ייננים מגרמניה משבחים את ישראל ויינותיה

תמונה קבוצתית על רקע ירושלים
27 ייננים חברים באגודת היין של פרנקוניה בגרמניה הגיעו לסיור להכרת ישראל כארץ יין, אשר אורגן ולווה על ידי רנה זלצמן מחברת "זג יינות"

אזור היין של פרנקוניה (Franken) נמצא בצפון מערב מדינת בוואריה שבגרמניה, והוא אזור היין היחידי במדינה זו. כ- 62,000 דונם של כרמים הנטועים בפרנקוניה, הם יותר מכל שטח הכרמים בישראל (כ- 55,000 דונם). בירת האזור היא העיר ווירצבורג (Würzburg) שעל גדות הנהר מיין (Main), כ- 120 ק"מ דרומית מזרחית לפרנקפורט, בה הייתה קהילה יהודית משגשגת במהלך הדורות  ובה נולד המשורר יהודה עמיחי.

האב-טיפוס של בקבוק ה-Bocksbeutel תוארך לתקופת הקלטים מהמאה ה-14 לפני הספירה
האב-טיפוס של בקבוק ה-Bocksbeutel תוארך לתקופת הקלטים מהמאה ה-14 לפני הספירה

הזנים הלבנים מהווים כ- 80% מהכרמים, והזן הלבן המפורסם ביותר, אם כי לא הנטוע ביותר, הוא סילוונר (Silvaner). זן הריזלינג, שכה מאפיין את גרמניה, מהווה רק כ- 5% משטח הכרמים בפרנקוניה. האזור מפורסם גם בבקבוק הטיפוסי שלו, ה- Bocksbeutel (בוקסבויטל), שאת ה"אב-טיפוס" שלו העשוי מחמר מצאו בחפירות ארכיאולוגיות בפרנקוניה, ותוארך לתקופת הקלטים מהמאה ה- 14 לפני הספירה.

יאיר מרגלית מרצה על הכרם שלו
יאיר מרגלית מרצה על הכרם שלו. צילום רנה זלצמן

בשבוע האחרון של חודש מרץ שהתה בארץ קבוצה של 27 ייננים החברים באגודת היין של פרנקוניה, במסגרת סיור להכרת ישראל כארץ יין, אשר אורגן ולווה על ידי רנה זלצמן מחברת "זג יינות". בין המשתתפים היו נשיא מכון המחקר ליין וחקלאות של מדינת בוואריה, המקביל למכון וולקני בישראל, נציג משרד החקלאות של מדינת בוואריה, שניהם בעלי תואר פרופסור, מנכ"ל יקב יוליוסשפיטאל (Juliusspital) בווירצבורג, שנוסד לפני 440 שנה, ועם 1,800 דונם כרמים הוא היקב השני בגודלו בגרמניה, וכן ייננים מדופלמים ובעלי יקבים.

מתארחים במרתפי יקב כרמל
מתארחים במרתפי יקב כרמל. צילום רנה זלצמן

המשתתפים ביקרו ב- 12 יקבים שנבחרו כך שיציגו חתך מקיף של אזורי היין בישראל, וטעמו מיינותיהם: יתיר, קסטל, צרעה, ספרה, סוסון ים, מרגלית, סומק, כרמל, טוליפ, כישור, הרי גליל ובזלת הגולן. לבקשת הייננים, במרבית היקבים הם ביקרו גם בכרמים שלהם, התעניינו מאוד בשיטות העיבוד, ובמיוחד בניהול משטר המים באמצעות ההשקיה בטפטפות.

שותים בצמא את דברי אלי בן זקן מיקב קסטל
שותים בצמא את דברי אלי בן זקן מיקב קסטל. צילום רנה זלצמן

לקבוצה הצטרף גם נציג של חברת הבת של "נטפים" בגרמניה, והסיור כלל ביקורים במפעל החברה בקיבוץ חצרים ובכרמי קיבוץ יפתח, שם מבצעת החברה את מחקריה בהשקיית כרמים. המשתתפים גילו סקרנות רבה בכל מקום בו ביקרו, והציגו שאלות מאוד מאתגרות למארחיהם.

מבקרים בפארק הגיאולוגי למרגלות פארק אביטל
מבקרים בפארק הגיאולוגי למרגלות פארק אביטל. צילום רנה זלצמן

לבקשת אנשי הקבוצה הם ביקרו גם ב"יד ושם", וכן סיירו בירושלים וקיבלו הסברים מפורטים ממדריכה מוסמכת דוברת גרמנית, ביקרו במרכז המבקרים במצדה, טבלו במימי ים המלח, סיירו במקומות הקדושים סביב הכינרת, צפו לעבר סוריה מהר בנטל, וביקרו בפארק הגיאולוגי שלמרגלות הר אביטל. המשתתפים סעדו במסעדות נבחרות בסגנונות שונים, והתרשמו מאוד מהמגוון העשיר והאיכותי של האוכל בארץ.

קצין או"מ מסביר על סוריה ממרומי הר בנטל
קצין או"מ מסביר על סוריה ממרומי הר בנטל. צילום רנה זלצמן

אחת מחברות הקבוצה השתתפה קודם לכן באחד מאירועי היין בגרמניה שאורגנו במסגרת יוזמת "יקבים תאומים" וכתבה מאמר על היוזמה, כך שמרבית המשתתפים כבר שמעו על "היקבים התאומים". כל היקבים בהם ביקרו המשתתפים, למעט שניים, הם שותפים ליוזמת "יקבים תאומים", ומספר משתתפים שהם בעלי יקבים כבר הביעו את רצונם להצטרף גם כן למיזם.

ערן גולדווסר בכרמי יקב יתיר
ערן גולדווסר בכרמי יקב יתיר. צילום רנה זלצמן

עבור הרוב המוחלט של המשתתפים היה זה ביקור ראשון בארץ, ורבים מהם אמרו בתום הסיור המעשיר והמהנה כי הם מתכננים לחזור ולבקר שוב בישראל. כל המשתתפים הביעו את התרשמותם העמוקה מהחמימות והפתיחות בה קיבלו אותם מארחיהם בכל היקבים. לאחר תום הסיור כתב ראש הקבוצה: "ישראל היא ארץ נהדרת, עם אנשים מוכשרים ולבביים ועם יינות פנטסטיים, שמגיע להם לזכות בהכרה בינלאומית" – מילים חמות ומחממות מפיהם של אנשי יין מקצועיים.

יואב לוי מטעים מיינותיו ביקב בזלת הגולן
יואב לוי מטעים מיינותיו ביקב בזלת הגולן. צילום רנה זלצמן

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר