יקב בזלת הגולן על ציר הזמן

כסמל בלתי מעורר המעיד על טיב יינות הרמה, מקשט יקב בזלת הגולן את בקבוקיו בתווית עם דמות אל הביין דיוניסוס, כפי שמופיעה על מטבע עתיקה שמקורה במבצר גמלא השכן

באווירה נינוחה, לאחר סיור מודרך על סודות משחק הגולף במועדון המחודש של קיסריה, הוצגו לטועמים הצמאים יינות מבציר 2000 ועד 2007, יינות שתי הסדרות של היקב.
יואב לוי, האיש שהחל את הקריירה ככורם, והמשיך כיינן, הסביר את העשייה ואת הפוליטיקה המקומית שמאחורי היינות בזלת הגולן.

כמו כל יינני בוטיק, יואב התחיל את המקצוע החדש כתחביב. ההתחלה הייתה צנועה וחובבנית. רק 1,800 בקבוקי יין שניתנו בחלקם חינם אין כסף לחברים, על מנת לקבל את הביטחון שאכן שווה להמשיך ולייצר את היין.

עוד בהתחלת הייצור של השותפות הקודמת עם אסף קדם, ביקרתי במקלט הצמוד לבית שהוגדר בזמנו כיקב לכל דבר, וטעמתי את היין החדש שנמזג מתוך מיכלי פלסטיק, אשר שימשו לשמירת מים לשעת חירום.
יואב ושותפו דאז, אסף קדם, החלו לייצר יין בשנת 1998 במושב קדמת צבי ברמת הגולן. לא מכבר נפרדו השותפים. היקב מייצר יינות מכרמי האזור ובסביבה המיידית, כרמים מובחרים של ענבי קברנה סוביניון ומרלו.

אם ההתחלה הייתה צנועה, הרי ההתקדמות הייתה מהירה ויפה. ענבי הגולן, לאחר בציר ידני מאוחר עד כמה שאפשר (לעתים בחודש נובמבר), וסלקציה קפדנית על טיב וניקיון הפרי, מאפשרים ייצור של יינות עם חותמת אבני הבזלת האמיתית. היינות מבוקבקים ללא סינון.
כל היינות בעלי אוקטן גבוה, קרי הרבה אלכוהול, אך מאוזנים וטעימים. המרלו של בציר 2006 הגיע עד 15% אלכוהול.

היקב החדש בניהולו של יואב נחשב לפאר היצירה. יקב בעל יופי, טעם, והרבה נשמה. יואב אוהב את העשייה, אוהב את המקום, ויותר מכל את יינותיו. גם הטועמים התרשמו כך.
היקב ייצר בשנת הבציר 2008 כ- 55.000 בקבוקים, והתכנון להגיע בבציר 2009 עד 65.000 בקבוקים. היקב כשר משנת 2004.

הלוגו – דיוניסוס
אדוורד הייאמס (Edward Hyams) כתב בספרו "דיוניסוס" על אל היין מלפני כ- 3000 שנה, ועל יינותיו שמקורם ברמה הסורית העתיקה, קרוב לרמת הגולן של ימינו. הוא מדגיש את טיבם של יינות המקום שהגיעו עד גליה הרחוקה, חלק של צרפת העכשווית.
כסמל בלתי מעורר המעיד על טיב יינות הרמה, מקשט יקב בזלת הגולן את בקבוקיו בתווית עם דמות דיוניסוס, כפי שמופיעה על מטבע עתיקה שמקורה במבצר גמלא השכן.

הטעימה על ציר הזמן 
יינות היקב מתחלקים לשתי סדרות: הרזרב והברונזה. ההבדל נובע מטיב הענבים והזמן שמבלה היין הצעיר בחביות עץ אלון: שמונה חודשים בברונזה, מול עשרים ברזרב.

בזלת הגולן ברונזה ובזלת הגולן רזרב בציר 2000
יינות זקנים שעברו את זמנם. ניתנים לשתייה, אך רק לאנשים בעלי ידע וטעם מוגדר ליינות מבוגרים, קרי, יינות שהגיעו לשיאם והחלו בירידה: הברונזה בירידה תלולה, והרזרב עדיין שתי.

בזלת הגולן ברונזה בציר 2001 – ללא מחיר
יין שמור היטב, אך בסוף חייו. גוון צבעו דהוי כלשהו, עם פרי טוב ששמר על טעמו.
זהו יין לאספנים שאוהבים יינות בעלי יכולות הישרדות, ומעבר לכך.

בזלת הגולן רזרב בציר 2001 – ללא מחיר
היין ללא מחיר מאחר שנגמר בשוק. היין שמור היטב, יין קלאסי, מוגדר כאופייני ליקב בזלת הגולן. שני היינות, הברונזה והרזרב, מאוד דומים, עם פרי יפה, מאוזנים, אך בסוף חיי מדף שלהם.

בזלת הגולן ברונזה בציר 2002 – ללא מחיר
היין שמר על טעמו, כאשר גילו מופיע בגוון המתחיל להיות בין תפוז לחום. טעם פירותי, חי, אך לא נשמר מספיק. יין שתי, עדין, חלק, סיומת כמעט מתוקה. קנה ושתה, אם עדיין תמצא בקבוק.

בזלת הגולן רזרב בציר 2002 – ללא מחיר
הרזרב מפתיע. נראה וטעים כיין צעיר. היין שמר על צבע בורדו סגול כהה, הפרי האדום בולט, דובדבנים, שזיפים עטופים בעץ עדיין חזק. יין מכובד ששמר על טיבו. יין אלגנטי, חלק וטעים.

בזלת הגולן ברונזה בציר 2003 – ללא מחיר
לאחר שנת בצורת וחורף קר מהרגיל, היין מסדרת הברונזה אינו שומר על צבעו הצעיר. מעט דהוי, לכיוון החום, עם גוף טוב ומלא פרי. יין טעים, עטוף במעט עץ, מומלץ לקנות ולשתות.

בזלת הגולן רזרב בציר 2003 – ללא מחיר
בדומה לאחיו הברונזה, האקלים היה נגד שמירת הגוון האופייני. אך היין בשיאו. הטאנינים רכים והפרי האדום בולט. הרבה דובדבנים, תבלינים, ג'ינג'ר, זיתים ירוקים. יין עתיר טעמים וניחוחות. חלק, מלטף, עדין, עם סיומת מענגת.

בזלת הגולן ברונזה בציר 2004 – ללא מחיר
יין שהגיע לבגרות, מוכן לשתייה. שמור, פירותי, בנוי היטב, מבטיח רבות לעוד שנה. טאנינים רכים, חלק, עתיר טעמי פרי אדום בשל, ניואנסים של ירק עדין, שומר על גוף טוב, עם סיומת ארוכה וטעימה.

בזלת הגולן רזרב בציר 2004 – ללא מחיר
יין שמור היטב, מבטיח עוד זמן בבקבוק. סגול בוהק, בעל גוף מוצק, מלא פרי אדום עם תבלינים, ליקוריץ, פלפל, שזיפים, כמעט מתוק. יין אלגנטי, המזכיר את בורדו הרחוקה.

בזלת הגולן ברונזה בציר 2005 – 105 ₪
יין צעיר שעדיין סגור, אך תכונותיו מורגשות מהטעימה הראשונה. בורדו יפה, גוף טוב אך לא גדול מדי, מאוזן, פירותי וטעים. יין לקנות ולשתות.

בזלת הגולן רזרב בציר 2005 – 165 ₪
ארגמן יפה וצעיר, יין עשיר בכל. ניחוחות וטעמים מוגדרים של פרי יער אדום, תותים שחורים עטופים בעשן של אלון שרוף, טעמי סיגר, ג'ינג'ר, תבלינים והרבה פלפל שחור. סיומת מענגת, כייף של יין. רציני, עשיר ומצטיין.
 
בזלת הגולן ברונזה בציר 2006 – 105 ₪
בורדו יפה ובוהק, מפזר ניחוחות פרחוניים עם מעט עץ אלון. יין בעל גוף עם הרבה פרי ואלכוהול מדוד, מראה יכולות של יין מבוגר. יין עם טאנינים צנועים והרבה פרי יער בשל, מאוזן וחלק. סיומת כמעט מתוקה וארוכה.

בזלת הגולן רזרב בציר 2006 – 140 ₪
יופי של צבע ויופי של יין. עדיין סגור כלשהו. היין מבטיח הישרדות טובה. מורכב, בעל גוף מוצק, מאוזן, פרחוני מה, מפזר טעמים של פירות יבשים, ליקוריץ, תאנים יבשות ופסיפלורה בשלה. יין רציני בעל יכולות. יופי של יין.

היו עוד יינות לטעימה, אך עבדכם הנאמן לא הספיק לטעום את כולם. מבטיח בפעם הבאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר