יקב יהודה – עד דלא ידע

יקב יהודה הוקם בשנת 1998 בנווה אילן ע"י אבי יהודה, המגיע ממשפחת כורמים והפך ליינן. לאבי יש ארבע בנות, ושמותיהן מצויים ביינות היקב, על מנת לחבר אותן לעשייה ולהוויה של היקב ולמעשה אביהן

פסטיבל האוכל הכפרי במרחבי יואב-יהודה קיבל, כך נודע לי, ארכה של שבועיים ימים.
בדרך היין של יואב–יהודה פעילים כיום כ- 30 יקבים פרטיים, חלקם יקבי בוטיק ואחדים כבר הפכו לגדולים, וכולם נהנים מקרקעות ומיקומי כרמים שבהם השונות היא הערובה לייחודיות, תחת הנגזרת של המונח טרואר ארץ-ישראלי במרחבי יואב-יהודה.

השבת השרבית האחרונה הייתה בהחלט מתאימה לטפס, ככה סתם, מתל-אביב לכיוון ירושלים, ולהתרשם מהנוף הנפלא שבצדי הדרך.
החלטתי לקפוץ ולבקר ביקב יהודה, וכך מצאתי את עצמי פונה במחלף שורש ימינה, חולף על פני תחנת הדלק "פז" שבכניסה לצומת, מטפס במעלה הכביש, מתלהב מהנוף הנשקף במורדות ההר, ונכנס אל מושב שורש.
שם, ממש מול הכיכר הראשונה מיד בכניסה לישוב, על גבעה קטנטונת, אי אפשר כבר היה להחמיץ שלמעלה, מתחת לשלט "יקב יהודה", מתרחשת איזו תכונה בזעיר אנפין, שמבקשת ומזמינה אותך פנימה לראות על שום מה המהומה.

אצל אבי יהודה, היינן והבעלים של יקב יהודה, הימים הללו של אווירת פסטיבל וחג הפורים הנמצא בפתח, הם ימים של שמחה עם המון עשייה מבורכת, אותה מגדיר אבי "עד דלא ידע".
אבי שמח לקבל את באי היקב, ולדידו אין זה בכלל משנה האם הבאים מבינים ביין קצת או הרבה, ואם הם מתחילים "ירוקים" שזו להם הפעם הראשונה שהם פוסעים ב"שביל החיים הטובים" של דרך היין ושואלים איך אפשר להגיע לשם.

עת נכנסתי עם רעייתי לאולם היקב, היה עסוק באותה השעה אבי יהודה בשורת הסברים מעמיקים על תהליך עשיית היין, מתחילתו ועד לשלב הביקבוק, לקבוצה קטנה של אנשים. אם תשאלו אותי, לפחות הנשים בקבוצה לא בדיוק גילו עניין רב בעניין שגילו הגברים שבחבורה, ומבחינתן היה ראוי שמשה ודוד ואריה בעליהן יסתפקו בטעימת היינות וימשיכו הלאה.

אבל אבי יהודה לא עצר בעבורן את שטף דיבורו או התלהבותו, והוא בשלו מסביר ומעמיק ומאריך, ומשיב לשאלות; והטעימה, כך נראה לנשים, מבוששת מלהגיע.
על השולחן ממתינים בקבוקי יין לטעימה ולצדם פיסות של פיתות טריות חתוכות גס, זיתים וכוסות יין.

בתקופת הפסטיבל וגם מחוצה לו, ערוך יקב יהודה לארח קבוצות של עד 50 איש בתיאום מראש, ואילו בשבת הנוכחית, תקופת הפסטיבל, תנועת המבקרים ביקב הייתה מאוד ערה, והתחלופה בו רבה.

אם בקשתי לעצמי, מבלי לתאם מראש, איזו שיחה חטופה של אחד על אחד עם אבי יהודה, זה פשוט לא יכול היה לקרות, שכן איך שלא תרצו להסתכל על זה,  מישהו היה עלול למצוא את עצמו לא מקבל את היחס האישי והצמוד של אבי, ולזה בפירוש הוא לא יכול להסכים.

יקב יהודה הוקם בשנת 1998 בנווה אילן ע"י אבי יהודה, המגיע ממשפחת כורמים והפך ליינן. לאבי יש ארבע בנות. שמה של הבכורה אחינועם יהודה, היא בת 24, ועל שמה קרא אבי יין שירז. אחריה הבת שקד בת 20, ועל שמה קרא אבי יין קברנה. הבת השלישית היא ניצן בת ה- 16, ושמה, כך אומר לי אבי, נמצא בכל היינות, מאחר והיא "כזו – היא מהכול". שמה של הבת הרביעית הוא אורי, היא בת 12, ועל שמה קרא אבי יין מרלו.
לדברי אבי, מתן שמותיהן של הבנות ליינות היקב, נועד לחבר אותן לעשייה ולהוויה של היקב ולמעשה אביהן.

היינות של יקב יהודה אוהבים התיישנות בחבית, אליבא היינן אבי, ומרביתם שוהים בהן לא פחות מ- 18 חודש. גם אחוזי האלכוהול במרבית היינות מטפסים לכיוון ה- 14%.
היין הראשון שיצא מבית יקב יהודה היה מבציר 1999 – יין ששילב קברנה ומרלו, והתיישן בחביות לתקופה של 14-18 חודשים.
רק בשנת 2005 עקר היקב למקומו הנוכחי בכניסה למושב שורש.
כיקב בוטיק קטן ומשפחתי, ביקב יהודה מיוצרים בשנה כ- 4,000 בקבוקי יין, על טהרת הזנים קברנה סוביניון ומרלו, וכולם נמכרים ביקב ולא בחנות יין כזו או אחרת.

ולטעימת היינות:
יקב יהודה הילת השירז 2005
– היין מורכב מ- 88% ענבי קברנה סוביניון ו- 12% שירז. ליין גוון ארגמני עם נגיעות סגולות בוהקות. באף פרי בשל, פטל שחור ושזיף. גוף בינוני עד מלא. ברקע שוקולד מריר ונגיעות תבלין ועץ קלוי. 18 חודשי יישון בחבית. אהבתי את היין. הסיומת ארוכה ומושכת. מחירו 90 ₪.

יקב יהודה אורי מרלו 2006
– היין מורכב מ- 100% ענבי מרלו. זה לא מרלו בומבסטי, אבל זה מרלו שמביא עמו שלל ארומות של פרי אדום בשל, נגיעות קפה ותבלין, אדמה ועץ שאינו משתלט. היין מאוזן, והסיומת מביאה עמה רעננות וטאנינים נעימים. מחירו 85 ₪.

יקב יהודה שקד שורש האילן 2006
– היין מורכב מ- 100% ענבי קברנה
סוביניון. צבעו סגול ארגמני עמוק. באף ריחות וטעמים בשלים ושופעים של דובדבן. טאנינים רכים, עם מתיקות מדומה. בסיום מופיעה נימה מפולפלת ומתובלנת. מחירו 85 ₪.

יקב יהודה קברנה מרלו 2001 מתיישן – היין מורכב מבלנד של 60% ענבי קברנה סוביניון ו- 40% ענבי מרלו. זוהי טעימה מעניינת של יין מתיישן מיקב שלא הציג עד היום הרבה יומרות של יינות בולטים בעלי יכולת התיישנות ארוכה בשנים. היין כבר החל לקבל גוון חום אדמדם. השוליים עדיין שקופים. באף ניכר גילו של היין, אם כ, הפרי עדיין נדיב, אך כבר אינו שופע כבעבר וחסר חיות, היין עדיין אינו בשיאו, והוא מציג בגרות ואלגנטיות מרוסנת, הייתי אומר אפילו מעניינת ונעימה לשתייה. אהבתי את היין. מחירו 100 ₪.

יקב יהודה גראפה דובדבן 38% אלכוהול – מכת האלכוהול הראשונית שעלתה באפי, בתנופת גובה עוצמתית ואינטנסיבית מאוד,הייתה חזקה ונשאה עמה ארומה פירותית. צבעה של הגראפה חום בהי,ר והיא מחממת בשנייה את הגרון ובית החזה. היא לא מוצעת למכירה, היא נמצאת ומוטעמת, ומצטרפת לשלל החוויה.

יקב יהודה
אבי יהודה – כורם ויינן
מושב שורש
טל. 0544638544
[email protected]

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר