יקב טוליפ – חוויה עם עוצמות של קברנה סוביניון

את הטעימה הקדישו ביקב לקברנה סוביניון, הנקרא בצדק המלך של היינות. יש הסבורים שהוא הופיע לראשונה בשלהי המאה השבע העשרה תחילת המאה השמונה עשרה בצרפת, והפך לחביבם של רבים, וכיום הוא נמצא בכל ארץ שבה מייצרים יין בעולם הישן ובעולם החדש

כאשר נטע מיינץ, אחראית השיווק ויחסי הציבור ובניית המותג טוליפ, התקשרה להזמין אותי לאירוע טעימה אינטימי לחברי מועדון הלקוחות של היקב, הייתי עסוק במעט. הטלפון שהגיע בתחילת השבוע היה קצת מוקדם בכדי לסגור תאריך ליום שישי, ושאלתי את נטע אם יהיה זה לא קשה בעבורה להחזיר לי טלפון תזכורת נוסף לקראת סוף השבוע.
ובכן, נטע לא התעצלה והתקשרה שוב ביום ד' בערב, מאחר ואצל נטע קידום היקב הנו דרך חיים, ייעוד, ולבטח פרנסה; ובכלל מי שראה ומכיר אותה, לא יכול בכלל לנסות אפילו לסרב לה.

לפיכך, ביום שישי שהיה יום אביבי ויפהפה, עם הבטחה לשבת חורפית וגשומה, עשיתי דרכי בכיף לכיוון יקב טוליפ. נתן הג'ינג'י, איש כפר תקווה, קיבל את פני בכניסה עם החיוך והתמימות הילדותית שלו, ששווים כל הון, והוא חלק בלתי נפרד מהמקום המקסים הזה.

באולם מקבלי הפנים של היקב הכינו אנשי טוליפ קבוצת שולחנות שעליהם סודרו שישה בקבוקי יין נטולי תוויות מזהות, ועליהם מדבקות בסדר הבא: 1א, 2א, 3א, 1ב, 2ב, 3ב. נייר לבן ועליו שלושה עיגולים עם הספרות 1,2,3 הונח מול כל כיסא, ועל הנייר סודרו שלוש כוסות יין גבוהות ואיכותיות, מבהיקות בנקיונן. מגשים עמוסי גבינות, ירקות טריים, ופרוסות מיני לחמים לצד צלוחיות חמאה, המתינו לכבד את הבאים.

כ-30 איש מחברי מועדון הלקוחות נקבצו לאירוע אותו הייתי מגדיר בלתי צפוי ואפילו מפתיע, של סדנת לימוד קצרה ומעניינת שהועברה ע"י תמיר ארצי, יינן היקב; עלם חמודות חביב בן 29, אגרונום במקצועו, בוגר הפקולטה לחקלאות ברחובות ויד ימינו של דורון יצחקי, שנמצא עד סוף קיץ זה באוסטרליה ומשלים לימודי ייננות. דורון, הצפוי לחזור לקראת הבציר הבא, הוא היינן והבן הבכור של יצחק יצחקי, בעל היקב והיוזם.

תמיר פתח והחל מסביר: "ביקב טוליפ אנו מבקשים להביא קרוב אלינו את חברי מועדון הלקוחות של היקב. המפגש הוא רקע של גפן, היסטוריה על קצה המזלג, תהליכים וגידול הגפן, מרמת הגרגר ובמשך 120 יום, מפריחה מגרגר ועד לענב בשל עשיר בחומרי טעם וארומה. הגפן היא אחת משבעת המינים ומוזכרת במקרא רבות. מלומדים מספרים כי שימשה לפולחן במקדש, הופיעה כציור על אבני פסיפס, מטבעות וארונות קבורה. את הגפן הראשונה שניטעה בארץ מייחסים לנוח, כמופיע בספר בראשית "ויחל נוח איש האדמה, וייטע כרם".

"הגפן היא צמח מתורבת אלפי שנים. בשנים האחרונות עם התפתחות המדע והטכנולוגיה ממשיכה הגפן לא פעם להפתיע מחדש עם תכונות ופרי שמשתנים מדי פעם ופעם. פרי הענב הוא הגידול הפירותי בטונות הכי גדול בעולם, כשאחריו בסדר מגיעים הבננות והמנגו.
בגפן הענבים גדלים מהרכבה. השורש הוא כנה, בדרך כלל אמריקאית, שמתאימה לסוג הקרקע. הגפן הוא שיח מטפס, היוצר לרוב גזע עבה ומערכת שורשים מפותחת.
כנה ורוכב מחוברים יחדיו. ככה גדלה הגפן. הכנה משרישה ונותנת שורשים מסיביים, ואילו הרוכב נותן את העלים והפרי. מהעלים יוצאות הקנוקנות.
הקנוקנת עומדת מול העלה ונכרכת סביב הצמח או סביב סמוכה, ומהווה את איבר הטיפוס של הצמח.
בחורף הגפן נכנסת למין תרדמת, והיא נשארת כמעט עירומה ולא פעילה. בארץ, בדרך כלל הגפן פורצת בעלווה בסביבות חודש מרץ, בכפוף לתקופת הזמירה. קצב הפריחה של הגפן לעתים מטורף, ויכול להגיע עד כדי 3 ס"מ ביום. עלי הכותרת מחוברים לרוב בראשם ונושרים כחטיבה אחת. עם נשירת הכותרת נחשפים האבקנים והעלים ואז מתבצעת ההאבקה עצמית שנעשית ע"י הרוח או ע"י חרקים הנמשכים לריח הפרחים והצוף. הענב הוא פרי הגפן והוא עסיסי ועשיר גוונים, גודל, צורה, צבע, והכל בהתאם לזן הענבים".
עד כאן דבריו של תמיר ארצי על הגפן.

את הטעימה היום הקדישו ביקב לקברנה סוביניון. בצדק נקרא היין המלך של היינות. יש הסבורים שהוא הופיע לראשונה בשלהי המאה השבע העשרה תחילת המאה השמונה עשרה בצרפת, והפך לחביבם של רבים, וכיום הוא נמצא בכל ארץ שבה מייצרים יין בעולם הישן ובעולם החדש.

בקליפת הענב נמצאים כל חומרי הארומה והצבע. בטעמי הקברנה סוביניון האופייניים תוכלו לזהות קסיס, דובדבן שחור, פטל שחור, פלפל ירוק, לפעמים אספרגוס, פלפל שחור, סיגליות, ג'ינג'ר, עשן, שוקולד, קליית חבית, וניל, קוקוס, טבק וקופסת סיגרים וכו'. לקברנה עוצמות, גוף מלא, עושר בטאנינים, וכושר התיישנות.

ומכאן לטעימת יינות בשני סבבים. הסבב הראשון, טעימת הכרמים, כלל טעימה עיוורת של שלושה בקבוקי יין שסומנו עבורנו באות א' מ-1 עד-3. כל בקבוק הציג יין שהופק מענבי קברנה סוביניון. כולם מבציר 2006, אבל השוני ביניהם הוא הכרם ממנו הגיעו הענבים, ובטעימה זו מבקשים ביקב לשתף אותנו בקבוצת טעימה – מעין קבוצת מיקוד שטרם נפגשה מעולם יחדיו, בכדי לחוות דעה סובייקטיבית על פרי המגיע מטרואר שונה ומגבהים שונים, והשפעתו על התוצר הסופי היין.
התחלנו בבקבוק א1 של יין מענבים מכרם כפר יובל ליד מטולה – כרם בגובה 500-600 מטר למרגלות רכס רמים. טמפרטורת הקרקע קרירות מאד, בריזה קרירה בשעות הערב. הקרקע הינה שילוב של גיר ובזלת עם חלוקי נחל רבים. התוצאה היא יין פירותי עם גוף רך וקל, ללא הרבה טאנינים. יין צעיר, לא לגמרי מוכן, שנמצא עדיין בחביות וישהה בהן עוד כשנה לפחות, וייועד לסדרה הצעירה של היקב – סדרת הג'אסט – שתיתן לכם יין קליל ונגיש במחיר זול ונוח.
בקבוק מספר א2 היה יין מענבים מכרם שוסיוב (משפחת יקב ברבדו) בכרמי יוסף. הכרם נמצא בגובה 450 מטר. אדמת גיר כבדה ועשירה באבן, אקלים חם עם לילות קרירים – בציר יחסית מוקדם לשאר הקברנה. הענבים גדלים בשיטה שפותחה ע"י פרופ' עודד שוסיוב לשמירת הארומות (יצירת עקה בכרם – גידול גפן זמן ארוך ללא השקיה). היין שלגמנו היה בעל ריכוז אלכוהול גבוה מעל 14.5%, הנותן מכה במעלה האף ויוצר תחושה של חמימות נעימה. הגפן גדלה על אדמה כבדה באזור חם יחסית, מה שנותן יין בעל עוצמות וגוף מלא. זהו יין חזק ובועט שמבקש הוספת חומציות. את א2 אהבתי כמו רבים מהסובבים אותי. גם יין זה נמצא עדיין בחביות, אבל הוא בהחלט מסמן כיוון ופוטנציאל, והוא נכון גם לשתייה עכשווית.
בקבוק מספר א3 היה יין מענבים שהגיעו מכרם עלמה בגובה של 750-800 מטר, שהינו הכרם הצפוני ביותר של טוליפ, ונמצא במושב כרם בן זמרה שברמת דלתון. הכרם מבוגר – בן 13 שנה. האקלים השורר בכרם קריר מאוד, עם הבדלי טמפרטורה גבוהים בין יום ללילה. הבשלת הפרי בכרם איטית. היין שלגמנו בבקבוק א3 היה בעל חומציות גבוהה, ופיגמנט צבע מדהים שצבע את הכוס כולה באדום. היין נמצא עדיין בחבית, וכמו קודמו הוא מפגין עוצמות ונוכחות עשירה של טעם ופרי.
בקבוקים 2 ו-3, או נכון לומר החביות מהן דגמנו את 2 ו-3, מיועדות לסדרות הגבוהות של היקב – ריזרב וגרנד ריזרב, ולדעת רבים בטעימה, יצירת בלנד בין חביות 2 ו-3 תיתן יין עשיר ואלגנטי.
מצד שני, רגע, לאן אתם ממהרים? ביקב אומרים שהיינות עוד צריכים להתפתח, ומן הסתם גם להשתנות ולהשתבח, וההחלטה מה הכיוון תבוא בזמן הנכון.

הסבב השני היה טעימת אורך של יינות קברנה סוביניון. שניים מהם בחביות, אחד כבר מבוקבק. היינות משנות הבציר 2003 ,2004 ,2005 כשהבסיס לטעימה הינו טעימה עיוורת, בה הנוכחים הטועמים צריכים לחוות דעתם על היין מבלי לדעת מיהו מי.
ובכן, ב'3 ניצח כאן לדעת רבים, ואכן הקביעה הייתה נכונה: ב'3 היה גרנד ריזרב 2003 קברנה סוביניון; יין שכבר מבוקבק, בעל גוונים חומים של יין מתיישן. צבעו מבריק וצלול, עם שוליים שקופים. יין מפותח מאוזן ונעים בחיך.
ב2 ו- ב1 היו ריזרב 2005 הנמצא עדיין בחביות,עם גוון סגלגל, והגרנד ריזרב 2004 שאף הוא נמצא בחביות.
מבחן טעימה זה בא להראות ולהטעים מה הפקטורים החלים על יין בזכות גיל והליכי התיישנות. המבחנים של צלילות, ברק, גוון, פירותיות, ארומות חבית, ארומות התיישנות, נעים בחיך, רמת מתיקות, גוף, טאניניות, חומציות, טעם שיורי, איזון, מורכבות – כל אלה חיברו לחברי מועדון הלקוחות של היקב ריחות, טעמים, תחושות, מראה, וחיבור בנימי הנפש ליינות של טוליפ ולאירוח המושלם של אנשי היקב.

אין מילה אחרת לסיכום האירוע, מאשר חוויה עם עוצמות של קברנה סוביניון.


יקב טוליפ
כפר תקווה, קריית טבעון
טל.04-9830573
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר