יקב שדה בוקר ONE MEN SHOW

כשיקב בוטיק המייצר בכל שנה סדר גודל הנע מכ- 1,500 עד כ- 6,000 בקבוקים, מתופעל כולו, משלב הכרם ועד שלב הדבקת התוויות על בקבוקי היין, על ידי אדם אחד לבד בשליש משרה, כאשר את שני השלישים האחרים הוא עושה במפעל "דביק" של הקיבוץ כמפעיל מכונת הדפסה על גבי סרטים דביקים, אי אפשר שלא להעריך את פועלו ואת תוצרת היקב

בסוף החג השני של פסח החלטנו לצאת דרומה בעקבות כרמי הענבים, דירי העיזים והגבינות, ופיתולי הדרכים שנפתחו לקהל הרחב במסגרת שבוע גורמה ויין בנגב, עם קסמו של המדבר.

תמונתו של צבי רמק היינן של יקב שדה בוקר בעלון המידע, כשבקבוק יין בידו האחת וכוס יין בידו האחרת, הייתה מזמינה; והאיש – לא פחות מתמונתו: חביב, חייכן, מאיר פנים ואירוח, קיבל אותנו בשמחה רבה בפאב של הקיבוץ, ששימש בעבר כמגורי החיילים ששמרו על דוד בן גוריון אשר בשנת 1963 פרש מתפקידיו בממשלה, וחי בקיבוץ שדה בוקר עד פטירתו בשנת 1973.

בשנת 1983 הוסבו מגורי החיילים לפאב של הקיבוץ, המציע היום מקום מפלט ובילוי עם שלל משקאות חריפים, שתייה קלה, יין של יקב שדה בוקר, ופינה שקטה אינטימית עם אווירת חוץ לארץ.

כשיקב בוטיק המייצר בכל שנה סדר גודל הנע מכ- 1,500 עד כ- 6,000 בקבוקים, מתופעל כולו, משלב הכרם ועד שלב הדבקת התוויות על בקבוקי היין, על ידי אדם אחד לבד בשליש משרה, כאשר את שני השלישים האחרים הוא עושה במפעל "דביק" של הקיבוץ כמפעיל מכונת הדפסה על גבי סרטים דביקים, אי אפשר שלא להעריך את פועלו ואת תוצרת היקב.

האם ליקב שדה בוקר של צבי רמק וליין שהוא מייצר ביקב של קיבוץ שדה בוקר יש משהו מתוך חזונו של דוד בן גוריון? ובכן, לדעתי יש. בשורות מתוך מכתב ששלח בשעתו דוד בן גוריון לחברי קיבוץ שדה בוקר לאחר ביקורו אצלם כתב: "לא קינאתי מעולם באיש או בקיבוץ אנשים, לא ברכוש ובתואר ובסגולות שיש לאנשים, אולם בביקורי אצלכם היה קשה לי לדכא בלבי מעין רגש של קנאה: למה לא זכיתי להשתתף במעשה מעין זה…".

כשעלה צבי מקליפורניה בשנת 1980, חיידק היין עדיין לא קינן בו, אבל כשהיה בשנת חופש מהקיבוץ ב- 1995 נסע לבקר את המשפחה בקליפורניה, ואז, ועל חשבונו הפרטי, החליט ללמוד ייננות ב- NAPA VALLEY COLLEGE. ומכאן, ועם חזרתו לקיבוץ שנה מאוחר יותר, ניסה לשכנע את מזכירות הקיבוץ לאפשר לו להתחיל במיזם של נטיעת כרם והקמת יקב.
ב- 1999 הוקם היקב, ובקבוקי יין בוטיק קטן ואיכותי מענבים הגדלים בשדה בוקר, החלו לעלות על המדפים.

מאחורי דלפק הפאב מטעים צבי מיינותיו:
מרלו 2002 – יין העשוי 100% ענבי מרלו מחלקת כרם קטנה שניתנה לצבי על ידי הקיבוץ וכל גודלה אינו עולה על 8 דונמים, באזור בו תנאי המיקרו-אקלים עם 600 מטר גובה וטמפרטורת הסביבה נעים בין יום חם ללילה קר לח וצונן, עם 12% אלכוהול. יין שהתיישן 24 חודשים בחביות וקיבל טעם ארוך ועמוק. צבעו ארגמני והגוף בינוני עד מלא. זהו יין עוצמתי, שהיה חביב לפחות על שלוש מהנשים שישבו לצידי על כסאות הבר הגבוהים. ביין רמזים לאניס ולזפת.

מרלו 2003 – בניגוד לנשים, את ה- 2003 אהבתי אני יותר. 13.5% אחוזי אלכוהול, 24 חודשי יישון בחביות, 4 חביות יין שמהן נותרו למכירה עוד כ- 30 בקבוקים אחרונים. צבעו כהה, מעט ניחוח עץ, חמצמצות נעימה עם טעמי דובדבן עמוקים וקצת עשבי תבלין, נותנים יין מעניין, מורכב ומהנה.

זינפנדל 2004 – פחות מ- 2 דונם כרם ענבי זינפנדל, עם יבול כבד מאד ואשכולות ענבים גדולים מאשכולות הקברנה או המרלו, מאלצים את היינן לבצע בכרם גם דילול אשכולות וגם דילול עוללות. לפעמים בתוך אותו אשכול ניתן למצוא ענבים בשלים יתר על המידה, בעוד אחיהם נמצאים בשלב אמצעי של טרום הבשלה. אלה העניקו יין פירותי, נגיש, עם הרבה תבלינים. 12 חודשי יישון בחביות, טעמים של אניס וגם גרגרי יער בשלים, מינרליות קלה. יין בהחלט נעים וכייפי לשתייה.

זינפנדל 2005 בסגנון פורט – צבי מספר כי הוא חווה עם בציר ה- 2005 של ענבי הזינפנדל הפתעה בדמות רמת סוכר גבוהה שנתגלתה בענבים, עם רמת סוכר של 25 בריקס שהביאה אותו להתלבטות האם לבצור את הענבים ברמת סוכר גבוהה שכזו ליין זינפנדל 2005, או להותיר לענבים להבשיל עוד. ולפיכך הוחלט כי ברמת בריקס של 30 ייבצרו ענבי הזינפנדל 2005, ולצבי מתפתח ביקב יין קינוח חדש בסגנון פורט, הנמצא כבר בחביות מזה שנה וחצי. עבור היין הוזמנו בקבוקים מיוחדים בנפח של 500 מל"ל, מתוך תובנה שיין קינוח בסגנון פורט בבקבוק של 750 זה "יותר מדי" ובבקבוק של 375 זה "קמצני מדי", ולנו בהחלט זה נשמע מעניין, מגרה ושווה להמתין.

מבציר 2004 יפיק יקב שדה בוקר כ- 2,000 בקבוקי קברנה סוביניון, 1,200 בקבוקי מרלו ו- 900 בקבוקי קריניאן, ובעוד כשבועיים הם ייחנכו וייצאו למכירה.

שבוע הגורמה והיין של חופשת הפסח הביא מבקרים רבים לטעימות ביקב, וצבי רמק קיבל והטעים לבאים הרבים מיינות היקב בכל יום, ועשה זאת בסבלנות רבה ובאדיבות אין קץ.
אין ספק שהטעמות יין בהיקפים שכאלו, על פני מספר ימים, לקהל רב, שחלקו הגדול אפילו אינו חובב יין או כלל מבין בו ולקהל שהגיע לבקר ביקב ככה סתם על הדרך, כרוכות בהשקעה כספית ובפחת שלא בהכרח זוכה לכיסוי כספי.
מאידך, את המרלו 2002, 2003 ואת הקברנה סוביניון 2003 תוכלו לרכוש ביקב ב- 79 ₪, את הזינפדל 2004 ב- 69 ₪. על 6 בקבוקים תקבלו 10% הנחה, ועל 12 בקבוקים 20% הנחה.

אז תבינו כי מדובר ביקב בוטיק לא יומרני, עם יינן שבהכשרתו הוא אגרונום, אך להזכירכם כי בשני שליש מזמנו הוא בקו הייצור של מפעל הקיבוץ. זהו יינן חדור הרבה אהבה לארץ, הרבה ידע, וגם כישרון לעשיית יין טוב, שמשלב לדברי צבי "קשר אישי עם הענבים מהמזמרה ובית הגידול הטבע,י ועד להדבקת תווית על הבקבוקים".
אצל צבי רמק השיגעון הזה של עשיית יין נחשב לתחביב, והרבה מזמנו הוא מקדיש באהבה ובסיפוק סביב לתחביב, ואת הפירות והטעמים חשים באף, בפה, בחך, בלב, מקרוב.


צבי רמק, יקב שדה בוקר
קיבוץ שדה בוקר
טל. 050-7579212
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר