יקב פסגות – גבוה זה לא רק מיקום

יקב פסגות ממוקם באזור תעשיית היין של ארץ ישראל המקראית. יעקב ברג מצליח לייצר מה שהוא שואף לו. היינות אינם נותנים תחושת אלכוהול גבוה מדי, ויכולים להשתלב טוב יותר עם האוכל

כבר כעשרים שנה מתגוררת משפחתו של יעקב ברג בישוב פסגות מצפון לירושלים – 900 מ' מעל פני הים ואקלים ייחודי, ומגדלת דובדבנים, נקטרינות וענבי מאכל. יעקב לא זוכר איך החל סיפור גידול ענבי היין של המשפחה, אבל את הכרם הראשון הם נטעו ב- 1998, וכשהתחילו לבצור ב- 2001 קיבלו הרבה פניות מיקבי בוטיק שחמדו את ענביהם.

יעקב אולי לא זוכר את נקודת החלטת נטיעת ענבי היין, אך הוא זוכר מצוין את  הבציר הראשון, כשהביא את הענבים שנבצרו באהבה רבה בכרם מיוחד של כ- 300 ק"ג לדונם, אל יקב ברקן שעבר אז למשכנו החדש בקיבוץ חולדה.
יעקב העמיס את הענבים שלו על טנדר ועגלה. הגיע ליקב, וחיכה לתורו אחרי משאיות הענבים שמביאות 12-14 טון ענבים.
יעקב ביקש להיכנס בין המשאיות ולשפוך את ארגזי הענבים שלו אל בור קליטת הענבים. נוכח הכמות הקטנה, חלקם הגדול של הענבים נשארו על דופן האמבטיה הגדולה. המשגיח לקח צינור כיבוי אש והכניס את הענבים בזרם מים אדיר. יעקב היה המום: בני משפחת ברג עבדו והשקיעו, והנה מכניסים את הענבים שלו למיכל עם מים. 
הוא החליט שלא מתאים לו סגנון של יקב ענק, והברגים החליטו להקים יקב. בציר ניסיוני ראשון ב- 2003 הניב 4,000 בקבוקים, כשבציר משמעותי ראשון היה ב- 2004.

מרכז יין אדיר לפני 2000 שנה
יעקב בנה בכרם מבנה פח מבודד פשוט. מעל הכרם מתנוססת גבעה עם אתר ארכיאולוגי – העי מתקופת התנ"ך, והרבה שרידים מתקופת בית שני.
כאשר סללו כביש ליד היקב, פער הטרקטור בור. יעקב ראה שהבור מכוסה ונכנס אליו, והזמין למקום ארכיאולוג אוונגליסט. הם חפרו ידנית במשך חודשיים, ומצאו מערה מתקופת בית שני שהייתה יקב עם הציוד שלו.
"זו כבר היתה אמירה ברורה: אבותינו עשו כאן יין לפני 2500 שנה", אומר יעקב ברג. "ארגנו את המקום, ועד היום זה חדר החביות הראשון שלנו – אולי מרתף היין העתיק בעולם".

סגנית עורכת הוויין ספקטייטור הייתה בביקור ביקב ובמרתף, ראתה ונפעמה.
"נכון שאין לנו מסורת של יין,  אבל כאן היה מרכז יין אדיר לפני 2000 שנה, אולי המרכז העולמי,, אומר יעקב. "הרומאים הביאו את היין האיכותי מארץ ישראל. על רוב המטבעות שנמצאו מצוירים ענבים או יין. זה מראה את חשיבות הענף באותה תקופה".

לפני שנה וחצי עבר יקב פסגות למשכנו החדש – יקב חדש לגמרי בקרבת ירושלים ע"י פסגת זאב. במבנה אבן מרשים. ב- 2009 יוצרו 85,000 בקבוקים של קברנה סוביניון, מרלו, בלנד בורדולזי ושירז באדומים, ובלבנים: שרדונה, ויונייה.
יעקב ברג ייצר גם יין קינוח מוצלח מאוד בסגנון פורט, אך החליט להפסיק לייצרו אחרי שהיה הראשון.

יעקב ברג לא עבר את מסלול ההכשרה האקדמי או הסמי-אקדמי (תל חי, רמת גן, אריאל). הוא למד שנה באוסטרליה, אך לא לימודים רשמיים. באר עבר את כל הקורסים, והעבודה מתבצעת עם הרבה יעוץ חיצוני: תחילה עם ד"ר ארקדי פפיקיאן, יובהמשך עם אריאל בן זקן מקב קסטל, לואיס פסקו וסם סורוקה.
למימד המקצועי תורם השותף ג'וש אקסטר שלמד בדייוויס.

חלק מהכרמים שלהם באזור פסגות עצמו, כאמור 900 מ' גובה – מהגבוהים בארץ, עם קרקע טרסות הרריות סלעיות, אין אדמה בכלל. למעשה הגפנים קודחות בסלע גירני עם שכבה דקה של אדמה. רק גפנים מסוגלות לחיות בסביבה כזאת. הכרמים ללא השקיה בכלל לאחר התבססות הגפנים. הגפן מוצאת לעצמה לחות בתוך הסלע.  הכרם הבוגר בן 13 שנה.
חלק מהענבים מגיעים מכרמים נוספים באזור. הצפוני ביותר: כרם מרלו בהר ברכה. הדרומי במושב מטע: ויונייה, קברנה פרנק.  יעקב מציין כי מבחינת הבציר יש הבדל גדול בין הכרמים השונים.

חבילה של איכות וסיפור טוב
המכירה בארץ מתבצעת בשיווק עצמי בחנויות יין, עם נתח שוק חזק מאוד בירושלים והקהלים שלה – הרבה קהל אנגלו סקסי.
מעל 50% מהיין של היקב מיועד לייצוא, בעיקר לארה"ב, אך גם לאנגליה, קנדה דרום אמריקה וצרפת. הקהל הקונה יהודי ברובו.
היצוא לארה"ב מתבצע דרך קדם – רויאל וויין; המשווק הגדול בעולם של יינות ישראלים (30 מיליון בקבוקי יין בשנה, כולל מיץ ענבים ויין קידוש).
לפני חצי שנה התחילו לעבוד עם רשת הדיוטי פרי DFA  בעלת 150 חנויות ברחבי ארה"ב, מה שאומר שברובו הקהל בהן לא יהודי.

מה סוד המכירה בחו"ל?
עובדים על שיווק נכון לקהל זה. צריכה להיות חבילה של איכות, וסיפור טוב.

איך הגעת לרשת הדיוטי פרי?
אז זהו, שהרשת הגיעה אלינו. מדובר ביהודים ציוניים שיש להם עוד עסקים בישראל ובחו"ל, וחיפשו יקב איכותי שיתאים להם. 

איך אתה רואה את הענף, ומה דעתך על הקורה בו?
בכל שנה הכפלנו את הייצור, כך ש- 80,000 בקבוקים השנה זה ייצור ולא מכירה. גם למכור 40,000 בקבוקים לא פשוט, אם כי 20,000 לפחות הולכים ליצוא.
המחירים שאנחנו מקבלים טובים, אבל התחרות קשה מאוד.
השוק הולך למצב נוראי, ואני מעריך שיקבים יפשטו רגל. באופן כללי יין זה לא העסק הכי טוב. מעט מאוד יקבים רווחיים, אבל מי שנכנס לתחום, עושה זאת מאהבה.
היקבים הגדולים במצב קשה, ובסוף זה ישפיע עלינו. הגדולים גם הורידו כמויות ייצור וגם תקועים עם מלאים.
אני מודאג, וברור לי שצריך לפתוח שווקים חדשים בעולם – שגם הוא לא במצב כלכלי טוב.

מה הבעיה של יקבי בוטיק בשוק כה תחרותי?
יש ארבעה סוגי יקבים בארץ: יקבי גראז' – לא ביזנס, עובדים במשהו אחר, תחביב יקב זה ביזנס – עם תוכנית, ניהול ,ייננות יקבי בוטיק אמיתיים שהם ביזנס יש אולי 50 בארץ.
יקבים מסחריים בינוניים – רקנאטי, דלתון. מפעל עם קשר למייסד ובעל הבית.
היקבים המסחריים הגדולים – כרמל, ברקן, בנימינה, רמת הגולן, טפרברג – עסק גדול עם מספר ייננים.
המילה בוטיק בעייתית, ואני סובל ממנה. רוב הבעיות שיש ביקבי בוטיק באות מיקבי הגראז', ומכל מקום ליקבי בוטיק יש שתי בעיות מרכזיות. הראשונה היא חוסר אחידות באיכות. זה בעייתי מול המונח "יקב בוטיק". צריך אחידות ברמה. יש לי הרבה יין שאני מוכר להרבה יקבים בהסכמי סודיות, ולא משווק אותו תחת מותג יקב פסגות. חשוב לי שהלקוח יקנה יין טוב.
הבעיה השנייה היא שכשאתה קטן היכולת לייצר מוצר טוב קטנה יותר, ולא גדולה יותר. יקב גדול עשוי להגיע לתוצאה יותר טובה. המזל הוא שהציבור חושב הפוך.

האם המיקום של היקב ביהודה ושומרון מפריע לכם למכור יין בחו"ל?
המיקום לא פוגע בנו בכלל, כי מי שלא ירצה בעולם לשתות יין מיו"ש, גם לא ירצה לשתות יין ישראלי ממקום אחר.
יש הרבה אנשים בעולם שישראל מדברת אליהם – גם לא יהודים, ואולי דוקא לא יהודים. צריך למצוא ולמכור לאנשים שישראל משמעותית עבורם. למשל נוצרים אוונגליסטים, או יפנים ביפן.

טעימת יינות יקב פסגות
הטעימה נעשתה במסגרת ארוחה במסעדת ליליות הכשרה בתל אביב, והמלצרית שנהב סייעה לנו.
נכון להתחיל דוקא מתשומת הלב שהיקב נותן לדרך הצגת מוצריו. יעקב ברג הגיע מצויד במארז נאה, ובו מונחים בצורה מסודרת הבקבוקים שהוכנו לטעימה, לכל אחד מקום הכבוד שלו. היינות שנטעמו כולם יינות מבציר 2007. כולם יושנו כ– 13 חודש בחביות עץ אלון צרפתי, כ– 65 אחוז מהן חביות חדשות.

קברנה פרנק 2007
100% קברנה פרנק מכרם מטע. 14.4% אלכוהול. מהיין יוצרו כ– 2,000 בקבוקים.
 יין נעים מאד לשתייה. צבעו יפה וצלול ומעיד על צעירותו. הטעם משקף מאוד את הזן ממנו הוא עשוי. מאוזן. ריחו נעים ועדין מאד. הטעמים הבולטים הם פלפל ותבלינים. למרות אחוז האלכוהול הגבוה יחסית היין אינו תוקפן.
מחיר לצרכן 95 ₪

מרלו 2007
יוצרו ממנו כ– 5,500 בקבוקים. קשה לטעות בטעם. יין מרלו מאד אופייני. פירותי, צבע נעים לעין. שמנוני. עגול. חמיצות נעימה וטובה. הסיומת טובה אך מורגש אפטר טייסט מריר, אם כי לא מוגזם. הטאנינים (עפצנים) חזקים, ומייצרים מעט תחושת יובש בחניכיים. שוב, למרות האלכוהול ברמת 15.3 אחוז, היין נעים לשתייה ואין תחושת אלכוהול מוגזמת.
מחיר לצרכן 75 ₪

קברנה סוביניון 2007 כרס יחידני (סינגל ויניארד)
על טהרת ענבי כרם פסגות בגובה 900 מטרים. מבוסס על יבול של פחות מ– 600 ק"ג לדונם. הכרם אינה זוכה להשקיה, למעט כ- 20 קוב מים בתחילת העונה לטובת העשרה במינרלים בעיקר. את המים מקבל הכרם בפועל מהרטיבות שבסלעים.
זה היין היותר יקר של שנה זו. יוצרו ממנו כ– 4500 בקבוקים. 14.6% אלכוהול. צבעו חזק מאוד – פטל סגול/שחור. אין לו טעם קלאסי של קברנה סוביניון, בטעימה עיוורת לא הייתי מזהה אותו ככזה. גם יעקב מסכים שאין ליין טעם אופייני לזן.
היין מאוד מינרלי ונותן טעמי אדמה ועור. החומציות נעימה מאוד. היין מאוזן. משתלב היטב עם בשר. יין מאוד מעניין וטעים.
מחיר לצרכן 180 ₪

בלנד אדום 2007 (היקב צופה אל פני הרי אדום)
בלנד של קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו ופטיט ורדו.
יעקב אומר כי יש שתי סיבות לעשות בלנד. הראשונה היא הגדלת כמות מכירות לחנות, והסיבה השנייה היא מתן ביטוי לייחודיות של כל זן. לדבריו, בדרך כלל אצלו הבלנד ברמה גבוהה יותר מהיין הזני
יוצרו ממנו כ– 7,000 בקבוקים. ריחו טוב. צבעו נעים למראה. חומצי מאד. לטעמי פחות מוצלח מהיינות האחרים.
מחיר לצרכן 110 ₪

טעימת חבית שיראז 2008
סגרנו את הטעימות עם שיראז 2008 מחבית, שייצא לשוק לקראת ראש השנה, ייוצרו ממנו רק 2000 בקבוקים.
זו השנה הראשונה שהיקב עושה יין מזן זה. בהחלט ניסיון ראשון מוצלח מאוד. היין בעל צבע כהה חזק מאוד אופייני לשיראז, גם אם טעם החבית מורגש באופן קצת מופגן. הריח מאוד אופייני לשיראז וגם הטעם משקף, אם כי הצליחו לתת לו טעם עדין יחסית למקובל ביינות שיראז. הסיומת ארוכה ו"מטיילת בפה". החמיצות מאוד נעימה, והיין בעל גוף טוב ומאוזן.
מחיר לצרכן עדיין לא נקבע

לסיכום: יעקב ברג הציג לנו סדרת יינות מעניינת של יקב פסגות וחוויית יין מאוד נעימה . אחד המאפיינים הבולטים הוא גם הצלחתו של יעקב לייצר מה שהוא שואף לו. מאפיינים נוספים: יינות שאינם נותנים תחושת אלכוהול גבוה מדי, ויכולים לכן גם להשתלב טוב יותר עם האוכל.

את היינות של יקב פסגות ניתן להשיג בחנויות יין ברחבי הארץ.
לתאום ביקור וסדנאות: טל. 052-7710000
אתר האינטרנט של יקב פסגות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר