יקב רות – מותק של יקב

יקב רות ממוקם בפאתי כפר רות, בקרבת כביש 443 המוביל למודיעין ובהמשך לירושלים, במרחק יריקה למרקקה מכביש 6. קרוב לכל מקום, ונגיש כמו היין שמייצרים טל ודורית מאור העומדים מאחורי היקב.

מספר טל: “שנינו באים ממקומות של יין: דורית מראשון לציון, ואני מכפר רות הבנוי בצורה שונה מרוב הכפרים, כאשר הבתים ממוקמים בנפרד מהשטחים החקלאיים. כפר רות הוקם ב- 1977 כישוב הראשון באזור מודיעין. במקור גידלו המתיישבים פרחים, בעיקר ורדים ליצוא, וכרם לענבי יין בשטח של 1,000 דונם שקיים עד היום. רוב הכרמים מספקים את הענבים ליקבי כרמל כבעלי מניות באגודה השיתופית. בתחילת הדרך עסק אבא שלי, שלום, בכרם ובגידול פרחים, עד שעזב את התחום לפני כ- 15 שנה. הכרם עדיין פעיל, אך אנו לא מטפלים בו בעצמנו”.

כשטל השתחרר מהצבא ב- 1998 הוא מצא את דרכו בהיי-טק, בחברות כמו קומפאק, נטוויז’ן ועוד. ב- 2002 התחילו בני במשפחה בייצור כמותי של יין, שקודם לכן היה תחביב עם ייצור כמה מאות בקבוקים לצריכה עצמית. עד 2005 רק ייצרו, ומפסח 2005 התחילו לשווק את היין, כאשר טל עזב את עיסוקו הקודם והתמקד ביין.
דורית, עורכת דין במקצועה, עבדה במשך שנתיים וחצי בתחום פירוק חברות וכינוסי נכסים, וכמי שהנה יצירתית, הוגבלה מהתחום המשפטי.
“לחיות עם אדם שלאורך כל הדרך, גם בעבודות בהיי-טק, הלך בעקבות הלב, משפיע גם על מי שחי לצדו, ומחפשים דברים שנוגעים לפנימיות”, אומרת דורית, שהחליטה לעזוב את המקצוע ולהצטרף ליקב, לו הייתה שותפה גם קודם כאשתו של יינן. במקביל היא לומדת עיצוב פנים ואחראית לצד העיצובי של יקב רות ותוצריו, “והכיף מאוד גדול”, כפי שהיא מעידה.
בחקירה נגדית מתברר כי טל ודורית הם זוג מגיל 17 . לו קראו בבית ספר “שר החוץ”, כי הוא לא כל כך למד, ודורית הייתה חרשנית, ובמקביל בעלת יד המציירת אוטומטית במשך כל השנים כשעושה כל דבר. תכונה זו נוצלה לעיצוב הלוגו של היקב, תוויות הבקבוקים, והציורים עליהן.

“ההתחלה הייתה בהכנת יין שאנחנו אוהבים, לא בחשיבה מסחרית ועל מה אנשים אוהבים”, אומר טל. היקב התפתח בהדרגה. ומ- 2002, כשהוחלט לעבור לפעילות מקצועית, נעזרים אנשי יקב רות בשירותיו של ד”ר ארקדי פפיקיאן כיועץ. “זה חשוב לייננים ולתעשייה בתחילת דרכם. ארקדי טעם היינות שעשיתי ומאוד אהב אותם, והחלטנו להישאר בקו הזה”, אומר טל.

ישראלים אוהבים את המתיקות
לגבי הסגנון של יקב רות, יש האומרים כי מדובר בעולם חדש, ויש אומרים כי זהו סגנון מעורב. “אנחנו הולכים על יינות מפרי איכותי מאוד, ויש דברים שאנו לא עושים, למשל לא מתקנים חומצה ביין אלא מעדיפים פירותיות. אלה יינות יותר ישראליים ומתאימים לטעם הרחב”, מסביר טל מאור.
“ב- 2003 עשיתי שירז מרלו שנגמר תוך חודש וחצי. זה נתן לנו את הפידבק שישראלים אוהבים את המתיקות הזאת. פחדתי מערבוב זה, אבל הוא הוכיח את עצמו.
לדעתי, הטעם הישראלי במישור הרחב מתאים יותר לארה”ב ואוסטרליה ולא לצרפת ואיטליה. כמאפיין, בכל היינות שלנו הסוכר עולה קדימה. ביינות ריזרב אני מנסה לאזן קצת יותר, אך ביינות הבסיסיים, אני חושב שזה היין שמתאים וטוב לקהל הישראלי, גם אם חובבי יין מקצועיים יתווכחו על כך”.
“אני בעד למכור יין לא רק למביני יין אלא למי שאוהב לשתות יין. ככל שאנשים יטעמו וישתו יינות, צריך לתת להם נקודת פתיחה של יינות איכות, אך לא תוקפניים מדי, שלמי שאינו מקצועי יכולים לגרום רתיעה מהיין”.

בשנה האחרונה ייצרו ביקב רות קצת יותר מ- 10,000 בקבוקים, במגמת עלייה הדרגתית, תוך פיתוח היקב ושמירה והעלאה איכות ורמה.
הזנים העקביים הם קברנה, מרלו ושירז, וקצת פטי סירה ופינו נואר – בכמויות קטנות.
השירז הוא המועדף של טל, וקברנה ומרלו אי אפשר לא לעשות. המטרה להגיע לדברם חדשים וכאלה שמתאימים יותר לסגנון היקב.
חדר החביות של יקב רות מאוכלס בכ- 60 חביות צרפתיות, אמריקאיות ואחת הונגרית. טל אוהב מאוד את העץ האמריקאי, שלדבריו מתאים ליינות היקב..

היום הכרמים אינם של היקב, אלא בחוזים עם הכורמים, ובני משפחת מאור משתדלים לשמור על האזוריות. “אין לנו ענבים מהגליל, רמת הגולן והנגב. כל הענבים מגיעים מרדיוס של 20 ק”מ מהיקב”, אומר טל. ” השנה אנו עומדים לטעת כרם ראשון של 20 דונם: שירז, קברנה פרנק, קצת פטי ורדו, ומורבדר בכמות קטנה. המטרה שלנו היא לייצר יינות המכרמים שלנו ובסגנון שלנו, עם אחידות באיכות, בסגנון ובזנים בהם אנו משתמשים”.

עניין של חינוך
בשנה שעברה הוציא יקב רות לשוק כ- 4,000 בקבוקים. ההתחלה הייתה כמה שבועות לפני פסח, בחנות קטנה ביקב, כדי שאנשים יבוא ויכירו. השנה הוציא היקב כמות כפולה, אך כפי שאומר טל, זה עדיין לא 20,000 בקבוקים.
“שבוע אחרי שפתחנו את החנות התקיים אירוע אשכול הזהב 2005 לו שלחנו שלושה יינות, ושלושתם זכו במדליות: קברנה 2002, שירז מרלו 2003, ופורט מס’ 1 – הראשון שיצא (בקרוב ייצא לשוק פורט מס’ 2)”, מספר טל. “אז הגיעו כל חברות ההפצה ורצו לצרף את יקב רות אליהן. עלתה השאלה האם צריך חברת הפצה לכמויות של שנתיים-שלוש הבאות, אך הוחלט להשתדך אל חברת הכרם, מתוך מחשבה על גידול עתידי והצורך בבניית מותג, אפילו אם יש לכך מחיר בדמי הפצה. אנחנו מאוד מרוצים, ובמקביל בימי שישי מתקיימת מכירה בחנות היקב, ומגיעים אנשים מכל הארץ.

דורית מוסיפה: “אזור מודיעין ויער בן שמן הוא אזור מאוד מטויל, עם שמורת נאות קדומים, פארק דיג סמוך, מיני ישראל ועוד. אנחנו באזור אליו מגיעות הרבה משפחות לטיולים”.
העניין המשפחתי חשוב, מפני שכפי שאומר טל: “הורים מגיעים עם ילדים, ואנו מציעים גם לילדים לטעום יין. ההורים מתנגדים תחילה, אך הילדים טועמים ונהנים. אני מאמין שזה עניין של חינוך, וילדים בני 10 היום הם הלקוחות שלנו בתוך 10 שנים”.
“היין שלנו כשר, וזה חלק מהחינוך ליין איכותי, בלי הבדלים של דעות. המטרה להגיע ביקב לשתיים או שלוש סדרות, שאחת מהן הריזרב תהיה הגבוהה ביותר בכל קריטריון, ואלה דברים שלוקחים שנים, אם כי אני לא אומר שאני רוצה לעשות את היין הטוב ביותר בארץ. מתחת לרזרב יהיו סדרה אחת או שתיים, שיהיו נגישות מבחינת מחיר וסגנון ועדיין איכותיות”.

מגמת ירידת מחירי היינות ויצוא
מחירי יינות יקב רות נעים בין 65 ₪ ל- 100 ₪. הפורט נמכר ב- 120 ₪.
“בכמויות כאלה של ייצור אין כלכליות ארוכת טווח”, מודה טל מאור. “ההנחה היא שמחירי היינות יילכו ויירדו – וזה תהליך נכון. צריכה להיות מגמת ירידת מחירים ליינות הבוטיק”.

פתרון לבעיה עשוי להימצא בחו”ל. יקב רות יוצא במשלוח ראשון לארה”ב של כ- 2,000 בקבוקים של קברנה סוביניון, דרך מפיץ אמריקאי, ולאו דווקא לשוק הכשר. הקשר נוצר עקב פנייה אחת בין רבות שהגיעו ליקב, כולל מישהו מאנגליה שטעם את הפורט באחת המסעדות, ורצה קונטיינר בתור התחלה. הבעיה היא שמהפורט יוצרו 600 בקבוקים, נשארו 100, וטל היה מוכן למכור לו 50, מה שכמובן לא יצא לפועל.

מאחר והיקב עצמו מהווה נקודת מכירה חשובה, עשו דורית וטל תחרות על תכנון בין סטודנטים לעיצוב פנים במכללת בילדינג במרכז הבניה הישראלי, עם מענה לחדר החביות, חדר יצור, וגולת הכותרת” מרכז מבקרים עם שולחן טעימות, מקום להרצאות, ספריה, אזור עם פסנתר – בית ליין ולאנשים שנהנים לשתות יין. יש כבר זוכה בתחרות שהצעתה נבחרה, והכפוף לאישורי הרשויות ולבירוקרטיה תיכנס הבנייה להילוך מואץ.

יקב רות – הטעימה
טעמנו ארבעה מיינות היקב. בתוכם הפתעה של יין טוב בעל כושר עמידה ויכולת מפתיעה, ובסופם סוכרייה של טעם אורך הנותר בחך.
פתחנו במרלו 2003 – זהו יין אדום יבש העשוי מ-95% ענבי מרלו ו- 5% ענבי קברנה סוביניון, שנבצרו בבציר ידני, ויושנו בחביות אלון במשך 12 חודש. אולי זה אינו מרלו קלאסי, אך היין שטעמנו היה יין טוב. טל היינן חיפש כאן לתת יין שהוא אוהב, יין שידבר לקהל רחב יותר, אולי כזה האנין פחות, ממבקר היין. שכן ליין מתיקות מסוימת; בפירוש לא כזו המשתלטת על החיך, אלא כזו הנעימה על הלשון ועשויה להתחבב על קהל נשי ועל טועמי יין “חדשים”.
המתיקות המסוימת המורגשת ויוצרת חיבה אליה הבאה מן הפרי, תהיה מן הסתם כזו שתנעם יותר לצרכן היין בארה”ב ובאוסטרליה, ואולי חביבה פחות על צרכן היין בצרפת ואיטליה. היין בעל אופי עגול, צבעו אדמדם נוטה לרובי כהה, הטנינים רכים ונעימים. יש כאן אלגנטיות עם רמיזה לפירות יער יבשים, תבלין, עץ חבית ונגיעה של מנטה. כשהיין נפתח ניכרים בו פירות יער שחורים.

מרלו 2003 ריזרב – אף הוא יין אדום יבש, העשוי מ- 90% ענבי מרלו ו- 10% קברנה סוביניון שנבצרו ידנית. היין יושן במשך 18 חודש בחבית עץ אלון. היין מזכיר את קודמו, אך פרק זמן היישון של החצי השנה הנוספת העניקה לו ממד של עומק נוסף והכבדת הגוף. היין עם אף טוב וארומה נעימה. הוא עגול וחלק, ובהחלט נעים לחך.

קברנה סוביניון ריזרב 2002 – יין אדום יבש, העשוי מ- 92% קברנה סוביניון ו- 8% מרלו, שיושן 24 חודש בחביות. שימו לב, היין שהוגש לנו נפתח שלושה ימים לפני הטעימה. הוא שהה בחדר החביות ללא פקק, כחלק מניסוי אותו ביקש היינן לעשות עמנו: או שהיין מוצלח או שנקבע יחדיו שהיין “עייף ונגמר”. ראו המסקנה בהמשך.
מיין זה יוצרו בסך הכל 1,200 בקבוקים שנמכרו מראש עוד לפני שיצאו; חלקם הגדול למסעדות מובילות כמו “רפאל”, סטפן בראון” ו”מסה”. תגובות הקהל שטעם את היין הביאו את המסעדות הללו להזמין, כך מספרים, כל אחת 2,000 בקבוקים.
טל טוען כי שאיפתו “להרים” את סדרת הריזרב באיכות ובסגנון. הוא חשוף ושומע וקורא ביקורות, הן חשובות לו, ומאידך אומר טל: “חובבי יין מקצועיים יכולים להתווכח על טיבו או איכותו של יין כזה או אחר. אני מבקש ביקב רות לייצר ולמכור יין טוב למי שיאהב את היין שלי. תחום אהבת היין הוא עמוק ורחב עם נגיעות של רומנטיות וסקסיות”.
כאמור, היין שטעמנו לא איבד מחיוניותו חרף היותו פתוח כמה ימים. זהו יין עגול; קברנה סוביניון אופייני ליינות “עולם חדש”. משך ההתיישנות הארוך בחביות (24 חודש ) העמיק וחיזק את חוסנו. טעמי אוכמניות בשלות עם שילוב ניחוח, עם טאץ’ עוטף של עץ חבית קלוי ומעושן ומעט תבלין .צבעו נוצץ אדום. על החיך הוא מפתה ותופס את הלשון ברכות נעימה. טעמו של היין ידידותי והסיומת שלו ארוכה, נאה ומפתיעה. אהבנו את היין.

טעימת חבית של פורט 2 – זהו יין הפורט השני בסדרת הפורט לבית יקב רות. הראשון כבר זכה למעמד של כבוד במדליית הזהב 2005. בדומה לראשון, היין מיוצר בעיקר מענבי קברנה סוביניון מחלקה מאד ייחודית ומאד ספציפית באזור מושב שורש; חלקה כזו שאחרים “לא רצו להתעסק איתה”. היא ממוקמת על טרסות קשות לעיבוד. החלקה מניבה 300 ק”ג בלבד לדונם, וכפי שאומר טל: “הכורם נאבק בגפן למצוא אשכולות ראויים לקטיף ועיבוד”.
זהו יין מחוזק. אך חשוב להבהיר כי אינו עשוי משאריות, בשונה מהדרך בה נעשים חלק ממקביליו.
הענבים הנבצרים ליין הפורט מגיעים ל- 28 בריקס, ורמת PH של 3.5, המעניקים ענב עם תכולת סוכר גבוהה ביותר. כזו המתאימה לייצור יין מחוזק מסוג פורט.
תכולת הסוכר הגבוהה מגיעה עם חומציות טובה שאינה נפגעת. בפורט של יקב רות אין כלל סוכר מוסף. מה שאתם טועמים, זהו סוכר ענבים טהור בריכוז גבוה המגיע מענב ייחודי. הפורט שטעמנו בא מחבית. בכדי להגיע למיטבו, עליו להמשיך לשהות בחביות ולהתיישן עוד מספר חודשים בשמש, בכדי שיקבל את הגוון הטעם והעומק שהיינן מבקש לקבל.
תכולת האלכוהול בטעימה הייתה גבוהה ודומיננטית באזור ה-19%, אך הארומה והטעם של הפורט עמוקים וחזקים, ומעידים כי המוצר שיגיע לבקבוקים, יהיה איכותי לא פחות מקודמו – הפורט 1 . עם תהליך ההתיישנות החלה הדיפוזיה בחבית, מנדפת את ריכוז האלכוהול ומביאה למיצוי מקסימלי של רכז הפרי. היין מביא עמו בשורה של מתיקות טבעית רבה, מורכבות לא בטלה, וחמיצות נכונה. זהו יין של סוכריה טובה, או כזה המבקש סיגר עבה לצדו, רגליים נחות על הדום, ואש אח המחממת את החדר בליל חורפי גשם קר וטורדני.

נראה כי טל ודורית מאור ביקב רות נמצאים בכוון הנכון. היין שמייצרים כאן ביקב, הוא יין טוב. ליין של יקב רות יש אמירה. היד המכוונת טובה. כרגע היין תופס את מקומו בשורת יקבי הבוטיק הטובים בארץ, וכמות היין אליה שואף היקב להגיע כבר מביאה עמה, כאמור, הזמנות ראשונות מארה”ב).
היד נטויה, ולדעתנו ההצלחה תבוא עמה.


יקב רות
כפר רות
טל. 08-9768204
[email protected]
www.ruth-vineyard.co.il







היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה