יקב Concha y Toro הצ'יליאני מסתער על ישראל

השם הטוב שיצא בעולם ליינות הצ'יליאנים נזקף בין השאר, ובעיקר, לזכות יקב זה הממוקם כ- 40 ק"מ מדרום לעיר סנטיאגו. היקב, הנחשב לגדול והמפורסם ביקבי צ'ילה, החל את דרכו בשנת 1883

רשת WINE&MORE חינאווי הזמינה בשעות הערב של אחד מימי השבוע החולף, קבוצת עיתונאים למפגש מכובד עם מנהל היצוא של יקב Concha y Toro (קונצ'ה אי טורו) – עלם צעיר ונעים שיחה בשם Felipe del Solar L (פליפה דל סולאר) שהעביר הרצאה קצרה מלווה במצגת, אך בלט בכך שמבלי להתבלבל השיב על שאלות העיתונאים, טעם עמנו את היינות, וחרג לא אחת מגבולות המצגת לשיחה איתנו; והכול במקצועיות ובחביבות רבה.

המפגש התקיים במסעדת רו'ז'ט (חינאווי) ביפו –  שכמו תמיד הפליאה במטעמי המטבח שלה, עם כיסוני בצק חמימים ממולאים בזיתים ומעוטרים בשומשום מלמעלה, הנקראים בערבית מועג'נאת; סלט טבולה ירוק חמצמץ וטוב, עלי גפן וכרוב ממולאים עשויים היטב, סטייק טעים; והכול ברוחב לב ובטעם.

השם הטוב שיצא בעולם ליינות הצ'יליאנים נזקף בין השאר, ובעיקר, לזכות יקב זה הממוקם כ- 40 ק"מ מדרום לעיר סנטיאגו. היקב, הנחשב לגדול והמפורסם ביקבי צ'ילה, החל את דרכו בשנת 1883. 
כמו רבים שהקימו יקבים בתקופתם, דון מלצ'ור קונצ'ה אי טורו (Don Melchor) ואשתו ייבאו לצ'ילה את מיטב זני הענבים הידועים כ"בורדולזים" מאזור בורדו: קברנה סוביניון, מרלו וקברנה פרנק.
את הכרמים הראשונים הללו הם נטעו בעמק מאיפו (Maipo), ושם הם גם בנו את אחוזתם וייסדו את היקב הנחשב מהאחראים ישירות לשם הטוב שיצא בעולם ליינות הצ'יליאנים.

את שנת 2008 חגגו ביקב עם הציונים הכי גבוהים (בין 90 עד 97) במגזין הנחשב Wine Spectator שהושגו אי פעם בעולם ע"י יקבים צ'יליאנים.
בשנת 2009 מציין יקב קונצ'ה אי טורו 126 שנות ייצור יינות, כאשר מגוון המוצרים של היקב שם לו למטרה את כל חתכי שוק היינות וכל ההעדפות, ומציע יין לכל חך.
כיום מיוצאים יינות קונצ'ה אי טורו ליותר מ- 100 מדינות ברחבי העולם, וכל סדרות היינות של היקב זכו בפרסים ראשונים עבור value for money בקטגוריות שלהם.

ולטעימת היינות:
קסילרו דל דיאבלו 2007 
יין לבן יבש המיוצר מענבי שרדונה. היין היה חיוור ואנמי מדי לטעמי, עם מרירות לא מוסברת. בפירוש לא שרדונה שאפשר להתלהב ממנו.
מחירו 55 ₪.

קסילרו דל דיאבלו 2007 
מיוצר מענבי קברנה סוביניון. יין רענן עם חומציות טובה, ברקע קסיס, מרוכז. טאנינים רכים ועגולים. 6-8 חודשי התיישנות בחבית. מחירו 55 ₪.
אגב, בכדי לקבל פרופורציה על היקפי הייצור של היקב, הרי מיין זה לבדו הופקו לא פחות מאשר, שימו לב למספר, 12,000,000 (שנים עשר מיליון) בקבוקים.

קסילרו דל דיאבלו רזרב קברנה סירה 2006 
מורכב מ- 85% ענבי קברנה סוביניון ו- 15% ענבי סירה. נוצר בכדי לשדרג את קודמו שזכה לאהדה רבה בעולם. יין זה כבר זכה ל- 14 חודשי יישון בחביות, הרבה פרי שחור, יין עשיר, טאנינים רכים ועגולים, מתיקות מדומה, עץ בחזית, פרי בולט ונוכח, יין שמבקש חידרור קודם לשתייה. יופי של יין. מחירו 95 ₪.

מרקז קאסה קונצ'ה מרלו 2006 
מרלו מתובלן, עוצמתי ומרוכז, אגרסיבי במקצת בחך, גוף מלא. 17 חודשי יישון בחביות, סיומת עם פלפל שחור. מחירו 89 ₪.

מרקז קאסה קונצ'ה סירה 2006 
יין מרוכז, צובע את הכוס בסגול ארגמני בוהק. 14.5% אלכוהול וגוף מלא. הרבה פרי ופרחוניות, אף טוב שממשיך בפה. אינו מוצע למכירה כרגע בארץ.

מרקז קאסה קונצ'ה קברנה 2006 
הרבה פרי שחור, נגיעות טבק, קסיס, שוקולד וקפה. נגיעות עץ קלוי ברקע, סיומת בינונית עד ארוכה. שוב, 14.5% אחוזי האלכוהול מביאים עמם חנפנות ממותקת מדומה. מחירו 89 ₪.

לסיום שמרו אנשי WINE&MORE חינאווי והמארח הצ'יליאני, שני יינות דגל מובחרים, משובחים וידועי שם:

טרוניו קרמנרה 2006 
'טרוניו' הוא בספרדית טרואר. לא בכל יום יוצא לך לטעום יין דגל שמופק על טהרתם של ענבים מזן כמו קרמנרה, שלחך הישראלי אינם מוכרים כל כך. בשנותיה המוקדמות של המאה ה- 18 נמנתה גפן הקרמנרה, הידועה גם בכינוי גרנד וידור, עם הגפנים הקלאסיות שמפריין הופקו יינות בורדו.

מגפת הפילוקסרה הגדולה והמפורסמת, הביאה לחיסול כמעט מוחלט של גפני הקרמנרה בבורדו, אבל מסתבר כי דווקא בצ'ילה הגפנים, שבכלל נחשבו למרלו וגדלו בתוך כרמי מרלו עד שהגיע מומחה צרפתי ואמר בהתרגשות כי מדובר בקרמנרה; לא נפגעו כלל.
כיום הפכה צ'ילה להיות מזוהה עם הזן, בעוד שבמולדתו בבורדו שבצרפת הקרמנרה אינו בולט, וגידוליו מעטים.

זהו יין עוצמתי, עשיר בפרי אדום, רך גוף, מלא צבע ארמני נקי ובוהק, בשוליים כהה ועמוק עם מבנה איתן ושרירי של קברנה סוביניון ורכות מלטפת של מרלו. חמיצות במידה, האף מתובלן ועשיר במורכבות של ארומה שנמשכת לטעם נפלא גם בפה. 17 חודשי חבית שמורגשים רק ברמיזה. טאנינים רכים. סיומת מושכת שופעת פרי ומהנה מאוד. מחירו 180 ₪ שראויים לכל אגורה.

דון מלצ'ור קברנה סוביניון 2005
את היין האחרון הייתי מבקש לעצמי לבד. הוא הוטעם לצד סטייק, והוא בפירוש לא היה זקוק לדבר בכדי לעמוד ובגאון בזכות עצמו. אמנם, מחירו: כ- 350 ₪, עלול  בהחלט להרתיע רבים מאיתנו, אבל אחרי שטעמת ממנו אתה תבקש אותו לעצמך ולא תרצה לחלוק אותו עם איש.

Concha y Toro Puente Alto Don Melchor Cabernet Sauvignon –
דון מלצ'ור קברנה סוביניון 2005 הינו לא פחות מאשר יין גדול, עם ציון של 96 נקודות במגזין Wine Spectator.
היין עשיר בפרי וטעם. נוכחות בולטת של דובדבן ושזיף שחור, הרבה שוקולד, קסיס וקפה. גוף מלא טאנינים בשלים. הפרי הבומבסטי לוקח אותך לסיומת פירותית מושכת עד מאוד, ארוכה, מענגת ומהנה.

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר