יקב אדיר: מה שהופך יינן טוב למעולה

יקב אדיר וחלב אדיר (מקור השם: א = משפחת אשכנזי, ר = משפחת רוזנברג, ובאמצע דיר העזים) שוכנים בפארק התעשייה בדלתון, מול מושב כרם בן זמרה. רגע לפני סוף העולם צפונה, פונים ושמאלה ומגיעים ליקב אדיר שמתהדר במרכז מבקרים מרשים מול הר מירון, כשנוף גלילי מדהים מלווה את הדרך ליקב

יקב אדיר וחלב אדיר (מקור השם: א = משפחת אשכנזי, ר = משפחת רוזנברג, ובאמצע דיר העזים) שוכנים בפארק התעשייה בדלתון, מול מושב כרם בן זמרה. רגע לפני סוף העולם צפונה, פונים ושמאלה ומגיעים ליקב אדיר שמתהדר במרכז מבקרים מרשים מול הר מירון, כשנוף גלילי מדהים מלווה את הדרך ליקב.
מרכז המבקרים מעניק חוויה של יין וגבינות עזים, או אפילו ארוחת בוקר שלמה על המרפסת מול הכרמים של פלטו (מישור) בן זמרה – שהעניק את שמו לאחד מיינות היקב. זו אכן סיבה מספיק טובה לברוח לכמה שעות אם אתם מטיילים בצפון ומחפשים להתפנק.

מה הופך יקב טוב ליקב מעולה, מלבד היין שהוא מייצר? לדעתי זו הגישה, הצניעות, החזון, היכולת להבין שיינן מעניק חוויה לחובב היין, לדעת שמוצר הגלם הם בסך הכול ענבים שבפעולה פשוטה יחסית הופכים ליין, לדעת לא לקלקל מה שהטבע מעניק, לדעת לא להתפלסף ולהתחכם עם הטבע.
ועוד דבר קטן הופך יינן טוב ליינן מעולה: פשוט צניעות. לדעת שיין זה בסך הכול "מיץ ענבים מקולקל" שאנשים אוהבים לשתות, ולא מין נקטר אלים שצריך לסגוד לו.

אבי רוזנברג הוא יינן מעולה. לאחרונה פגשתי אותו במסעדת הקומה ה- 11 במלון אבי רוזנברג, יינן יקב אדירקראון פלזה עזריאלי, רגע לפני שהתארח בתוכניתו השבועית ('לילה חי מאוד', כל חמישי אחרי חצות, רשת ב') של אמנון פאר. שוחחנו קצת על יינות היקב, אך מעבר להסברים על היין ראיתי את התשוקה בעיניים כשאבי מדבר על יין. וזה מה שהופך יינן טוב ליינן מעולה.


אדיר שרדונה 2010 – כרם בן זמרה יוסי רוזנברג, מנכ"ל יקב אדיר, עם השרדונה
12 חודשים בחביות עץ, 12.5% אלכוהול.
כיאה לזן האצילי שרדונה, העניק לו אבי רוזנברג 12 חודשי חבית בלי לפחד ובלי להסתפק בחבית נירוסטה בלבד, שמעניקה טעמים מתוקים תרופתיים. טעמי העץ ביין מאוזנים והעניקו ליין חמאתיות נפלאה ומעט טעמי וניל והמון עוצמה. ריחות מוכרים של שרדונה מתפרצים עם ערבול הכוס, והיין מצליח לשמור את הניחוחות לאורך זמן בכוס. היין מעט שומני בכוס ומעניק חוויית מראה נעימה מאוד. בטעימה: היין עשיר בטעמי פרי טובים (והפעם אני יכול להגיד שסוף סוף יש טעמי פרי שקוראים לו ענבים, ולא פרי אחר שנהוג לכתוב שיש ביין) – ממש ענבים בשלים עם רמת סוכר טובה וחמיצות מאוזנת. והדבר העיקרי שהופך את היין הזה לשרדונה קלאסי, הם כמובן אחוזי האלכוהול הנפלאים שיש בו. יין מאוזן עם עוצמה. שאפו.
המחיר: 90 ₪

אדיר קברנה סוביניון 2009 – כרם בן זמרה
12 חודשים בחביות חדשות, 13.9% אלכוהול.
היין בעל צבע כהה מאוד, אטום ומבריק. ריחות טובים של פרי יער שחור בשל מאוד.
בטעימה: היין עשיר בטעמי ריבת פרי יער שחור, דובדבנים בשלים לצד חומציות תוקפנית בתחילה, אך מתאזנת נפלא לאחר כמה דקות בכוס.
השהייה בכוס אכן גורמת ליין להתעגל ולקבל גוף בינוני, עם אחוזי אלכוהול שמעניקים חוויית שתייה קלילה ונעימה.
לאחר טעימת היין בכוס וניסיון להכניס את היין לדקנטר למשך חצי שעה, אני ממליץ לא להתעסק עם דקנטר ביין הספציפי. הזה החווייה שתקבלו בכוס בזיהוי ההתפתחות של היין והגעתו לאיזון אחרי כמה דקות, שווה את ההמתנה.
המחיר: 90 ₪

רענן רוגל, עורך אכול ושאטו, נפגש עם יוסי רוזנברג, מנכ"ל יקב אדיר:
יוסי, איך הכול התחיל?יוסי רוזנברג, מנכ"ל יקב אדיר
עם הקמת המדינה עלו ארצה משפחת רוזנברג מרומניה ומשפחת אשכנזי מתורכיה, והתיישבו במושב בן זמרה בגליל העליון – אז ראס אל אחמר (אחמר = אדום, הר אדמון). הגופים המיישבים נתנו להם להסתדר. תחילה גידלו מטעים נשירים והגיעו ל- 100 דונם של אגס, אפרסק, נקטרינה, דובדבן ושזיף. אחר כך מישהו אמר להם לגדל עזים, והם הגיעו לעדר של 2000 עזים – לפני מספר שנים 20 אחוז מהענף בארץ, והיום כ- 12 אחוז עקב הגידול בענף.
אחר כך אמרו לנו שכדאי לגדל כאן ענבים. התחלנו עם קברנה סוביניון, ובהמשך התחלנו לייצר יין, ואז עלה הרעיון של מרכז המבקרים.

כמה יין אתם מייצרים?
ב- 2010 כ- 50,000 בקבוקים והשנה כ- 70,000.
בסדרת כרם בן זמרה של יינות זניים 100 אחוז, יש לנו שרדונה 2010 שיצא לשוק זה עתה. הקברנה והשיראז 2010 עדיין בחביות. מ- 2009 יש לנו רק קברנה ושיראז.
יין פלטו מכיל 92 אחוז קברנה סוביניון ו- 8 אחוזים שיראז.
ב- 2009 עשינו בלנד ראשון עם 60 אחוז שיראז, 35 אחוז קברנה סוביניון, ו- 5 אחוזים קברנה פרנק.

רבים מתהדרים בכרמים מכרם בן זמרה. אתם נמצאים ממש במקום. מהי מצבת הכרמים שלכם?
יש לנו 107 דונם מניבים של ענבי קברנה סוביניון, שיראז, שרדונה, מרלו וקברנה פרנק. עוד שנתיים יניבו גם זנים חדשים שנטענו: פטי ורדו, מלבק פטיט סירה.
אנחנו מוכרים ענבים גם לכרמים אחרים: שרדונה וקברנה סוביניון לרקנאטי, וענבים ליקבים קטנים. גם ססלוב קנה אצלנו ענבים.
מרלו אנחנו לא מייצרים כיין זני אלא כחלק מבלנד. מה לעשות, המרלו שלנו פחות טוב מזה של הרי יהודה, לעומת הזנים האחרים בהם אנו טובים.

מה תחזית גידול הייצור שלכם?
אנחנו לא מתרכזים בכמויות ובקפיצת מדרגה. אנחנו מתמקדים בעשייה בקצב הנכון – לא ב'בום'. כדור שני של עסק הקיים מזה 40 שנה, אנחנו מתקדמים לאט לאט.חשוב לתכנן לא רק כמה לייצר אלא גם איך למכור.
אנחנו משקיעים הרבה מאמצים ביצוא, שאמור להיות 20-30 אחוז מכלל הייצור, גם עם הגידול בכמויות.

לאן אתם מייצאים?
לשוק הכשר בארה"ב ובקנדה, כשלקנדה הוצאנו משלוח ראשון גם לשוק הכללי. בצרפת ואיטליה לשוק הכשר, שווייץ – שוק כללי. התחלנו לייצא לפינלנד, ונתחיל לשוק הכשר באנגליה.

ספר לנו על חלב אדיר
פעילות הגבינות שלנו גדולה פי 5-6 מפעילות היקב. התחלנו לבד ב- 1995, ומהר מאוד היה ברור שאולי אנו מבינים בייצור, אך לא בשיווק. ב- 1996 התחלנו לעבוד עם מחלבות גד, וייצרנו עבורם סדרת גבינות ששווקו תחת המותג 'בלנש' – למעשה כול סוגי הגבינות, למעט גבינות עובש.
עד לפני שלוש שנים וחצי עבדנו כך. בעקבות השינויים בשוק החלב התחלנו אז לייצר עבור מחלבת טרה תחת מותג צוריאל אותו רכשה והפכה אותו למותג העזים שלה.
אנו מייצרים עבורם את כול היוגורט לשתייה ו- 50 אחוז מגבינת הפטה, ומוכרים להם גבן כחומר גלם לגבינת מה-עז של צוריאל.
הגבינות היחידות שאנו מוכרים ישירות הן במרכז המבקרים.

ארוחת בוקר במרכז המבקרים
אחרי צפייה בסרט מעניין על תולדות חלב אדיר ויקב אדיר וסיפור משפחות המייסדים, תוכלו ליהנות מול נוף מדהים ומרגיע, מארוחת בוקר זוגית הכוללת פלטת גבינות עזים, אומלט גלילי, לחם כפרי בליווי חמאת עזים וקונפיטורת הבית, סלט ירוק עם אגוזים וחמוציות, מיץ טבעי, קפה משובח, לסיום גלידת יוגורט עזים. ארוחת הבוקר מוגשת במשך כל היום.

יקב אדיר
אזור תעשיה דלתון
לתיאום מראש: 04-6991039
[email protected]
א- ה 9:00-17:00, שישי 9:00-14:00, סגור בשבת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר