יינות תוססים בסקוטית: סילבסטר מתקרב

מבחר יינות הנתזים, תוססים, מבעבעים, קאוות ושמפניות הם הכלי המרכזי שיעניק לחגיגות הסילבסטר את הטאץ' הנוסף, החגיגי והיוקרתי

העולם הנוצרי עומד לחגוג בסוף הדצמבר את הסילבסטר, וכחלק בלתי נפרד מהטרנד העולמי של חיקוי תרבות השפע והנהנתנות המערבית, גם כאן בישראל תמיד מחפשים סיבה למסיבה.

אמנם, זו לא בדיוק התקופה הכי מתאימה לחגיגות: מצד אחד איננו יודעים עדיין מי הולך לנהל לנו את המדינה בשנים הקרובות, ומצד שני, כשבעולם כולו המיתון נושף בעורף וכשהבנקים מחמירים ומהדקים את מדיניות האשראי, אין ספק כשיורד גשם בדצמבר עם חגיגות החנוכה שלנו, יורד הגשם על כולם, וללא ספק גם על שוק היין הישראלי יבואניו וצרכניו.

"הסקוטית", כחברה העוסקת בתחום היין ומשקאות האלכוהול על סוגיו, נותנת מקום של כבוד ליינות התוססים, וכשמחוגי השעון בליל הסילבסטר ינקשו חצות, בעולם כולם יושקו כוסות משקאות תוססים אלכוהוליים רבים כאלו ואחרים אותם היא מייבאת ומשווקת כאן בישראל, עם נשיקות של אהבה וברכה לשנה החדשה.

מבחר יינות הנתזים, תוססים, מבעבעים, קאוות ושמפניות הם ללא ספק הכלי המרכזי שיעניק לחגיגות הסילבסטר את הטאץ' הנוסף, החגיגי והיוקרתי.
וכשמדברים על מגוון ועל מבחר, "הסקוטית" אינה נחה לרגע על שמריה, אלא עושה מאמצים בכל המישורים בכדי להביא את המשקאות התוססים האלו אליכם.

מנכ"ל הסקוטית דן ליאור אומר : "שוק היינות התוססים זוכה בשנים האחרונות, לצמיחה מתמדת יחסית לקטגוריות האחרות, ובמיוחד לאחר הורדת המיסים על יינות אלו בחודש מאי 2007. העלייה דרמטית ביותר עד לכדי פי שישה. הורדת המחירים השפיעה מיידית על תרבות הבילוי והרגלי הצריכה של קהל הבליינים. הדבר בא לידי ביטוי בכמויות המכירה האדירות של היינות התוססים, שלפי ההערכות הגיעו לכ- 4 מיליוני בקבוקים בשנת 2008 בכל קשת המוצרים".

ליאור אומר כי הסקוטית השכילה להיערך היטב למגמה החדשה, והיא נחשבת כיום למובילת הענף עם קשת מוצרים החל מיין נתזים פשוט, דרך יינות תוססים מצרפת, איטליה, אוסטרליה, קאוות מספרד – לרבות אחת כשרה, וכלה בשמפניות מובחרות מצרפת מהבתים הכי ידועים.

מגוון המחירים לצרכן ליינות אלו נע בין 20 עד 600 ₪, ומאפשר לכל חתך גילאי וקהל חוגגי מסיבות הסילבסטר גם להיחשף וגם להכיר ולטעום מהמגוון והעושר בטעמים של יינות אלו.

את הטעימה בה השתתפתי העביר בקלילות רבה, לשון עשירה מקצועיות ובוטחת, יוסי בוזנח, אושיית יין אמיתית וידען עד בלי כלות של היסטוריית היינות התוססים ובתי הגידול של השמפניה. החל מההיסטוריה של השמפניה, ההתפתחות הטכנולוגית שעבר המשקה ברבות השנים, בתי השמפניה המודרניים שאנו מכירים כיום, הגיאוגרפיה והכרמים של מחוז שמפיין, הזנים של שמפיין, סוגי השמפניות, שיטת הייצור המסורתית, מושגים בייצור שמפניה, מידות יובש, ויינות מבעבעים מחוץ לשמפיין, ואפילו היצרנים המקומיים של המשקה התוסס בישראל כמו יקבי רמת הגולן ויקבי כרמל.
ההרצאה אותה העביר בוזנח הייתה כל כך מעמיקה וכל כך רבת ידע, עד שלרגעים לא מעטים הצטערתי ונוכחתי בפעם המי יודע כמה, שעם כל מה שכבר ראיתי באיטליה או בצרפת בטיולי התיירות שלי, עדיין אפילו לא הגעתי לקצה קצהו של פקק השעם הראשון.

וכך הוא לוקח את המאזינים מגדת נהר אחת לרעותה, מפליג מצרפת לרוסיה, חוצה גבולות עד לספרד, תוך כדי טעימה שמביאה לידי ביטוי אחת אחר רעותה עליית מדרגות של טעם, ארומה ורמות איכות ומחיר. פותחים בטעימת למברוסקו, פרוסקו וקאוות, ומקנחים תוך שעה קצרה בשמפניות יוקרה ובוויסקי מעולם אחר (שהרי ב"הסקוטית" אנו עוסקים), והכול לצד כיבוד עשיר תואם את יינות הטעימה שהורכב מסושי, סשימי, קרפצ'יו, סטייק טרטר, מולים, לחם כפרי וטרי וירק עלים עשיר – מבית היוצר של "זיסו זאפה" בניצוחו של בחור מקסים: השף אורי זיסו, בוגר ה- Cordon Bleu.

למברוסקו רג'יאנו. "קונצ'רטו" D.O.C. מדיצ'י הרמטה
יין מבעבע יבש, שיוצר בתסיסה טבעית. היין יוצר יוצר מענב הלמברוסקו סאלאמינו הגדל בטנוטה לה ראמפאטה ברגיו אמיליה.
ליין צבע אדום בוהק. הוא מתקתק למדי, האף פירותי, נעים ומתמשך, יין יבש, רך ורענן הרמוני ונעים. מומלץ להגיש מקורר בטמפרטורה של 14-15 מעלות.
מחיר: 49 ₪.

פרוסקו "איל וינו די פואטי" ברוט, דיסטילרי בוטגה
יין מבעבע איטלקי הממותג גבוה. רענן, ריחני, פירותי ואלגנטי. מיוצר מענב הפרוסקו בלבד, הגדל בגבעות קונליאנו וולדוביאדנה שבאזור וונטו. ליין צבע צהוב קש זוהר ויפה. האף פירותי וריחני עם נגיעת תפוז ופרי אקזוטי. טעמו רענן ומאוזן עם סיומת פירותית חזקה. היין יתאים גם כאפריטיף.
מחיר: 55 ₪.

קאווה קודורניו רוונטוס ריזרבה, ברוט
קאווה זו שוחררה לראשונה ב- 1997 כדי להנציח את חגיגות ה-125 ליקב קודורניו. עד לאותו זמן היא נשמרה להתכנסויות משפחתית פרטיות.
לקווה בלנד מיוחד מענבים מסורתיים של קאוות, יחד עם ענבי שרדונה. יין מורכב עם גוף מלא ואלגנטי עם בועות מצוינות. זני ענבים: 25% מקבאו, 25% צ'רלו, 50% שרדונה. לקווה צבע צהוב חיוור וזוהר, ואף עם ריח פירותי מעניין תודות לבלנד של שלושת הזנים השונים והמורכבות הנוצרת מתהליך ההתיישנות בבקבוק. הקווה מאוד מאוזנת, גוף טוב עם רעננות ורמת חומציות נעימה.
מחיר: 60 ₪.

שמפניה ברוט – פייפר היידסיק
מיוצרת משני זנים: פינו נואר ופינו מנייר. שמפניה זו, מעניקה בום של יובש, והיא פחות ידידותית ויותר עוקצנית. הפירותיות מינורית, והטעמים הרבה יותר חדים. מגיעה מבית "לורן לואי היידסיק", שהחל לייצר יין באזור ריימס – בירת מחוז שמפיין – בשנת 1780. ה"פייפר" היא שמפניה רבת עוצמה עם אלגנטיות שבפירוש חסרה. זהו אחד מבתי השמפניה היחידים שהיין שלהם מיוצר מזני ענבים אדומים בלבד: פינו נואר ופינו מונייה; עובדה הניכרת בטעמה של השמפניה.
מחיר: 250 ₪

שמפניה ברוט Reserve – שארל היידסיק
בשארל היידסיק משתמשים בשלושת הזנים: שרדונה שמביא עמו את העידון האלגנטיות והרעננות; פינו מונייה שמביא את ניחוחות הפרי הבשל והבגרות; ופינו נואר שמביא איתו את האופי לבלנד, כמו גם את הארומות של פירות בשרניים. זוהי שמפנית NV שאינה שמנונית, עגולה תוססת ורעננה, מורכבת, עמוקה ואלגנטית. צבעה זהוב יפהפה עם בועות עדינות ומושלמות. התחושה הראשונה בחך היא של חלקות משיית, שלאחריה היא מתחילה להינמס בפה כמו משמש בשל.
מחיר: 280 ₪

שמפניה ברוט Rose Label – לנסון
זני ענבים: 32% שרדונה, 53% פינו נואר, 15% פינו מונייה. התיישנה למשך 3 שנים. לשמפניה צבע נקי עם נגיעות ורוד חיוור. באף, ארומות של ורדים ופירות דומיננטיים, עם רמז לפירות אדומים. אף מעודן, חמיצות טובה, ברקע רמז פירותי לפרי יער אדום.
מחיר: 265 ₪

שמפניה לנסון – נובלה קווה וינטאז' 1998
זני הענבים: 71% שרדונה, 29% פינו נואר. היין התיישן 5 שנים. באף, ריחות הדרים ופרחים לבנים. ביך, סימנים לדבש, גוף מלא, ויין מורכב ועשיר עם עומק וסמיכות של קרם.
מחיר: 580 ₪

ולקינוח: טעימת השוואה ראיה להערכה ולהרבה כבוד על ייחודיותו, יוקרתו וטעמיו המורכבים של וויסקי סינגל מאלט, יאמאזאקי 10 שנים ו- 12 שנה מחברת סנטורי יפן.

וויסקי יאמאזאקי מאלט 10 שנה סנטורי יפן
צבע ענבר, גוף מלא, בחך טעם רך עם רמזים עדינים לדבש, סיומת ארוכה.40% אחוזי אלכוהול.
מחיר: 405 ₪

וויסקי יאמאזאקי מאלט 12 שנה סנטורי יפן
יושן בחביות עץ אלון אמריקאי, ספרדי ויפני במשך 12 שנה. צבע ענבר, גוף בינוני עד מלא. חך עם ארומות המשלבות פירות יבשים ודבש, בעל טעם עדין ומאוזן. סיומת יבשה ומפתיעה באורכה. 43% אחוזי אלכוהול.
מחיר: 940 ₪

צילומים בטעימה: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר