יקב רקנאטי פותח חלון לים התיכון עם רזרב 2013

יקב רקנאטי בחר במסעדת קלארו במתחם שרונה בתל אביב, להשקת בציר 2013 החדש מסדרת הרזרב הים תיכונית של היקב, ושל עוד יין שמוצג בארץ לראשונה ולא ברור אם תספיקו לפגוש אותו לאור הכמות הקטנה שנעשתה ממנו ונמכרת בארץ

יקב רקנאטי בחר במסעדת קלארו במתחם שרונה בתל אביב, להשקת בציר 2013 החדש מסדרת הרזרב הים תיכונית של היקב, ושל עוד יין שמוצג בארץ לראשונה ולא ברור אם תספיקו לפגוש אותו לאור הכמות הקטנה שנעשתה ממנו ונמכרת בארץ (השאר בצרפת). את ההשקה ליוו מנכ"ל יקב רקנאטי – נועם יעקבי, היינן הראשי גיל שצברג, והייננים עידו לוינסון וקובי ארביב.

ברקנאטי הניפו את נס הזנים הים תיכוניים, ונראה כי הייננים ממש לא אוהבים אפילו להגיד מילים כמו קברנה סוביניון ומרלו.
כפי שאומר היינן עידו לוינסון: הזנים הים תיכוניים יודעים לתת פה את הביטוי שלהם – ביטוי מקומי ארץ ישראלי, ולא זנים בינלאומיים סטנדרטיים"
עבור סדרת הרזרב הים תיכונית בחרו יינני היקב מכל זן את הכרם הטוב ביותר מכלל כרמי היקב ברחבי הארץ. בהתאם לקו עיצוב התוויות בשנים האחרונות, על כל תווית מופיע צילום של גפן בודדת המייצגת את הכרם הנבחר.
ביקב אומרים כי בציר 2013 התאפיין באקלים קריר יחסית, ויינותיו מאפשרים ליהנות מארומות שופעות, חמיצות רעננה ועוצמות פרי.

נפתח ברקנאטי גרי דה מרסלאן 2014 (Gris de Marselan), רוזה חדש ועדין
מדובר ביין פירותי ופרחוני, ארומטי ועדין, המופק מדימום של ענבי מרסלאן. Gris בצרפתית = אפור, כמו בשיר המדהים הזה של אריק שרדן מ- 1967, והקשר הצרפתי שלו הוא שמי שיזם את לידתו היה היבואן הצרפתי של רקנאטי, שרצה רוזה פחות אדום ופחות בועט מהרוזה המוכר של היקב מזה שמונה שנים, שיהיה יותר קריספי ופריך, עם צבע בהיר שנוצר כתוצאה מהשריה קצרה ביותר של קליפות הענבים בכדי לקבל יין פרחוני, פירותי ועדין, בעל גוון בהיר ביותר ואופי שנע בין רוזה ליינות הלבנים. מהיין יוצרו רק 6,500 בקבוקים, שמחציתם הועברו לצרפת.
מחיר מומלץ לצרכן 89 ₪, והיין מגיע במארז מתנה
איך היין? רוזה כייפי ביותר. הצרפתי ידע מה ביקש, ומרוצה ממה שקיבל. גם אנחנו.

 

רקנאטי סירה ויונייה רזרב 2013
את היין הציג היינן קובי ארביב. עשוי מ- 97% ענבי סירה ו- 3% ויונייה (שני הזנים מגיעים מכרם מנרה בגליל העליון)- שילוב מקובל בעמק הרון בצרפת, שמטרתו הרחבת הארומות – פרחוניות, וריסון הגסות של ענבי הסירה, תוך תרומה לשמירה על הצבע האדום-סגול העז של הסירה במהלך התבגרות היין.
שילוב זה יוצר יינות אלגנטיים ומורכבים, פירותיים, פרחוניים ומתובלים בניחוחות פלפל שחור.
היין התיישן משך שנה בחביות חדשות מעץ אלון צרפתי, ובוקבק ללא כל תהליכי הצללה ולאחר סינון גס בלבד. מיין זה יוצרו רק 2,150 בקבוקים.
מחיר מומלץ לצרכן: 119 ₪
איך היין? לי בלטה העפיצות שלו. אם הווינוייה נועד לעדן ולרכך, אני בעוונותי לא הרגשתי את השפעתו. לי זה היה סירה, ופחות אהבתי מיינות אחרים בהשקה זאת.

רקנאטי פטיט סירה רזרב 2013
את היין הציג היינן עידו לוינסון. הענבים מכרם פטיט סירה מעמק יזרעאל, נטיעת 1982 שמניב ענבים קטנים, מרוכזים, עשירי צבע וריח וטעמים מיוחדים, והגפנים בו הינן מהעתיקות ביותר בארצנו.
היין התיישן במשך שנה בחביות באריק של היצרן קוואן מבורגון – לדעת היקב המייבא אותן הן הטובות ביותר, מחציתן חדשות ומחציתן בנות שנה. היין בוקבק אחרי שנה לרעננות ושמירת צבע וטעם זניים, ללא תהליכי הצללה ולאחר סינון גס בלבד.
התוצאה: יין ובעל טעם עז, עשיר בצבע סגול כחלחל עמוק, טעמים וניחוחות של פירות יער ושוקולד, תבלינים ואגוזים. מחיר מומלץ לצרכן: 119 ₪.
איך היין? אהבתי, אך מבחינתי זה היה הפתיח לקרב האיתנים בין שני היינות הבאים.

 

רקנאטי מרסלאן רזרב 2013
עידו לוינסון הציג גם יין זה. המרסלאן הינו זן חדש, הכלאה של גרנאש וקברנה סוביניון שנעשתה ב- 1961 בדרום צרפת, ואז הגיע לארה"ב, דרום אמריקה, אוסטרליה, רומניה – וישראל. קיים ביינות לנגדוק (צרפת) רבים כמרכיב בבלנד, וכפי שעידו אומר: אין הרבה מרסלאנים זניים בעולם, כך שאין מה להשוות. ברקנאטי הוא קיים כיין זני זו השנה השנייה.
זהו זן איכותי שנועד לשלב בין תכונות הקברנה האצילי לבין הגרנאש הפראי, ויש לו מנעד ארומות שונה מאשר לזנים אחרים – פרחוני ומעודן בארומות המאופקות, לכיוון פרי יער ופרחים ולא שזיפים, טאנינים עגולים וטעמי פירות יער ותבלינים.
עידו אומר כי בעוד 2012 הייתה שנה חמה, 2013 הייתה שנה קרירה יותר (וכך גם 2014), מה שנתן ביטוי טוב יותר לפרי – פחות שמש, פחות קרמל, וזה מאפשר להדגים את ההבדלים בין המרסלאן לבין הקריניאן, אליו נגיע מיד, או פטיט סירה.
היין התיישן כשנה בחביות צרפתיות מבורגון (כמחציתן חדשות) ובוקבק לאחר סינון גס בלבד. מהיין יוצרו 6,750 בקבוקים בלבד.
מחיר מומלץ לצרכן: 149 ₪.
איך היין? אהבתי, בעצם אהבתי מאוד. השאלה איך הוא לעומת הקריניאן שהוטעם אחריו, נשארה מבחינתי פתוחה עד סוף אירוע ההשקה בקלארו, שבצד הקולינרי שלו החל במנות סלטים קלות, אך הגיע לשיאו עם המרסלאן והקריניאן שליוו סטייקים על עצם – בהחלט התאמה ראויה.

 

רקנאטי קריניאן פרא רזרב 2013
את היין הציג היינן הראשי גיל שצברג. קריניאן פרא רזרב של רקנאי מיוצר החל מבציר 2009. מארק סקוויירס, טועם יינות ישראל אצל רוברט פארקר, קבע כי זה הקריניאן הישראלי הטוב ביותר, וכל שנה נתן לו ציון מעל 90.
נועם יעקבי, מנכ"ל היקב, מספר כי במשך שנים חיפשו ברקנאטי יבואן באנגליה. אנשי Berry Bros. & Rudd (קיימת מ- 1698) טעמו את הפרא הה, ובזכותו נפתחה אצלם הדלת ליינות רקנאטי.
ענבי קריניאן של יין זה מגיעים מגפנים בכרם בעל בן 35 שנים ליד קיבוץ צרעה, בו הגפנים אינן מושקות כלל. ענבי הקריניאן גדלים בהדליה הקרויה "גביע" בה משתרעות הגפנים על הקרקע, ושורשי הגפנים מתפתלים אל מעמקי הקרקע בחיפוש תמידי אחר מים הדרושים לקיומן. העמקת השורשים מביאה אותם לאזורים מינראליים יותר במעמקי הקרקע ואלה מובילים ליצירת הארומה והצבע הייחודיים ליין זה. לדברי גיל זהו הכרם המניב המבוגר היחיד בארץ שנטוע כך.
היין התיישן בחביות עץ אלון מבורגון, כמחציתן חדשות, במשך שנה אחת. זאת כדי שטעמי וארומות עץ האלון לא יאפילו על ארומת וטעמי הפרי הייחודיים – שזיף שחור, פירות יער ופקאן. היין בוקבק לאחר סינון גס. מהיין יוצרו 7,950 בקבוקים בלבד.
מחיר מומלץ לצרכן: 150 ₪.
איך היין? נפלא. אצלי התחרות הייתה בינו ובין המרסלאן. השיטה: לגימה מזה, ביס סטייק, לגימה מהשני, עוד ביס, עוד לגימה וכן הלאה. אז זהו, יש אצלי מנצח: קריניאן פרא רזרב 2013. מרסלאן, אל תתעצב; אתה second best קרוב מאוד.

צילומים אלי פרכטר, שלמה שוהם, בועז לביא, דניאל לילה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר