יינות יקב PARES BALTA – ספרד זה לא רק CAVA

בספרו "בית הספר לטעימה", מקדיש מומחה היין הצרפתי פייר קסמיור פרק מיוחד ליינות מחבל קטלוניה שבספרד, ומציין את הופעתם של יינות אדומים ברמה בינלאומית באיזור זה, לאחר שבעבר יוצרו שם בעיקר יינות CAVA

בספרו "בית הספר לטעימה", מקדיש מומחה היין הצרפתי פייר קסמיור פרק CUSINE FAMILYמיוחד ליינות מחבל קטלוניה שבספרד, ומציין את הופעתם של יינות אדומים ברמה בינלאומית באיזור זה, לאחר שבעבר יוצרו שם בעיקר יינות CAVA.

טעימת היינות מיקבי PARES BALTA  מספרד, שבבעלותה של משפחת קוזינה, אשר התקיימה בחברה הסקוטית המייבאת את יינות היקב, בהנחייתם הנעימה והמקצועית של בני הזוג קוזינה – Marie Elena Jimenez – יחד עם גיסתה יינניות היקב, ו- Joan Cusine' Carol – ממנהלי היקב, משקפת באופן מכובד מאאד את אמירתו של קסמיור. יינות היקב גם זכו להערכה גבוהה של מבקרי יין כרוברט פארקר ואחרים.
בבעלות המשפחה שלושה יקבים –  יקב פארס באלטה; הוותיק מביניהם, נוסד ב-1790  (כן, כן) וממוקם באיזור פנדס בחבל קטלוניה, יקב גראטה וינום שהוקם בשנת 2001 באיזור פריוראט, ויקב דומיניו רומאנו שהוקם ב– 2004 באיזור ריברה דל דוארו.

היינות בטעימה:
MAS IRENE 2003 PENEDES
78% מרלו, 22% קברנה פרנק. היין התיישן במשך 13 חודש בחביות צרפתיות חדשות. הקברנה פרנק תורם ליין איזון, עמוד שדרה אופי ופוטנציאל יישון ארוך יותר
ליין צבע אדום עמוק. הוא פירותי, מורכב, מאוזן, בעל סיומת ארוכה עם גוון של מרירות נעימה. ניכר כי יש לו יכולת להתפתח לעוד מספר שנים טובות. לשותים כיום – תנו לו כמה דקות בכוס טרם שתייה; מה שמאפשר לו להיפתח, ותפיקו ממנו הנאה רבה.
יין מצוין יחסית למחירו – 125 ₪

ABSIS 2003 PENEDES
62% טמפרניו, מאוזן באמצעות שילוב של מרלו, קברנה סוביניון וסירה.הגפן בת 37 שנה.הגפנים גדלות בקרקע מאוד אבנית, באיזור הזוכה לגשמים נדירים ומחייב התמודדות חזקה של הגפן.
בעלי היקב דוגלים בהמנעות מהשקייה, כדברי המגדלים הצרפתים הקובעים כי "רגלי הגפן אסור להן לטבול במים". התוצר הוא יבול נמוך בהיקפו, אך איכותי. היין יושן במשך 18 חודש בחביות צרפתיות, והתוצאה: היין היותר חזק של היקב. יין אגרסיבי, מרוכז מאד, מינרלי מאוד, בעל גוף מלא. יין פירותי מאוד, צבעו סגול, בעל טעם חזק של פירות אדומים. וסיומת ארוכה.
למרות שהבקבוק נפתח כשעתיים טרם הטעימה, עדיין הורגשה עוצמתו הרבה של היין – אולי רבה מדי עדיין. היין דורש יישון נוסף של מספר שנים על מנת להפיק ממנו את מירב ההנאה. 
היקר מיינות היקב המיובאים לארץ – 450 ₪. מחיר גבוה ביחס ליין זה.
 

PRIORAT 2006 2PyeR
יין מיקב GRATA VINUM. השם בא מהמתמטיקה ומגדיר עיגול, וגם את המטרה – עגלגלותו המושלמת של היין. יינות יקב זה נועדו לשלב פירותיות רעננה, מורכבות ומגוון טעמים משולבים במינרליות האופיינית לטרואר של פריוראט. הגפנים צומחות על טראסות של קרקע צפחתית .
זני הענבים: 50% גרנאש, 30% קריניאן, 10 % קברנה סוביניון, 10% סירה. היין יושן במשך 12 חודש בחביות עץ אלון צרפתיות והונגריות. היין, שסונן קלות, עדיין צעיר, כבד, תוקף חזק את החך והלשון, גם אם הוא זוכה לעידון בזכות שילוב הקברנה. בהחלט משקף את אופיו של האיזור ויתאים למטבח ים-תיכוני.
מחירו 160 ₪.

DR 2006 – RIBERA DEL DUERO
100% ענבי טינטו פינו בהתאם לחזונו של היקב לשמר את ההיסטוריה של היין באיזור זה, כפי שהוא בא לידי ביטוי גם בשמו של היקב – דומיניו רומאנו, כמחווה לרומאים שהביאו את ייצור היין לאיזור. הגפנים בנות 30 שנה (כרמי היקב באזור מגיעים גם לגילאים של 80 עד 120 שנה). היין התיישן 13 חודש בחביות אלון צרפתי בנפח 400 ליטר, מה שמאפשר לעדן את היין.
היין בעל צבע כהה ויפה. הוא משקף יפה את אזור הגידול שלו. קלאסי, אלגנטי ועדין. מפיק ארומה מפותחת וסיומת נעימה.
יין מאד אטרקטיבי, כולל ביחס למחירו – 150 ₪.

המפגש הסתיים בטעימה השואתית של יין היוקרה של היקב – DOMINIO CUSINE 2007,  למול אותו יין משנת 2003. יינות אלו אינם מיובאים ארצה. הם מיוצרים בשנים מיוחדות בלבד ובהיקף של מאות בקבוקים, ומחירם כ – 500 דולר בחו"ל.
היין מבוסס על 60% טמפרניו המאוזן באמצעות מרלו, קברנה סוביניון וסירה. היין משנת 2003 מאוד אלגנטי, מינרלי, פירותי, גוף מלא. היין משנת 2007 אגרסיבי וסגור, כך שעדיין לא ניתן באמת לשתות וליהנות ממנו, ונצטרך להמתין עוד קצת. אלו אכן יינות איכותיים וברמה גבוהה משאר יינות היקב, אך אם משווים אותם ליינות צרפתים מקבילים במחיר, הם עדיין לא עומדים בתחרות, ואינם מצדיקים את מחירם.

לסיכום: היכרות מעניינת עם מגוון היינות ואזורי הגידול של יקב PARES BALTA. יקב שבנה עצמו על שטחים מניבי יבול נמוך ליצירת יינות איכות, לצד יינות קלאסיים בהיקפי ייצור גדולים. הבעלים השכילו להציג קשת יינות, חלקם יותר אטרקטיביים במונחי יחס איכות/מחיר, המביאים בפני הטועמים מגוון מיינות האיכות שהם מייצרים באזורים השונים, כמו גם את רמותיהם השונות .

לכתבה על ארוחת מועדון היין של מסעדת קלואליס עם בעלי יקב PARES BALTA

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר