יקב וילה וילהלמה מציג TIMELESS

עמרם סורסקי ומוטי גולדמן משוכנעים ומאמינים שמדובר ביינות ש"רצים למרחקים ארוכים", והזמן שחלף בחביות הוא רק מתאבן לזמן שרק יוסיף וישביח את היין

יקב וילה וילהלמה ממושבת הטמפלרים בני עטרות ליד נתב"ג, מתמחה ביינות מתיישנים בעלי פוטנציאל השתבחות ארוך טווח, ועתה חונך את סדרת TIMELESS ובה שלושה יינות אדומים יבשים.

"אנחנו משתמשים בשפה אחרת", מסביר מוטי גולדמן, מנכ"ל, מייסד ומבעלי יקב וילה וילהלמה. "מתחילת דרכנו אנו מודדים כל שלב לפי ימים, וזו דרכנו לבידול תוך הצגה לראווה של מהלך ההקפדה והדיוק בתהליך".

מוסיף יינן היקב, מוותיקי הענף בישראל, עמרם סורסקי: "אני אוהב את היינות של העולם הישן, זה הייחוד שלנו – יין קלאסי בדומה לבורדו, שם היין הגדול משתבח בחביות במשך שלוש שנים".

חרף העובדה שלמעשה מדובר באותם ענבים, אותן חלקות כרם, עם משחק קל שבקלים באחוזי הבלנד; הרי השונות שמגיעה מהשהות בחביות היא דרמטית. אין מדובר ביינות עולם חדש שופעי פרי, כי אם ביינות רגועים, בלי פומפוזיות, שאת הקבלות שלהן יפרעו רק הצרכן והזמן. בעוד היין הנקרא 633 – ואת המשמעות של השמות המספריים של היינות תבינו בהמשך – היה שתי ועכשווי, ובשבילי אפילו די מוכר מטעימות קודמות, והוא הביא עמו פירות יער עם מרקם רך ונעים.
באף איזו שהיא עשבוניות עם טאנין בינוני וסיומת ארוכה ומעניינת; היו חבריו ה- 917 וה- 1243 די מאופקים, ובמיוחד ה- 1243 שממש היה סגור וסירב להשתחרר.

עמרם סורסקי ומוטי גולדמן משוכנעים ומאמינים שמדובר ביינות ש"רצים למרחקים ארוכים", ושהזמן שחלף בחביות הוא רק מתאבן לזמן שרק יוסיף וישביח את היין.
בתמונת המחיר, ליינות יש תחרות לא קלה עם יינות באותה קבוצת תמחור; הן יינות מקבוצות הרזרב הכי גבוהות של היינות הישראליים, והן מתוצרת חוץ – ושוב, מי שיכריעו את הכף הם העדפת הצרכן וטעמו האישי.

לעץ החבית ובמיוחד לנקבוביות שבעץ, משחק חשוב ביותר בתהליך ההתבגרות של יין. למעשה, אילולי הנקבוביות הטבעיות שקיימות בעץ החבית, המאפשרות אינטראקציה בין מרכיבי העץ והחמצן, היה עץ החבית תורם ליין אופי עץ אלון בלבד, ולא יותר.
התקופות "המקובלות" להתיישנות נעות סביב 6-20 חודשי יישון, ולאלו אפשר לקרוא התיישנות "עדינה".

ביקב וילה וילהלמה, כחלק מתפיסה ייננית קונספטואלית ולבטח ייחודית של היינן עמרם סורסקי ומוטי גולדמן השותף והבעלים, החליטו שהם הולכים לשבור את הסטנדרטים אל מעבר לזמן.
כידוע, סוגים מסוימים של יינות לבנים, ובמיוחד שרדונה, נהנים מחשיפתם לעץ חבית. עד כי נוצר מצב אבסורדי, שאצל רבים הארומה הטיפוסית המוכרת של שרדונה היא ארומה של עץ, כשבפועל לשרדונה יש כל כך הרבה נוכחות וארומה גם ללא עץ כלל, ויעידו על כך רבים וטובים שמייצרים וגם אוהבים ומעדיפים שרדונה נטול-עץ, יין שבו הפרי והארומות הבאים ממנו באים לידי ביטוי הכי טוב.

גם יינות אדומים נהנים מהחיבור עם עץ החבית, הן בכושר ההתיישנות וההשתבחות והן לזכות כל הארומות הנלוות לעץ החבית והמסתפחות ליין, ובדרך כלל לטובה.
לטעמי האישי, ביינות של וילה וילהלמה, מצגו של העץ, החריכה והקלייה באים לידי ביטוי ביין יותר מכל דבר אחר – אין פרי בולט ונוכח לפנים, ואין פרי שכזה ברקע. יש עץ.

אבל שלא תבינו אותי לא נכון. אין מדובר ביין לא טוב חלילה. זה יין מעניין, מורכב, יין ייחודי – או שאתה אוהב או לא. או שתהיה מוכן לתת לו גם צ'אנס נוסף, שכן היינות מיוחדים, שונים, עדינים ולא בומבסטיים. לא בצבעם, לא במבנה גופם ולא בתקופות ההתיישנות הארוכות בימים וחודשים – משהו בהחלט שונה בנוף היין הישראלי, כאשר היינות הם נטולי מחויבויות זו או אחרת למנהל/ת השיווק או ללחצים מצד הנהלת היקב להוציאם החוצה למכירה טרום החלטתו האישית של היינן.

אוסיף ואציין כי כתובנה, אמנם העץ של החבית במגעו עם היין משחרר פרוטאינים/חלבונים, שמעניקים ליין חוזק כימי ויציבות, במיוחד בהיבט הצבע. גם רמת החריכה/קלייה הייחודית שאת דרגתה קובע היינן לא אחת עם יצרן החביות, תורמת ליין ממאפייניה הייחודיים – לעתים בעוצמה ולעתים בקלילות שברקע, אבל הכול כחלק בלתי נפרד מהעושר של היין ומורכבותו.
לפיכך, זמן השהות הקצוב של היין בחבית משמעותי וחיוני ממדרגה ראשונה, אחרת היין שיתקבל יאפיל על הבוקה הטבעי, עד לרמה של חליטת מיץ עץ.

Timeless 2005 – 633 days 
לאלו מכם שמכירים את המדו קברנה 2005, ויצא להם להיחשף ליין בטעימה ביקב או במקום אחר, זהו אותו אדון בשינוי האדרת של תווית ושם היין.
יין אדום יבש, עשוי מ- 75% קברנה סוביניון ו- 25% מרלו, הענבים מגיעים מכרמים בבן-זימרה בגובה 890 ו- 830 מעל פני הים. הקרקע בזלתית וגירית.
היין התיישן והשתבח 633 יום בחביות חדשות, עץ אלון צרפתי ואמריקאי.
מהיין יוצרו 1,153 בקבוקים. 
רשמי טעימה של היקב: ליין צבע אדום שחור אלגנטי ונקי. אף ארומטי של פירות אדומים ושחורים טריים, אדמה רטובה, לחות וטחביות קלה. בפה גוף בינוני-כבד, ושילוב טעמי פרי טרי ופרי בשל, לצד ריבתיות קלה ומתקתקה. ברקע בוקה עדין של קקאו קינמון, קרמל וקפה הנותנים ליין סיומת רכה ומעודנת.
אין מכירת בקבוקים בודדים מיין זה. קנייה רק במארז של כל שלושת בקבוקי סדרת TIMELESS ב- 685 ₪

Timeless 2005 – 917 days
יין אדום יבש, עשוי מ- 75% קברנה סוביניון ו- 25% מרלו, הענבים מגיעים מכרמים בבן-זימרה. היין התיישן והשתבח 917 יום בחביות חדשות, עץ אלון צרפתי ואמריקאי. מהיין יוצרו 2,328 בקבוקים.
רשמי טעימה של היקב: צבע אדום שחור, מעט אטום ודחוס. באף פרי שחור ודומיננטי, שזיף ופטל לצד מנטה עדינה וקרירה. בפה, גוף כבד ומרוכז ומרקם סמיך, טעמי פירות בשלים ורכים, טאנינים מודגשים וחמיצות נמוכה. ברקע בוקה מורכב של קפה קלוי, עשן וקוקוס מתקתק וסיומת ארוכה.
מחיר לצרכן: 175 ₪

Timeless 2005 – 1243 days
יין אדום יבש, עשוי מ- 72% קברנה סוביניון ו- 28% מרלו, הענבים מגיעים מכרמים בבן-זימרה. 
שימו לב: היין התיישן 825 ימים בחביות עץ אלון חדשות, ולאחר מכן עוד 418 ימים בחביות חדשות אחרות. סך הכול 1243 ימים בחביות. 
מהיין יוצרו 2,130 בקבוקים של 750 מ"ל ו- 50 בקבוקי מגנום.
רשמי טעימה של היקב: צבע אדום שחור כהה, נימות בהירות. באף פרי שחור וכבד, שזיף ואוכמניות, חד וטרי לצד מנטה קרירה. בפה פירות שחורים רכים, תבשיל בקר ותבלינים יבשים, לצד ארז טרי ושרף עץ. ברקע בוקה עשיר של עץ קלוי, קקאו ושוקולד מריר, וסיומת ארוכה ומתובלת. 
מחיר לצרכן: 245 ₪

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר