

אדם שטרנבך צילם את יינות ההשקה

ג'נבא רזרב 2016  מה שאני אוהב בין היתר ביינות של יקב שטרנבך, הוא שההרכב הזני ביין בעל אותו שם אינו זהה בכל שנה ושנה. ה- 2016 עשוי מ-64% קברנה ו- 36% פטי ורדו. הזנים הותססו בנפרד בתסיסה פראית על קליפותיהם במשך 25 יום, ללא תוספות שמרים, ולאחר מכן שהה היין במשך 36 חודשים בחביות חדשות – 75% אלון אירופאי ו- 25% אלון אמריקאי  – דייקנות ייקית אמרנו? אמרנו. יין איכותי, שהחביות תרמו לו חדות, אבל לא השתלטו על טעמיו. בלנד ייחודי המזכיר יינות בורדו באיכותו. שאפו. המחיר 120 ₪ – בהתחשב באיכות הטובה והמרשימה מאוד VFM.

לה ג'נבא 2017 שוב הדייקנות הייקית: 86.7% סירה ו- 13.3% רוסאן – שניהם מכרם ג'נבא. לאחר 22 יום על הקליפות וללא תוספת שמרים, הועברו הענבים לחביות גדולות חדשות בנפח 300 ליטר – 90% אלון צרפתי ו-10% אלון אמריקאי, בהן שהו שנה, ולאחריה היין הועבר לחביות בנות שנתיים. התוצאה? יין בטעמים שלא מסתיימים. הסירה של האזור טעימה ומיוחדת, ונותנת עומק ואלגנטיות ליין. הרוסאן כמו תבלין, מרסן קצת את הטעם ומוסיף כאמור לייחודיות של הבלנד. המחיר 120 ₪ – VFM.

צילום אדם שטרנבך

נחל חכליל ממספר שנים בערב ההשקות טעמנו את הנחל חכליל האדום מהשנים 2013,14,15,16,17,18. ב- 2013 יוצר היין מ- 40% ענבי סירה ו- 60% קברנה סוביניון. יש לו בוקה של פירות יער שחורים, שזיפים ותבלינים. יין שלא נס לחו, והוא פשוט כיפי לשתייה. טעמתי גם נחל חכליל מהשנים השונות, שבכל אחת מהן הורכבים מזנים אחרים ובאחוזים משתנים, ולכן אף יין לא חוזר על עצמו בטעמים. כך, זה של 2017 מורכב  מ- 55% קברנה סוביניון, 30% סירה, 5% רוסאן ו- 4.5% פטי ורדו – כולם מכרם ג'נבא. היינות שהו שנה בחביות בנות שנה מאלון צרפתי, וחלקן מאלון אמריקאי. יין מתובל ועשיר בטעמים, כשהקברנה מלא מורכבות ומתובלן על ידי שאר הזנים. סיומת נחמדה, לא ארוכה אך נעימה לחך.  תענוג צרוף. המחיר 80 ₪ – מציאה של VFM.

יקב הנס שטרנבך
יקב הנס שטרנבך, צילום מדף הפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר