יקב שורק מבקבק את האקספרימנטים של ניר שחם

בשבת חורפית שבפועל הייתה חצי סתווית וחצי עמוסה בענני גשם מאיימים, הזדמנו לבקר במושב תל-שחר, ביתו של יקב שורק, לטעימת חביות כמעט על סף הישורת האחרונה שלפני מועד הבקבוק, ולמעשה חשיפתם האחרונה של היינות לציבור בטרם יבוקבקו

בעוד כשבועיים ימים יחלו ביקב שורק לבקבק את ראשוני בקבוקים הגרנאש כרם לטרון 2007 והפטיט וורדו כרם מטע 2007, לאחר ששהו בחביות והמתינו לפרקם. במהלך 5-7 חודשים הבאים יזכו גם הקברנה סוביניון כרם יוסף 2007 והמרלו כרם יוסף 2007 (סדרה ממוספרת) להיות מבוקבקים אף הם. 

בשבת חורפית שבפועל הייתה חצי סתווית וחצי עמוסה בענני גשם מאיימים, הזדמנו לבקר במושב תל-שחר, ביתו של יקב שורק, לטעימת חביות כמעט על סף הישורת האחרונה שלפני מועד הבקבוק, ולמעשה חשיפתם האחרונה של היינות לציבור בטרם יבוקבקו.

בטעימות החביות האחרונות בקטגוריה זו שקיים היקב נבצר מאיתנו להשתתף, ולפיכך הרגשנו צורך וגם הבעת הערכה וכבוד שיש לנו לניר שחם וליקב שורק, להשתתף יחד עם אורחיו בטעימת חביות שהייתה אמנם פתוחה לקהל הרחב, אבל ללא ספק לא היה בנמצא ולו אדם אחד שלא זכה לשיחה לבבית ובלתי אמצעית עם ניר, כדי לשמוע ממנו על היינות, וגם להשמיע ולהביע בפניו במין מיני-סיעור מוחות את דעתנו האישית על היינות, כפונקציה של התרשמות אישית המושתתת על חיבה לסוג יין כזה או אחר, מתוך העדפה פרטית וטעם אישי.

פתחנו מן הקל אל הכבד, כפי שניר המליץ, אך מה לעשות שבמקרה שלי דווקא היין הראשון שבה את חכי, והחזיר אותי פעם אחר פעם לשוב ולמלא את כוסי.

גרנאש כרם לטרון (סדרה ממוספרת) 2007 
אפתח ואומר שגילן של הגפנים בכרמים של מנזר לטרון בא לידי ביטוי ביין, וזה כבר ערך מוסף שיוצר בידול ויתרון ראשוני יחסי על חבריו לשולחן הטעימה.
מדובר בכרם בן לא פחות מ- 25 שנים הנח על אדמה הררית עשירה באבנים וגיר. הכרם נטוע על מדרון הפונה לדרום, והגפנים מדוללות בקפידה ומניבות תפוקה של 800 ק"ג לדונם.
כבר בשלב הבציר היה  "משחק" מצד היינן ניר שחם לבחירת והפרדת שני סוגים של ענבים: קטנים מאוד ומתוקים, וגדולים, והתססתם בנפרד. בשלב מסוים המיץ הושרה על קליפות ענבי מרלו כחלק בלתי נפרד מניסיונות שמלווים את ניר שחם והבאים לידי ביטוי גם ביינותיו האחרים, ובכלל ביינות יקב שורק.
ליין ארומה של תבלין, משהו לכיוון האיטלקי, עם אף המזכיר תות שדה שופע פרי עשיר עם נימה מתקתקה, וברקע פרחוניות, וניל וטבק משל עץ החבית, ונגיעות אגוז.
היין התיישן 8 חודשים בחביות חדשות, ומכאן הוא עבר להירגע בחביות ישנות למשך 4 חודשים נוספים. החבית מורגשת ביין, אך לא מודגשת.
מכל ארבעה יינות הטעימה, דווקא הגרנאש הפגין את צעירותו, והוא "תופס" אותך בחך בעפיצות נעימה.
מחירו לצרכן 75 ₪. הוא בהחלט נותן תמורה מלאה ויותר למחירו, ואף רכשנו ממנו עתידית.

פטיט ורדו כרם מטע (סדרה ממוספרת) 2007 
היין עשוי 100% ענבי פטיט ורדו, המשמשים בדרך כלל אצל רבים מהיקבים כמרכיבי בלנד התורמים צבע תיבול ומיצוי פרי.
הכרם שממנו מגיעים הענבים נמצא בשטחי מושב מטע, באחד הגאיות מזרחית לקיבוץ נתיב הל"ה, איזור עמק האלה. 
כחלק מהתהליכים האקספרימנטלים שכבר ציינתי למעלה, גם הפטיט ורדו, לדברי היינן ניר שחם, הפגין כבר בחביות מאפיינים יוצאי דופן, כאלו הראויים לדעת היינן לתת ליין את הזכות לעמוד בזכות עצמו כיין זני, אם כי במקור יועד לשמש כמרכיב בבלנדים, ואחוזים ממנו מעטרים את המרלו אותו נטעם בהמשך.
בטעימה, חשתי במיצוי הצבע ופרי העמוקים ואפילו בחוט שדרה, אך בהחלט לא בעמוד שדרה של היין, ולי אישית חסרו ביין גם מעט רוחב, נוכחות וגוף. זהו יין שאו שאתה מתחבר אליו, כמו שותפי לטעימה שהזמין ממנו עתידית, או שאתה מסתייג ממנו. במשוואה מול קודמו הגרנאש, נחבא הפטיט ורדו אל הכלים. היין התיישן בחביות עץ בנות שנתיים. מחירו לצרכן 60 ₪.

קברנה סוביניון כרם יוסף 2007 
הענבים מגיעים מכרמים במושב כרמי יוסף וגם מהמושב טל שחר. מדובר ביין הדגל של היקב, ושמו ניתן כמחווה לכבוד אביו של ניר שחם, יוסף. היין התיישן 12 חודש בחביות חדשות, ולאחרונה הועבר לחצי שנה נוספת לחביות ישנות בכדי לרכך אותו במעט בטרם יבוקבק. 
זהו בהחלט קברנה סוביניון מעניין שמבקש ממך זמן. בהרחה ראשונית הייתה לי באף תחושה של נקניק בייקון מעושן, עם פרי שחור ואדום, נגיעות של מנטה ותבלין. היין מאוזן היטב, חמיצותו טובה. יין חלק ועגול עם מבנה טאנינים איתן, ונוכחות עץ לא משתלט ברקע. מחירו לצרכן 90 ₪ .


מרלו כרם יוסף (סדרה ממוספרת) 2007
 
סיפר לי ידיד חובב יין שנחשף לאחרונה לטעימת החביות של יקב שורק, כי המרלו בטעימה היה כל כך חביב עליו, שכל חבריו בין יינות הטעימה פשוט לא "עמדו" על ידו.
מאחר ודעתו והבנתו ביין וקשת הטעמים של ידידי מוכרים לי, השארתי את המרלו כרם יוסף 2007 לסוף הטעימה.
בתחילה, היה לי קצת קשה להתחבר אליו. לא בדיוק יכולתי למקד את האף והפה, לאן היין מבקש לקחת אותי; אבל בהחלט היו לו כל הכלים וגם היומרנות לעשות זאת. משהו באף הסתייג מלהיות מרלו טיפוסי, משהו הזכיר בפה יינות גדולים ממנו בהרבה.
הענבים ליין נרכשו מיקב עמק האלה, לאחר שדני ולרו מנכ"ל היקב התקשר לניר שחם והציע לו להחליט תוך 24 שעות אם רצונו לרכוש מעמק האלה כמות אחרונה של טון ענבים המגיעים מכרם אדרת, שכבר נבצרו ותכולת הסוכרים שלהם הייתה גבוהה יחסית, 28.2% בריקס, אך עם חמיצות טבעית בהחלט תומכת.
למי שלא מכיר, ענבי המרלו של אזור עמק האלה, ובכלל גם יינות המרלו של יקב עמק האלה ואפילו יקב קלו דה גת, נותנים מצג בשל, ריבתי ועשיר מאוד של מרלו. היין שטעמתי מבית היוצר של יקב שורק היה הכול, חוץ ממרלו שגרתי. הוא היה מאוד דומיננטי, עסיסי, דחוס ומורכב, עשיר, שחור, ריבתי, עם מיצוי פרי מתחנף, רב שכבתי ורחב, יין שאם תתנו לו זמן, נניח 2-5 שנים, הוא יהיה נפלא.
כאן הענבים ותרומת החביות עשו את שלהם. 
המחיר לצרכן 75 ₪. המשמעות היא שיש כאן איזה אוצר קטן, שאתם יכולים לרכוש ולהחזיק אצלכם בתמורה עודפת ומכופלת למחיר הכי צנוע והכי הוגן שניתן למצוא למרלו שכזה. ממליץ בכל פה.

יקב שורק
מושב טל שחר
טל. 08-9450844
[email protected]


צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר