יקבי בנימינה חונכים בצירים חדשים בסדרת אבני החושן

סדרת אבני חושן הוצגה לראשונה בשנת 2006 עם כ– 12,000 בקבוקים בסך הכל, וייחודיותה של הסדרה ואיכות היין הגבוהה והמוקפדת שלה, הפכו את אבני החושן לבולטת בנוף היין הישראלי

באירוע שהתקיים במסעדת דקה הכשרה בתל אביב, הציגו יקבי בנימינה שנות בציר חדשות מסדרת הפרימיום של היקב – אבני חושן. הסדרה כוללת שישה יינות – שלושה אדומים ושלושה לבנים, והיא סדרת היינות הבכירה של יקבי בנימינה. השנה כוללת הסדרה ארבעה יינות מבציר 2005 ושני יינות מבציר 2006.

סדרת אבני חושן הוצגה לראשונה בשנת 2006 עם כ– 12,000 בקבוקים בסך הכל, וייחודיותה של הסדרה ואיכות היין הגבוהה והמוקפדת שלה, בהחלט הפכו את אבני החושן לבולטת בנוף היין הישראלי.
עתה מוציאים יקבי בנימינה לשוק את הבציר השלישי של הסדרה, עם כ – 25,000 בקבוקים שמתוכם נמכרו 40% במכירה מוקדמת ליצוא, בעיקר לארה"ב וצרפת.

ואם מדברים על יצוא, הרי אילן חסון, מנכ"ל יקב בנימינה, אומר לאכול ושאטו כי כיום יותר מ- 30% מכלל תוצרת היקב מיוצאת לחו"ל, כאשר בארה"ב היין מיועד לשוק הכשר בעיקר, בצרפת לשוק הכשר בלבד, סקנדינביה – לשוק הכללי, וכך גם בדרום מזרח אסיה. בקוריאה יש אפילו יין בנימינה תחת מותג פרטי. אילן לא רוצה להגיע להיפוך האחוזים – כלומר יצוא 70% מתפוקת היקב. לדבריו, מלקחי יקבים אחרים בעולם שהגדילו יצוא מאוד על חשבון שוק מקומי, הדבר אינו כדאי.

תמנע שטרית, מנהלת השיווק ביקבי בנימינה, אומרת: "כשמה, "אבני החושן", היא פאר יצירה וגאווה ליקבי בנימינה. הסדרה מגלמת בתוכה איכות, ייחוד, מעשה אומנות, הקפדה והשקעה רבת שנים. סדרת אבני החושן מיוצרת בהיקף מוגבל בכל שנה, הנקבע בהתאם לאיכויות הפרי וכמותו, בחתימת היינן הראשי של היקב – ששון בן אהרון".

תהליך יצירת סדרת יינות אבני החושן מתחיל בהשבחת הכרמים ובבחירת הפרי האיכותי ביותר. הענבים הנבחרים נבצרים בבציר ידני בשעות בוקר מוקדמות בלבד. הפרי הנבצר מובל ליקב בתנאים אופטימליים, מה שמבטיח כי ליקב יגיעו רק ענבים באיכות מעולה.
הפקת הסדרה כולה מתאפיינת בתהליכים שנועדו ליצור יין איכותי: מיקרוויניפיקציה – הליך המאפשר בחינה קפדנית של איכות הפרי בכל חלקת כרם בנפרד; מילוי חביות עץ אלון צרפתיות בגרביטציה בלבד ללא פעילות משאבה; יישון היין לתקופה ממושכת; ריקון החביות לפני הביקבוק באמצעות מערכת מיוחדת הפועלת בעזרת גז אינרטי ללא פעילות משאבה.

סדרת "אבני החושן" – היינות האדומים
תרשיש
זן יחידני מכרם יחידני: קברנה סוביניון מקדמת צבי. זהו כרם גדול של 150 דונם, שני שליש מרלו ושליש קברנה סוביניון עם הרבה תת חלקות. יש תשע תת חלקות ממוספרות, כך שניתן לקבוע איזו חלקה מניבה יין טוב יותר.
טעמנו רוחבית תרשיש מבצירי 2003 (הוכחה שזה יין למרחקים ארוכים), 2004, 2005 החדש שיוצא עכשיו, ו- 2006 צעיר וחצוף (יחסית) מהחבית.
ה- 2005 עשוי מענבי קברנה סוביניון שגדלו בכרם קדמת צבי. הכרם הבשיל עם רמות יבול נמוכות אשר הגיעו לכ-800 ק"ג לדונם. הענבים נבצרו בבציר לילה קריר, הועברו ליקב, ועד אור בוקר ראשון הופרדו הענבים והועברו למיכלי נירוסטה בתהליך השריה קרה, בו מתרחש מיצוי איכותי של צבעי קליפת הענבים. לאחר 48 שעות השרייה קרה ב-6 מעלות, הוספו השמרים והחלה התסיסה אשר נמשכה שבועיים. עם סיומה נותרו הקליפות ביין להשריה נוספת בת שבועיים. לאחר הסחיטה היין נותר על שמריו למשך חודש נוסף, עבר הצללה טבעית והועבר לחביות עץ אלון למשך 16 חודשים.
מספר בקבוקים: 8,000.
מחיר לצרכן:145 ₪

ספיר
היין עשוי מתערובת של שלושה זנים מבציר 2005: קברנה סוביניון (40%), שיראז (35%) ומרלו (25%). כל זני הענבים של בלנד זה גדלו בכרם בן זמרה גליל העליון, ונבצרו כל אחד בעתו. היינות עברו ליקב בנפרד, שם הם עברו תסיסה ממושכת בנוכחות הקליפות. עם סיומה עברו להתיישנות והתבגרות בחביות עץ אלון צרפתי במשך 15 חודשים. בניית הבלנד הסופי התרחשה בסוף תהליך ההתיישנות, לפני הביקבוק.
מספר בקבוקים: 5,000
מחיר לצרכן: 145 ₪

אודם
יין סירה מבציר 2005 מכרמים בגליל העליון וכרמי יוסף.
בשלב הראשון בוצעה השרייה קרה של הענבים עם התירוש למשך 48 שעות בטמפרטורה של 6 מעלות. לאחר מכן הופסק הקירור, התירוש התחמם מעט והוספו שמרים לשם התחלת התסיסה. התסיסה עצמה התרחשה במשך שבועיים יחד עם 3% של תירוש ענבי ויוניה. בגמר התסיסה הקליפות נותרו ביין להשריה בת 10 ימים נוספים לפני הסחיטה. היין עבר לחביות עץ אלון צרפתי חדש למשך 15 חודשים.
מספר בקבוקים: 6,156
מחיר לצרכן: 145 ₪.

סדרת "אבני החושן" – היינות הלבנים
שוהם
יין שרדונה מבציר 2005 בכרם בנווה אילן, כפי שאומרים הייננים ששון בן אהרון ואסף פז: מחווה לרוני ג'יימס ז"ל מיקב צרעה, שאהב כל כך את הכרמים בנווה אילן.
לאחר הבציר הועברו אשכולות הענבים ישירות למסחטה, במטרה להקטין את החשיפה של התירוש לאוויר ומניעת חמצונו. לאחר סחיטת האשכולות הועבר התירוש למיכל לצורך התחלת תהליך התסיסה. לאחר 24 שעות היין הועבר להמשך תסיסה בחביות עץ אלון צרפתי במרתף החביות של היקב. תנאי האקלים במרתף אפשרו תסיסה איטית בת יותר מחודש ימים. לאחר גמר התסיסה האלכוהולית, היין המשיך את ההתבגרות בחביות. לקראת סוף חורף 2005 התרחשה ביין התסיסה המלו-לקטית. לאורך ההתבגרות בוצעה בחביות פעולת הבאטונאז' המעלה את משקעי השמרים ומשפרת את מורכבות היין.
לאחר 16 חודשים בחביות עבר היין סינון קל בלבד ואוחסן בבקבוקים.
מספר בקבוקים: 4,389
מחיר לצרכן: 95 ₪

ישפה
בלנד של שרדונה, סוביניון בלאן וויונייה מבציר 2006 בכרם בן זמרה-עלמה.
גם כאן נהנינו מטעימת רוחב של הישפה מהשנים 2004, 2005 הישפה 2006 שנחנך עתה.
ב- 2004 כלל הבלנד את שלושת הזנים בהרכב של שליש מכל אחד מהם. לאור דומיננטיות הוויוניה שונה הבלנד, וב- 2005 וגם בישפה 2006 החדש הבלנד הוא שרדונה (40%), סוביניון בלאן (35%) וויוניה (25%).
כל זן נבצר בזמנו האופטימלי, ולאחר מכן הועברו שלושתם ליקב, שם עבר כל זן תהליכי תסיסה ויישון בנפרד: השרדונה תסס והתיישן בחביות עץ אלון צרפתי במשך 6 חודשים; הוויוניה תסס והתיישן בחביות עץ אלון צרפתי במשך 6 חודשים; ואילו הסוביניון בלאן תסס בנירוסטה והתיישן בחביות עץ אלון צרפתי במשך 6 חודשים.
לאורך התבגרותם של היינות בוצעה בחביות פעולת הבאטונז' עד חודשיים לפני הוצאתם מהחביות, כל זן על פי צרכיו הוא. השרדונה בלבד עבר תסיסה מלו-לקטית, בעוד בוויונייה ובסוביניון בלאן היא לא התרחשה כלל, ואז בוצע הבלנד הסופי.
מספר בקבוקים: 3,000
מחיר לצרכן: 95 ₪

לשם
סוביניון בלאן (Fume), בציר 2006 מכרם בן זמרה.
היין עשוי מענבים גליליים אשר תססו במכלי נירוסטה בתסיסה קרה מאוד (8-10 מעלות) במשך קרוב לחודש. בגמר התסיסה עברו היינות להתבגרות בחביות עץ אלון צרפתי על השמרים למשך 6 חודשים, כאשר ב-4 החודשים הראשונים בוצעה בחביות פעולת הבטונאז' המסורתית. חביות העץ עברו קלייה קלה בלבד, תהליך אשר תרם לאיכות היין. היין לא עבר תסיסה מלו-לקטית, ועל כן נשמרה רעננות וחומציות גבוהה המאפיינים את זן הסוביניון בלאן.
מספר בקבוקים: 2,500
מחיר לצרכן: 95 ₪



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר