יקב בן-חיים בטעימה במשכנו החדש – החיים בירוק

ההזמנה בפייסבוק הבטיחה חוויה בלתי נשכחת בטעימת עומק של יינות קברנה סוביניון של היקב משלוש שנות בציר: טרדישן 2008, רזרב 2006, גרנד רזרב 2005, ויין הפתעה כבונוס, שהפתיע גם את אנשי היקב

ההזמנה אותה פרסמה בת-חן, מנהלת מועדון הלקוחות של יקב בן-חיים בפייסבוק, הבטיחה חוויה בלתי נשכחת בטעימת עומק של יינות קברנה סוביניון של היקב משלוש שנות בציר: טרדישן 2008, רזרב 2006, וגרנד רזרב 2005. פיתוי נוסף בהזמנה הבטיח יין הפתעה מבציר 2003, אבל כפי שתראו בהמשך, יין ההפתעה היה מפתיע אף יותר.

הטעימה התקיימה במשכנו החדש של היקב הכשר במתחם ירוק ישראלי ברמת הראשון, והייתה הראשונה בכלל שהתקיימה במקום. אכן סיפתח נאה.
כשהגעתי בזמן, כבר ישבה סביב שולחן האבירים הענקי הערוך לתפארת חבורה שנראה כי מרבית חבריה לא הכירו אלה את אלה – והנה הצעה לבת חן: לא רק יין שובר את הקרח, אלא גם סבב נטוורקינג קצר, בו כל אחת ואחד מציגים את עצמם, את הקשר שלהם ליין בכלל וליקב בפרט, וכבר כולם חברים והערב הופך לנעים יותר.

את שבירת הקרח ביצע איתי בן-חיים, יינן היקב, עם מזיגת יין רוזה בלאן דה נואר מענבי טראמינט – ממשפחת הגוורצטרמינר, בצבע מאוד מיוחד של נחושת זהובה.
היקב הוא היחיד בארץ בעל זכויות גידול לזן ענבים בן-כלאיים (היברידי) זה, שפותח באוניברסיטת דייויס מתרכובת שנועדה לצמצם כמויות מים דרושות, ללא צורך בריסוס תוך עמידות בפגעי טבע, ויבול של כטון לדונם.
היין הוא בלנד של טראמינט לבן, טראמינט אדום (נוארה), ומרלו במידה קטנה להעשרה.

אלי בן-חיים, האבא של איתי, עורך דין במקצועו, חבתן בצעירותו ורוח חיה ביקב המשפחתי שבצוות שלו עובדים ההורים רותי ואלי והבן איתי כיינן ראשי (האח עבר לעבוד באינטל), הבהיר למשתתפים מה מחפשים ברוזה: זהו יין של צמא, צריך להיות מאוד קליל, קצת חמצמץ כדי להרוות את הצמא, וקצת ארומטי.

מעבר יקב בן-חיים למשכנו החדשאלי ואיתי בן-חיים
עד להגעת משתתפים נוספים ותחילת הטעימה הרשמית, סיפר אלי בן-חיים על מעבר היקב למשכנו החדש ברמת השרון, לאחר שפעל בכפר אז"ר. למה עזבו? כי כפר אז"ר הפך לשכונה של רמת גן, שעורי הארנונה עלו, והייתה בעייתיות בקיום היקב שם, מאחר שמדובר באזור שמתוכנן לבניה.

מאחר שהכרמים של היקב נטועים בהר מירון, הרי בתקופת המעבר של היקב, במשך כשנה, נשכרו שירותיו של יקב אור הגנוז כקבלן משנה שייצר את היינות קרוב לכרם.
אלי הבהיר כי יקב בן-חיים מייצר יינות שמגדל בעצמו – בתפיסה הצרפתית שלא מבחינה בין כורם ליינן. "התהליך בישראל של ההפרדה מתאים ליצרנים תעשייתיים שרואים בענבים חומר גלם – ולא מתאים לנו כיצרנים-אומנים", אמר אלי בן-חיים. "יקב אור הגנוז שכרנו חדר שלנו ומיכלים שלנו, ואיתי היינן נתן את ההנחיות, וכך עברנו את השנה הזאת".

היום ממוקם יקב בן-חיים במתחם ירוק ישראלי ברמת השרון, ובו ארבעה שותפים שרוצים ופועלים להציג חקלאות ירוקה בארץ ישראל; כל אחד בהיבט שלו: מגדל צמחים ועצים בעיצוב מיוחד, מגדל ירקות לצריכה ביום הקטיף, מגדל פרחים, ומגדל ענבים – היקב.

בתחום חקלאות ירוקה הקימו הגופים יחד מרכז הסברה המיועד לילדים, שיבואו לראות את כל פעילויות המקום וילמדו על התרבות בארץ ישראל הקדומה שצרכה הרבה מאוד יין – 160 ליטר יין לנפש לשנה בתקופת התלמוד לפי מחקרו של פרופ' הדס, תוך חינוך לשתייה מתורבתת של יין. לשם כך ייצר היקב לייצר יין מעוקר אלכוהול – בין 6-7% אלכוהול (מ-11% ומעלה משקה אלכוהולי עשוי מענבים עונה לדרישה כדי להיקרא יין). תהליך מאוד מסובך, ויש ניסיונות לכך שהצליחו בעולם. במקום יתקיימו גם סדנאות למבוגרים – שוב, במטרה להנחיל את תרבות היין.

טעימת העומק – קברנה סוביניון של יקב בן-חיים
איתי היינן הציג מה אנו עומדים לחוות בטעימה בהיבט ההתיישנות בחבית, שהנה אחד ממאפייני יקב בן-חיים:
טרדישן 2008 הסדרה ראשונה של היקב – 14 חודש בחבית
רזרב 2006 – 22 חודשים בחבית. יין הרבה יותר כבד ויכולת התיישנות גדולה.
גרנד רזרב 2005 – 28 חודש בחבית.
אלי בן-חיים הרחיב בנושא החביות: "אצלנו קובעים את סוג החבית בשלב היין הצעיר – בסביבות דצמבר ינואר. אנו קונים מאותו חבתן כבר כ- 20 שנה, עוד לפני תחילת ייצור היין ביקב. מחירי חביות נעים בין 300 ל- 900 יורו, וכל גרנד רזרב מקבל חבית חדשה בלבד".

אלי בן-חיים אפיין את היינות גם מנקודות מבט שונות מאשר ההתיישנות בחבית: "כשייצרנו סדרה ראשונה רציתי לתת ביטוי ליין של יום-יום, כמו בגד ליום-יום. הטרדישן הוא יין מאוד עשיר בארומות, עם מרקם מאוד כבד וארומטי, לא מתוחכם. אין לי כוח ליין מתוחכם. את הרזרב אשתה כעילוי של נשמה – יין שלוגמים במנות קטנות עם חבר טוב תוך שיחה, ואת הגרנד רזרב – רק בנסיבות מיוחדות.בת-חן מנהלת מועדון הלקוחות של יקב בן-חיים

ונקודת מבט נוספת של אלי בן-חיים: אמנות היין מתחילה במיון נכון של השורות בכרם שיילכו לטרדישן, לרזרב, ולגרנד רזרב.
ליקב בן-חיים יש 40 דונם כרמים בהר מירון, ובהם גדלים שבעה זנים של ענבים: קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק, פטיט סירה, שרדונה, מוסקט ושיראז.
בנטיעת הכרמים מתקבלת החלטה על איזה זנים יגדלו באותה סביבה, ויוכלו להשלים אחד את הטעם של השני בבלנדים בהם מעשירים טעמים תוך שמירת הטעם הראשי.

בן-חיים קברנה סוביניון טרדישן 2008
 90% קברנה סוביניון, מעט מרלו וקברנה פרנק, והשלמה עם מעט פטיט סירה. 14 חודש בחבית.
ריח של פירות שחורים, פירות יבשים, שוקולד ברקע – גם בטעם. יין מבציר 2008 תחת התר מכירה מאחר שהייתה זו שנת שמיטה. איתי מסביר כי עבור כל יינן זו שנה עם רגשות מעורבים, בגלל סנקציות בטיפול בכרם.
המטרה הייתה להוציא יין יותר פירותי, פחות מתוחכם, המיועד ליום יום. בן-חיים טרדישן 2008 זכה באות Best Value for Money.
המחיר 85 ₪
תגובות הטועמים: יין כייפי, נפתח יפה בפה, פוטנציאל יפה ליישון עוד 3-4 שנים, טאנינים נמוכים מאוד, יין עגול, טעים מאוד.

בן-חיים קברנה סוביניון רזרב 2006
הרכב זני הענבים: 90% קברנה סוביניון, מעט קברנה פרנק, מעט פטיט סירה. הענבים מאותם כרמים בהר מירון, גובה 730 מ' – הכרם הקרוב לפסגת ההר בתוך שמורת טבע, מקבל את המים מהפסגה. את הכרם משקים כ- 40 יום בשנה בלבד. הבציר בסוף ספטמבר.
בטעימה: יין עוצמתי יותר מהטרדישן, פחות ארומות מאשר בטרדישן 2008, פחות סוער ומתפרץ, ברקע מעט מרירות המלווה את הפרי בחזית. גם כאן טאנינים רכים.
המחיר 125 ₪

בן חיים גרנד רזרב – 5 או 6?
כאן עברנו לטעימה של שני יינות לא ידועים. אחד נקרא 6, השני 5.
בצבע: ה- 5 כהה מה- 6. בריח: ל- 5 ריח עשיר מזה של ה- 6 .
בטעימה: ה- 6 בועט יותר, ל- 5 טאנין יותר חזק.
מסתבר כי שניהם קברנה סוביניון גרנד רזרב, מהשנים 2006 ו- 2005 .
ה- 2006 ייצא עוד שלושה חודשים לשוק, בעוד ה- 2005 שכבר בשוק צעיר מאוד בקטגוריה שלו, אם כי בוגר ומוכן לשתייה.
היו חילוקי דעות בין המשתתפים בטעימה, על ובין ה- 6 שרבים העדיפו, לעומת ה- 5 שאני העדפתי בגדול.
אין ספק בכך שבן-חיים הוא יקב שלוקח לו את הזמן, כאשר איתי חושב מתי ישווק את ה- 2006.

בקבוק הבונוסאיתי בן חיים והמגנום 2001
יין הבונוס, ששמו לא נמסר מראש, היה אמור להיות משנת 2003, אך איתי ביקש מנדב המשגיח לשלוף ממחסן היקב קברנה מגנום 2001 – בלי ידיעת אבא אלי, ולהפתעתה של בת-חן שארגנה את ערב הטעימה.
ההתרגשות סביב השולחן הייתה באמת גדולה, כי כמה פעמים אם בכלל יוצא לשתות יין ישראלי מ- 2001. איתי שמזג את היין, התרגש גם הוא.
הקברנה 2001 נותן מכת ריח. הצבע טוב ויציב. בטעם הרבה פירות יבשים לצד פרי שחור.
איתי אמר: "היין שלנו שייך לסגנון עולם ישן – יישון ארוך בחביות, תוך רמה הכי מתונה של התערבות".
כדי להחזיק לאורך זמן נמעכו הענבים בקרשר עם השדרות, והתקבלו טאנינים מרוכזים מאוד. כייף לראות איך היין עדיין חי היום, יין נקי שלא השאיר משקעים בבקבוק. בריח: עשביות של יין צעיר ומנטה. יין חי ובועט.
תגובות הטועמים היו שונות ביניהן:
מ"מפתיע מעל ומעבר לקבל יין ברמה כזאת בישראל", דרך "עבר את הפיק אבל יכול עוד כמה שנים לחיות בהצלחה", עבור ב"היין כבר בירידה, נגמר בפה מהר – בטאנינים, באפטר טייסט, מרירות עולה על עשביות" עד ל"הריח המם אותי, הטעם קצת אכזב".

לקינוח: יין בסגנון פורט – מרינה 2003איתי בן חיים והמרינה 2003 ע
18.5% אלכוהול – יין מחוזק. יין מרובה זנים, עשוי משבעה זני הענבים של יקב בן-חיים, 60 חודש בחבית, ובעברית פשוטה: 5 שנים.
סיום הולם לטעימה המהנה בה השתתפנו, ולכל ארוחה ואירוע חגיגי.

יקב בן חיים
רח' שרף 1, מתחם ירוק ישראלי, רמת השרון
טל. 5346748- 03, 050-7603303
[email protected]

לאלבום תמונות הטעימה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר