יפו מסביב לשעון – ולא רק בכיכר

לפני למעלה מ- 65 שנים כתב חיים חפר ושרו התרנגולים "אין כמו יפו בלילות", "ואני מוסיפה "אין כמו יפו גם בימים". במשך שנים נבנה המרקם העדין של חיים משותפים בין ערבים ויהודים בעיר החוף היפיפייה הזו. למי שמסתכל מבחוץ ובמיוחד דרך כותרות העיתונים ומסכי הטלוויזיה בתקופה האחרונה – משהו נשבר בקשרים העמוקים וברוח של הביחד ביפו. אבל אם תשאלו את תושבי העיר, את עליא משכונת עג'מי או את דן משכונת נוגה, הקשרים עם השכנים ברחוב נשארו כמו שהיו לפני המהומות האחרונות.

גרפיטי בשוק היווני. צילום איריס לוי

עוד לפני פרוץ התקופה "החמוצה", בה קבוצות קטנות של מיעוט ניסו להרוס את הדו קיום הטוב, הוקם ביפו מיזם חדש בשם "אהלן יאפא". זהו פורום של 17 תיירנים מתחומים שונים – מסעדנים, אומנים, מארחים ביתיים וגם מורי דרך, שחברו יחד תחת קורת גג אחת כדי להכיר למטיילים את יפו שמעבר לכיכר השעון, החומוס של עלי קרוון ושוק הפשפשים.

צילום איריס לוי

מיזם "אהלן יאפא" הוקם ביוזמת רינת בין – העוסקת בתיירות, מיתוג ואסטרטגיה שיווקית לעסקים. הרציונל במיזם הוא שסכום החלקים עולה מאוד על הערך של השלם. הרוח החיה והמחברת בין התיירים השונים, היא הדס שמואלי – בעלת המיזם התיירותי הראשון בארץ Nice2Meet  מיזם סיורים אל התרבויות המרתקות בישראל . הדס היא הפנים של הקבוצה, זו היוצרת קשר ורוקמת ללקוח את החבילה שמתאימה לו ליום בילוי ביפו. במהלך הסיור נפגש המבקר באופן בלתי אמצעי וחווייתי עם אנשים מרתקים ומגוונים, במטרה לחבר בין תרבויות שונות ולקרב לבבות.

יגאל ברעם. מדריך צבעוני וגם מוזיקאי. צילום איריס לוי

יצאתי לטעימה קטנה ממבחר המפגשים שאהלן יאפא מציעה. הסיור שלנו התפרס על שתי שכונות מרכזיות ביפו – שכונת עג'מי ושכונת נוגה. בכל שכונה ליווה אותנו מדריך טיולים אחר, מה שהוסיף לייחודיות הסיור. רבים מאתנו טיילו ברגל ביפו אבל עם היד על הלב – אין כמו לטייל בין הסמטאות עם מדריך המכיר כל פינה, כל חלון מיוחד, כל מוכר בחנותו, וכול פינה שווה לצילום בדרך. יגאל ברעם – מורה דרך מוסמך ומוזיקאי שנולד ומתגורר ביפו, ליווה אותנו בשכונת עג'מי.

עליא דסוקי – גם סדנאות בישול. צילום איריס לוי

הגענו לביתה של עליא דסוקי – הפותחת את ביתה הצופה אל הים לאירוח כיד המלך, במהלכו היא מגישה ארוחות מהמטבח הערבי, תוך סיפור תולדות משפחתה והחיים המיוחדים ביפו. עליא מקיימת גם סדנאות בישול, הכול בתיאום מראש. 053-7422277, ובפייסבוק – לחצו כאן.

דוריס סיפורים וקפה. צילום איריס לוי

המפגש עם דוריס חיפאווי היה מיוחד. דוריס היא אישה מרשימה, בעלת חוש הומור וביטחון עצמי ממש שחקנית מלידה, שמארחת בביתה ומספרת בדרכה הייחודית על החיים מילדה בעג'מי ועד היום. היא חולקת את חוויות הלימודים, נישואים בגיל צעיר, הורות ומשפחתיות, כערבייה נוצרייה במדינה יהודית. דוריס מארחת בביתה לארוחות בוקר, סיפורים וקפה. 054-4771201, ולפייסבוק לחצו כאן.

זגלול – בן למשפחת מסעדנים שבישלו בלבנון ובשכם. צילום איריס לוי

יפו משופעת במסעדות, דוכני אוכל רחוב, טעימות ומטעמים מסוגים רבים, כך שמיפו אי אפשר לצאת רעבים. הפעם אני ממליצה לכם בכל פה להגיע למסעדת "אל קלחה" הקטנה. מכירים את הסיפורים על ההוא שמגיע בבוקר מוקדם, מכין את האוכל ומגיש עד שנגמר ואז סוגרים כי נגמר? ככה זה אצל זגלול – בן למשפחת מסעדנים שבישלו בלבנון ובשכם, ועם כל המורשת המשפחתית החליט לפתוח ביפו מסעדה קטנה, המגישה תפריט מצומצם אך משובח של אוכל ערבי לבנוני מיוחד – "פאתה" היא מנת חומוס ייחודית, המוגשת עם יוגורט חמצמץ וקרעים של פיתה מאתמול כחלק מהתערובת. על גבי התערובת מפזרים מלא שקדים קלויים, פטרוזיליה, והכי חשוב – תערובת סודית של 14 תבלינים שעושים את הכול למושלם.

מנת הדגל של אל קלחה. צילום איריס לוי

זוהי מנת גן עדן באמת. ניתן להזמין אותה עם בשר טחון מעל, שמשדרג עוד יותר את המנה. אפשר לקבל אותה גם בגרסה טבעונית – ללא היוגורט, אבל חבל. לצד הפאתה אני ממליצה להזמין את הפלפל הממולא שהזכיר לי נשכחות – טעמים של טיול עם סבא בעיר העתיקה בירושלים. פלפל ירוק ממולא בבצל מטוגן וצנוברים. זגלול הביישן והנחבא אל הסירים, מספר על המתכון המשפחתי הסודי בן 120 שנה, שהגיע עוד מלבנון. מסתבר כי הסבא רבא של זגלול, הגיש בחומוסייה שלו ביפו כבר בשנת 1930 מנה דומה. דרך שלמה 3 יפו, 077-7010240.

בסטודיו של נירית לבב פקר. צילום איריס לוי

ביקרנו במספר גלריות והכרנו אומנים, כל אחד מיוחד בתחומו. הרשימו אותי במיוחד נירית לבב פקר, ודן רייזנר. נירית לבב פקר היא אומנית מרשימה בעלת אישיות כובשת, היוצרת פסלים מ"זבל" של מוסכים – רצועות רכב למיניהן, שרשראות חלודות של אופניים, גלגלי שיניים משומשים. בכל אלה היא מפיחה רוח חדשה, ומכל חומרי הגלם הקשוחים, השבורים והמשומשים, היא יוצרת פסלים עדינים, רגישים ומיוחדים כל כך. סדרת הכלבים שלה נהדרת. עולה עליה סדרת הנשים בהריון – כמה חום ורגישות אפשר למצוא בפלאגים של רכב? נירית מוצאת. הגלריה של נירית ממוקמת בשוק היווני. אני ממליצה מאוד להגיע, ולשמוע את סיפורה המיוחד איך הגיעה מבעלת מעצמה מצליחה של ארבע חנויות לשמלות כלה, להיות אומנית ברזל. 050-49001281, לאתר לחצו כאן.

הסטודיו של דן רייזר. צילום איריס לוי

דן רייזר – אומן ידוע בארץ ובעולם, יוצר בברונזה פסלים שמוצגים במקומות שונים בארץ. דן הינו גם מדריך טיולים מוסמך, שהוליך אותנו בין בתי שכונת נוגה, סיפר על החיים בשכונה ואירח אותנו אצלו בגלריה. לדן סיפור חיים מרגש, כשהאומנות עזרה לו להתמודד עם פוסט טראומה ממלחמת לבנון ועד היום, כאומן יוצר המסייע גם לנפגעים אחרים. לאתר של דן לחצו כאן, לפייסבוק לחצו כאן.

מלון מרגוזה. צילום איציק ביניונסקי

את הסיור שלנו חתמנו בקפה של ערב במלון מרגוזה המקסים. זהו מלון בוטיק ובו 37 חדרים, שבעברו היה בית דירות ועבר שיפוץ מעמיק. לכל חדר במלון יש מרפסת קטנה הצופה לנוף האורבני היפה של יפו. המלון מתאים לזוגות ומשפחות, ממוקם  קרוב לשוק הפשפשים, ועיצובו אורבני מודרני תוך שימת דגש לפרטים הקטנים – שימו לב לאריחי הרצפה הירוקים המצוירים עם עלי שלכת עליהם.

סיור בשכונת נוגה בהדרכת דן רייזר. צילום איריס לוי

היום, כשרובנו ממעיטים בטיסות לחו"ל, פתאום מגלים את יופייה והעושר האין סופי והייחודי של ארצנו. זה הזמן לצאת לסיור כאן במרכז הארץ, ביפו. חשוב לצאת לטייל בארצנו היפה, להכיר את עברה המפואר, ולהנחילו לדורות הבאים.

בדף הפייסבוק של מיזם "אהלן יאפא" –  לחצו כאן, ניתן לראות ולהכיר את כל משתתפי המיזם המקסים הזה.

הכותבת והצלמת היא שף איריס לוי – קולינריה עילית במיטבה, 054-4944205 וגם בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר