יצוא צמחי התבלין מישראל הוכפל ב-5 שנים והסתכם ב-73 מיליון יורו

המבוקשים ביותר בחו"ל: בזיליקום, עירית רוקולה, כוסברה ונענע. יעדי היצוא העיקריים הם אנגליה, ארה"ב, גרמניה, הולנד וצרפת.

ענף צמחי התבלין הטריים הפך בשנים האחרונות לאחד הענפים הצומחים ביותר בחקלאות הישראלית, דבר המתבטא בעלייה חדה בביקוש לזנים הישראלים בשווקי חו"ל.
כך עולה מסיכום נתוני היצוא השנתיים שנערך במועצת הצמחים. בארץ גדלים כ- 30 סוגים שונים של צמחי תבלין ושטחי הגידול משתרעים על פני 50,000 דונם, מזה 10,000 דונם גידול לצורכי תעשיית התבלינים המיובשים. אזורי הגידול העיקריים הם
עמק בית שאן, בקעת הירדן והנגב.

על פי הנתונים, בעונת 2001/2 הסתכם היצוא ב-5,800 טון ובפדיון של 35 מיליון יורו, ומאז הוא עלה בעקביות מדי שנה עד ליצוא של 11,000 טון ולפדיון של 73 מיליון יורו
בעונת היצוא 2005/6, קרי גידול של 109% בפדיון ושל 90% בכמות.
בשוק המקומי הסתכם השיווק העונה בכ-5,000 טון, עם פדיון של כ-40 מיליון שקל.

יעדי היצוא העיקריים הם אנגליה, ארה"ב, גרמניה, הולנד וצרפת. בענף ציינו כי רוסיה מצטיירת כיום כיעד יצוא בעל פוטנציאל גדול וכי היצוא למדינה זו גדל בכ- 200% לעומת העונה שעברה (הסתכם ב-150 טון).

צמחי התבלין המבוקשים ביותר בשווקי חו"ל הם בזיליקום, עירית, רוקולה, כוסברה ונענע, הנהנים ממוניטין מעולה בשל איכותם וחיי המדף הארוכים שלהם.
רוב התוצרת מיוצאת בהטסה, אך בשל העלויות הגבוהות נעשים כיום מאמצים ע"י מומחי מחלקת האחסון של מכון וולקני, להאריך את חיי המדף עוד יותר, במטרה לאפשר הרחבת היצוא בהובלה ימית.

בענף צמחי התבלין מצביעים על הפוטנציאל הרב הטמון בהמשך הרחבת שטחי הגידול.
יו"ר שולחן צמחי התבלין, אנה מלר, אומרת: "חקלאים ממדינות אחרות בעולם מתקשים כיום להתחרות באיכות ובאורך חיי המדף של התוצרת שלנו. אם נצליח להתקדם ונשמור על רצף אספקה של כל סל המינים במשך 365 יום בשנה – אין גבול לפוטנציאל של
הענף. עם זאת, יש לנו אבן נגף אחת והיא העדר מיכון ומחסור בידיים עובדות בגלל ההגבלות שקבעה ממשלת ישראל. למרות הקשיים אנו מקווים להגדיל את היצוא בעונה הקרובה ב-20% נוספים".





כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר