יינות עתידיים של ויתקין: היכונו לבלנד המסתורי

פטיט סירה 2007, קברנה פרנק 2007, קריניאן 2007 – שבוקבקו לאחרונה, והבלנד המסתורי: ויתקין-בלנד על 2006, המיועד לצאת לשוק לקראת ראש השנה הבא – אם יוחלט שאכן הוא תואם לציפיות אנשי היקב

שבת, 21 במרץ, היום בו האביב מתחיל באופן רשמי. כ- 30 אישה ואיש, חובבי יין ושוחרי יקב ויתקין, בסבב ראשון מבין שלושה באותו יום (בסך הכל כ- 100 איש, מרשים ביותר), נאספים במסעדת "ולרי" הבולטת במיקום שלה – מעין גשר עילי שלא מוביל לשום מקום על אם הדרך ב- M הדרך, מקום משכנו של בית הפנקייק המיתולוגי, והמקום הכי קל"ב ששרונה ודורון בלוגולובסקי והיינן אסף פז, אחיה של שרונה, יכלו למצוא על יד היקב בכפר ויתקין.
בין הטועמים אחד ממנהלי מערכות המחשב המובילים בארץ בחברה ישראלית גלובלית, איש יהלומים ממושב אביחיל השכן שכבר הפיץ את שמע היקב וטיב יינותיו בקרב לקוחותיו ומכריו בעולם, ואחרים שבאו ליהנות מטעימת יינות עתידיים של היקב.

בטעימה הרשמית רק יינות אדומים: פטיט סירה 2007, קברנה פרנק 2007, ₪קריניאן 2007 – שבוקבקו לאחרונה, והבלנד המסתורי: ויתקין-בלנד על 2006, המיועד לצאת לשוק לקראת ראש השנה הבא – אם יוחלט שאכן הוא תואם לציפיות אנשי היקב.

לחימום הקנה, או שמא לצינונו, יין כייפי שמתאים לאביב: מסע לבן 2008 – בציר חמישי של יין זה, כאשר הבלנד שלנו נשאר זהה החל מהשנה השנייה: כבסיס ויוניה, 30-40%, הנותן רקע מוסקטי מתקתק, פרנץ' קולומבר, וגוורצטרמינר בשביל הפרחוניות. זהו יין קופצני ונעים לשתייה אביבית וקייצית, וצריך להיות אפילו יותר קר מכפי שהוגש.

קריניאן 2007 מגפנים ותיקות (old vines)
זה היין הראשון בטעימה, אותה מוביל היינן אסף פז: קריניאן 2007 מגפנים ותיקות (old vines), אם כי לויתקין יש גם כרם צעיר יחסית בן 11 של הקריניאן, שענביו כבר נכנסים למסע אדום ומסע ורוד, ואיכויותיו גבוהות.
בזמן מילוי בקבוקי הקריניאן 2007 חשב אחד הטועמים שמדובר בפטיט סירה, אותו מזכיר הקריניאן 2007 במבנה שיצא דחוס מאוד ובצבע.
מסתבר כי שלושה אירועי חמסין בעת ההבשלה שיצרו עקה (סטרס) בגפנים, עשו אותם ליותר מרוכזים, עם הבשלה יפה ומאוזנת.

אסף אומר כי הוא אוהב את הקריניאן בזכות החומציות שנותן ליינות. לרוב הקריניאנים בויתקין לא מוסיפים חומצה, בניגוד לאדומים מאזורים נמוכים.
הבקבוק נפתח סמוך לטעימה, והצבע סגלגל אופייני. זהו יין מורכב, תרתי משמע, המגיע מכמה מקורות וכרמים, וכל כרם נותן את מאפייניו: פרי שחור, אדמתיות, מנטה ואקליפטוס, מינרליות, רימונים – ארומה אופיינית לקריניאן הקשורה לחמיצות, שתאפשר לו אורך זמן ובמקביל התאמה לאוכל.
רוב ענבי הקריניאן הם פרי חוזי עיבוד הכרמים על פי דרישות ומפרטי ויתקין, כולל כמות פרי מבוקשת.
מבחינת אלכוהול יורדים עם הקריניאן לכיוון 13.5-13.6%. ב- 2007 יש 13.8%.

אני אהבתי מאוד את הקריניאן, ולא הייתי לבד. ביקב מזהים את הצלחת היין במסעדות. "חשבנו שיהיה קשה לשווק אותו, אבל מי שטועם מתאהב", אומר אסף, המציין כי בכלל יש התעוררות בביקוש לזן זה, וכיום נוטעים קריניאן בארץ.
מחיר בקנייה עתידית: 450 ₪ (בשישיות בלבד), מחיר לצרכן: 570 ₪
מגנום בקנייה עתידית: 200 ₪, מחיר לצרכן: 250 ₪

קברנה פרנק 2007
הקברנה פרנק 2007 מכיל 85% קברנה פרנק ו- 15% פטיט ורדו – עליה זוחלת מ- 6% בתחילת הדרך.
עד 2007 נכנס הקברנה פרנק למסע אדום, וב- 2007 יוצר כיין זני פרחוני ופלפלי. השילוב של כמה כרמים כמו בקריניאן, כולל גם חלקה קטנה של חצי דונם בכפר ויתקין. נותן מורכבות טעם וסינרגטית טעמים.
אסף אומר כי מדובר בזן שנחשב לכוכב עולה בתעשייה בארץ – האבא הגנטי של קברנה סוביניון, אם כי יותר קשה להכינו בכרם וביקב, וקשה יותר למכור אותו.
הקברנה פרנק 2007 יוצר בשיטת הכנה בורדולזית כל הדרך, לעומת הקריניאן העשוי בסגנון דרום צרפת וספרד – פנדס, פריורט. הקריניאן מיושן בחביות 350 ליטר חדשות, בעוד הקברנה פרנק –בחביות בריק בורדולזיות בנפח 225 ליטר, ארומה.

ליין פרופיל ארומטי שקשה לפספס: פלפל ירוק בצדו הטוב – לא אגרסיבי ומשתלט. יש פירותיות של קסיס, דובדבן שחור, מינרליות מעושנת וזפת. הטאנינים סמיכים, החומציות חדה.
יין זה מתאים לאוכל – רצוי אנטריקוט דשן ושומני. בהתפתחות היין בכוס מגלים פירות יבשים ושוקולד.
מחיר בקנייה עתידית: 480 ₪ (בשישיות בלבד), מחיר לצרכן: 690 ₪
מגנום בקנייה עתידית: 225 ₪, מחיר לצרכן: 280 ₪

ויתקין-בלנד על 2006
רשות הדיבור לאסף פז: "אנחנו מתרגשים, כי זו פעם ראשונה שאנחנו מטעימים את היין לציבור. זהו יין מחתרתי וסודי כי עדיין לא קיבל שם ותווית, ואנחנו רוצים לקבל תגובות ליין".

ויתקין-בלנד על 2006 מורכב ממספר זנים שאסף לא מספר עליהם, אך מציג את הזנים ואת הענבים כ"קרם דה לה קרם" – יין שנעשה מתוך כוונה מראש ליצור משהו יוצא דופן, עורבב כבלנד לפני הכנסתו לחביות למשך 20 חודש. לאחר מכן מעבר קצר במיכל, לשיקוע חלקיקים, והכנסה לבקבוק ללא כל סינון.
מכיוון שביין יש כמות גדולה של ענבים מגפנים ותיקות והוא בלתי מסונן, יכולים להיווצר משקעים בבקבוק. לפיכך מייעדים ביקב ויתקין את היין לחובבי יין ומביני יין שלא יתרגשו ממשקעים בבקבוק.

בלנד העל המסתורי יש אף אקספרסיבי ומורכב, – מעבר לעוצמה רוצים גם אלגנטיות – מושג חמקמק שקשה להסביר אותו, אולי הרמוניה יענה יותר לנדרש כהגדרה. יש לו ארומות ים תיכוניות, אך גם מאזורים אחרים, ו- 13.9-14% אלכוהול.

מהבלנד יוצרו 500 בקבוקים, מהם 400 מיועדים למכירה. היין בוקבק בתחילת קיץ 2008, וביקב מניחים שייצא לשוק לקראת ראש השנה, בהתאם להתפתחותו.
לפי התגובות הנלהבות של הטועמים, נראה כי הויתקינים הצליחו עם הבלנד המסתורי שלהם.
מחיר בקנייה עתידית: 165 ₪, מחיר לצרכן: 180 ₪

פטיט סירה 2007
100% ענבי פטיט סירה ממספר כרמים בוגרים באזור יהודה.  פטיט סירה הוא הזן העתיק פלורסן, הנקרא דוריף על שמו של הפרופסור שפיתח אותו כזן שיעמוד במחלת הקימחון, אך רגיש למחלות אחרות בדרום צרפת. הדוריף הצליח במיוחד בקליפורניה. לארץ הגיע בשנות ה- 80, אם כי אסף מצא כרם בן יותר מ- 35 שנים.

המאפיין את הזן: באף פרחוניות, סיגליות, ופרי בשל – אוכמניות, פטל, מנטוליות אקליפטוס.
היין ממלא את הפה, המבנה הטאניני מכסה את כל פנים הפה – לכן לא נתנו לטעום את היין לפני הויתקין בלנד-על, כי היה מאפיל עליו.
זהו היין היחיד לו הוסיפו אנשי ויתקין הערה שהוא דורש סבלנות ואיפוק – לא לשתות לפני חלוף 4 שנים ממועד הבציר, אלא אם כן מחדררים לפחות שעתיים-שלוש בדקנטר, ומכל מקום חבל לשתות את היין צעיר מדי.
מחיר בקנייה עתידית: 480 ₪ (בשישיות בלבד), מחיר לצרכן: 690 ₪

יקב ויתקין
דרך הכפר 68, כפר ויתקין
טל. 09-8663505, 054-5556303
[email protected]

צילומים: רענן רוגל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר