יקב בן חיים במסע מרתק על ציר הזמן

קראו על מפגש ארוך, מעניין, מסקרן, מהנה, מאתגר, חוויתי, של מבחן טעימה המשלב משחק של חמשת החושים, כאשר השחקן, או יותר נכון לומר השחקנים, הם יינות סדרת הדגל של היקב

כשלושים טועמי יין, מתוכם חמש נשים, הגיעו לחצר של "הג'ינג'י מכפר אז"ר", הלא הוא איתי בן חיים, יינן יקב בן חיים, לערב מיוחד.

כותרת הערב קיפלה בתוכה מפגש ארוך, מעניין, מסקרן, מהנה, מאתגר, חוויתי, של מבחן טעימה המשלב משחק של חמשת החושים, כאשר השחקן, או יותר נכון לומר השחקנים, הם יינות סדרת הדגל של היקב. מדובר במובחרים שבמובחרים: יינות הקברנה סוביניון GR גרנד רזרב, בטעימת רוחב משנת 1998 עד שנת 2006 בטעימת חבית.

הנפשות הפועלות הן: איתי בן חיים – יינן היקב; ינון בן חיים – דוקטור לפיסיקה, איש המעבדה והאח של איתי; דניאל ושרון – שני משגיחי כשרות קפדניים ומחמירים; ומרסלו – מנהל המכירות.

הטעימה נעשית במתכונת של מהקל אל הכבד, ומהכבד אל הכבד מאוד. כך ביקש איתי לתמצת את הצהרת כוונותיו לערב הטעימה. רק לאחר שנסגרו דלתות חדר החביות (כשרות – חמץ), הונחו על השולחן לחמים טובים וטריים העשויים שיפון, זיתים, גבינה, וחמאה מתובלת – הכול מעשה ידיו להתפאר של איתי בן חיים.
אבל אלה היו כרקע בלבד לקראת הטעימה שהייתה חפה מקמצנות, ללא מידת מזיגה – הכול ברוחב לב ובמילוי חוזר לפי בקשה.

יין הוא מוצר סובייקטיבי. הטעם האישי של כל אדם מאוד קובע, אבל עם עובדות קצת קשה להתווכח. יש איזה שהוא קו די ברור בין כלל היינות מכלל שנות הבציר, ולו בגלל שהם באופן עקבי מגיעים מאותה חלקה, מאותו הכרם, מאותן החביות, ומאותו בית גידול טרוארי ומלאכתם של הכורם והיינן.
וכשמזומנת טעימה של יינות כל כך טובים, מבחן ההשוואה ביסודו ינוע בעקרון בין "טוב" ל"יותר טוב", ל"טוב מאד" ול"מצוין". יינות ה- GR הגרנד רזרב של יקב בן חיים מופקים מענבים מובחרים מהחלקה הצפונית ביותר, מכרם יחידני "סינגל ויניארד" בגובה של 820 מטר מעל פני הים. הטיפול בחלקה קפדני ביותר, ותשומת לב מרבית ניתנת לכל שלבי הגידול ועשיית היין. החלקה מניבה כ- 600-700 קילו לדונם תחת משטר השקיה מבוקר. היקב משתמש בחביות איכותיות, רובן ככולן חדשות. תקופת היישון נעה בדרך כלל בין 24 ל- 28 חודשי חבית, והיקב מצהיר כי יינות אלו מיועדים ליישון ארוך לתקופה של 8 שנים ויותר.

קברנה סוביניון GR גרנד רזרב 2006 – טעימת חבית של יין עתידי
יין מתקופת מלחמת לבנון השנייה, אותה מגדיר איתי כשנה קשה בכרמים של היקב במרום הגליל בהר מירון. איתי היינן ואחיו איש המעבדה זומנו למילואים, הגישה בכרמים לצורך טיפול בהם הייתה קשה, ולעתים אסורה, אבל הפרי בחלקה המובחרת "דיבר" והתאים לסדרת ה-GR.
היין עשוי מבלנד של 90% קברנה סוביניון, 7% מרלו, 3% פטיט סירה. הרכב זה של זנים, כך גם נראה בהמשך, משתנה לכאן ולכאן באחוזים בודדים, כאשר תפיסת הבלנד אומרת שענבי הקברנה סוביניון יעניקו ליין עמוד שדרה וקטיפתיות, ענבי המרלו יעניקו חמיצות, וענבי הפטיט סירה עומק וחיזוק גוון הצבע. בטעימה, חרף היותו של היין עדיין בחביות, הוא מפתיע לטובה, מפגין פוטנציאל. החבית אינה משתלטת בעודף עץ, צבע היין אדום מבריק סגול בגווניו. גוף היין מלא ונוכח, טאנינים רכים, יין צעיר, פרי אדום, אקליפטוס, דובדבן אדום, יין צלול, הומוגני. ארומות זן אופייניות, אם כי כבר עתה ניתן לחוש במורכבותן, יין מעט בועט, רך, קטיפתי, עם טעם מסיים ארוך.

קברנה סוביניון GR גרנד רזרב 2005 – טעימה מבקבוק של יין עתידי
היין שנמצא עדיין ביקב בשלב הביקבוק, ייצא לשווקים באזור נובמבר שנה זו. יין מ שנת בציר מצוינת, שעבר 26 חודשי התיישנות בחבית. הרכב הבלנד זהה ל- 2006. היין כבר יותר יין. יותר בשל, יותר עמוק. צבעו אדום, נוטה לקטיפתיות שחורה. האף טוב, אך בפה בתחושה ראשונית מעט אכזבה. מעט זמן המתנה בכוס, והיין מתחיל להפגין צפונותיו ולטובה, ואז באה חגיגה בחך וטעם מסיים ארוך.

קברנה סוביניון GR גרנד רזרב 2004
זהו יין שכבר נמצא על מדפי החנויות, ומכאן גם מתחיל המסע אחורה בזמן. יין בשל ובוגר, שזכה לאחרונה בתחרות יין בצרפת. הרכב הבלנד 89% קברנה סוביניון, 7% מרלו, 4% פטיט סירה. יין מוכן ושתי. אף מצוין, יין נפלא שעורר רעשי רקע מצד כל הסובבים שאהבו את היין מאוד. צבעו עמוק, ארגמני כהה ומרשים. גוף מלא, עמוד שדרה מוצק, טאנינים רכים, פרי יער שחור, בשל ומרוכז. מעט קקאו ברקע, איזון ואלגנטיות, סיומת נעימה, מפתה מושכת וארוכה בפה. מחירו 160 ₪.

קברנה סוביניון GR גרנד רזרב 2003
יין המגיע משנת בציר מצוינת. 89% קברנה סוביניון, 7% מרלו, 4% פטיט סירה. יין שנכנס לקטגוריה של יין למשמרת יישון.
זהו יין שחצה את קו חמש השנים, וכאן היין באמת כבר "מתחיל לדבר." היין מעט סגור, מבקש פרק זמן ממושך יותר של עירסול היין בכוס, או השהייה ממושכת יותר. היין הזה ממש מתחנן שישתו אותו לצד איזה סטייק עסיסי. חרף היותו מבוגר מקודמו מ- 2004, הוא אינו עולה עליו, הפה שטוח לי במקצת, וחסר לו לדעתי אותו עמוד שדרה תומך שמצאתי ב- 2004. צבעו אדום כהה, הטאנינים מוחשיים. הטעמים מורכבים. קצת התאכזבתי מה- 2003. מחירו 180 ₪.

שנת 2002 הייתה שנה קשה ביקב, עם "יינות בעייתיים". כך מגדיר זאת איתי. הענבים לא נמצאו ראויים לסדרת ה- GR, ולפיכך בשנה זו לא יוצר יין בסדרת הדגל.

קברנה סוביניון GR גרנד רזרב 2001
יין בוגר זה מפגין עומק וכבדות מתבקשת מגילו. זהו יין שעל פי הגדרתו של איתי, "יהפוך כל ארוחה לסעודה".
הוא מורכב מ- 85% קברנה סוביניון, 10% מרלו, 5% פטיט סירה. הברק בצבע היין כשל קודמיו הצעירים, מתחלף עתה לקטיפתיות כהה נוטה לשחור. חרף גילו המתקדם יחסית, עדיין ניתן לראות דרכו שקיפות של אור. גוף היין חסר במקצת, הטעם המסיים קצר, לטעמי היין מתחיל את נסיגתו. מחירו 200 ₪.

קברנה סוביניון GR גרנד רזרב 2000
היין מורכב מ- 85% קברנה סוביניון, 10% מרלו, 5% פטיט סירה. זהו יין שזכה במקום הראשון בתחרות יין בינלאומית שנערכה ביאלטה, שבה התמודדו באותה קטגוריה 820 יינות. היין קיבל בתחרות זו ציון מכובד ומרשים של 96.
היין מבקש, אפילו מתחנן לדיקנטר למשך לפחות 30 – 60 דקות. יין מורכב וכבד, האף אחר, הפה אחר. צבעו נוטה במקצת לחום. מצאתי ביין ריח מעט אנימלי, עור, טבק, ארומת עץ, שזיף כהה, צבע כהה עמוק ומרשים, זפת, קופסת סיגר, גוף מלא ונוכח, חמיצות משתלבת בפרי. הגיל נותן את אותותיו.
זהו בפירוש יין שהחזיק את שנות התיישנותו, ובכבוד, אם כי לטעמי הוא נמצא בפיק שנותיו ולכיוון הנסיגה. תשתו עכשיו וזהו. מחירו 220 ₪.

קברנה סוביניון GR גרנד רזרב 1999
איתי אומר כי זהו אחד היינות האהובים עליו, משנת בציר לא פשוטה, בלי הרבה תהילה מסביב. זהו הבקבוק הראשון איתו החל איתי מסורת פנימית ביקב, של הדבקת תווית אישית על הבקבוק שעבר למרתף הפרטי של איתי.
על התווית רושם איתי מתי בכוונתו לפתוח את הבקבוק – אירוע משמח כמו חתונה, לידה, יום הולדת, כולם כמובן עתידיים. על היין של 1999 רשם איתי: "לפתוח כשאתחתן". לא פלא שהיין כול כך חביב עליו.
זהו יין של עולם ישן שנעשה במסורת של יינות עולם ישן. צבעו חום בהיר, עץ קל וארומה של טחב, אבל נעים ולא דוחה. האף מפתה, מפגין בגרות וסממני גיל. פרי שחור משהו, בכוון הליקרי. הוא לא מבקש דיקנטר, מאידך הוא נדיף מאוד ונמצא בשיאו. בפה מעט אכזבה. הפרי מתחיל לסגת והחמיצות עולה. בטעימה חשתי כי היין היה רזה מדי בגוף, אבל אוחז בכבוד גיל של 9 שנים, ועל כך ההערכה. שוב, אם לשתות – אז עכשיו. מחירו 250 ₪.

קברנה סוביניון GR גרנד רזרב 1998
מה לומר? מאיפה להתחיל? מההפתעה?
זהו יין בן 10 שנים של יקב בוטיק ישראלי, שכך מסתבר, יודע לעשות יין, ויין טוב, מבלי להתבייש להזמין אורחים ולהראות להם מה גיל ואבולוציה טבעית עושים ליין מצד אחד, ומצד שני: כשמצליח לך, כמה שזה טוב.
זהו יין של עולם ישן שתסס בחבית, עם טעמים ריבתיים משהו. האף שונה מקודמו מ- 1999. חרף גילו עדיין לא ניכרים בו סימני נסיגה. הרבה קפה, מיצוי פרי מקסימלי. ליקר, פרי שחור, קסיס, ארז, קופסת סיגר. גוף בינוני עד מלא, חמיצות גבוהה ושולטת לוקחת אותך לסיום.
יין זה שווה לבדו את האירוע של היום. אם לקנות יין למשהו בומבסטי, שאתה מבקש להרשים בו אורחים יקרים לליבך (אמנם הם יהיו מן הסתם חייבים להיות מביני עניין) – זהו היין. רך, קטיפתי, מפתיע, מנצח בגדול.
אם אתם אוהבים את היין שלכם מיושן מאוד, בוגר מאוד, שעוד נשמה באפו – קנו ושתו עכשיו או במהלך השנה הקרובה. ללא ספק זה החותם של יקב בן חיים. מחירו 300 ₪.

הרבה יחס חם ולבבי העניק והקדיש איתי בן חיים להצלחתו של הערב. האנשים סביב השולחנות צקצקו בלשונם בהנאה גלויה, והתור ליד הקופה הוכיח שחלק מהמטרה הכלכלית הושגה.
ב- 50 ₪ למשתתף לטעימה בערב שכולו יינות GR גרנד רזרב, זומנה לבאים תמורה הרבה יותר ממלאה.
דף מקצועי שחולק לאורחים, אפשר להעניק ציונים מספריים לאורך הטעימה ולרוחב שנות הבציר, בניואנסים של מראה, ריח, טעם, צבע, צלילות, מקוריות, ריכוזיות, איכות ועקביות.

יינות מתיישנים ויינות ארכיון של יקב בן חיים העניקו תמונה מלאה של פוטנציאל של יקב, שלדעתי חייב למתג עצמו גבוה יותר. הוא בהחלט ראוי להיות שם.


יקב בן חיים
כפר אז"ר, אזור המשתלות
טל. 03-534-6748
[email protected]
www.Benhaim.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר