ירידה בייצור כמות החלב בגל החום האחרון

טכנולוגיה משוכללת לצינון רפתות שפותחה בישראל, מסייעת לשמור על כמות החלב המיוצרת בקיץ

פרות החלב הישראליות הן שיאניות העולם ביצור חלב , אך רגישות מאוד לחום. בעקבות גל החום והלחות האחרון וחוסר יכולת הפרות לאזן את חום גופן במהלך היממה, גרמו לירידה בתאבון הפרות,ובעקבות זאת לירידה של עד 20% בתנובת החלב היומית. זאת במיוחד בשבוע האחרונן, בו היה חם מהרגיל בכל אזורי הארץ, עם טמפרטורות סביבה גבוהות בשתיים עד שלוש מעלות בשעות היום וכחמש מעלות בשעות הלילה, כשלכך נוספה הלחות, בעיקר באזור החוף והעמקים.

בהתאחדות מגדלי הבקר מרגיעים כי תעשיית החלב בישראל עובדת בדרך שגרה עם מלאי מספיק של חלב, כך שלא צפוי עקב גל החום מחסור בחלב ומוצריו בשוק.

ישראל פלמנבאום, מנהל האגף לבע"ח בשה"מ (שירות ההדרכה במשרד החקלאות), אומר כי בתנאי הקיץ הרגילים מצליחים הרפתנים בישראל לשמור על רמת היצור הנורמלית של הפרות, הודות למערכות צינון שפותחו לאחרונה על ידי גופי המחקר, והוטמעו ברפתות ע"י מדריכי שה"מ.
שיטות אלה משלבות הרטבה ואוורור מאולץ, ומופעלות בדרך כלל בשעות היום. הפעלת הצינון לפרות פותרת את בעיית החום, ומאפשרת לפרות לאכול ולייצר באופן תקין בתנאי קיץ רגילים.

הנפילות ביצור החלב של השבוע האחרון, מלמדות כי בתנאים אלה קיים ככל הנראה צורך בהפעלה אינטנסיבית יותר של מערכות הצינון, והפעלתן למשך זמן ממושך יותר במשך היום וגם בשעות הלילה.

השיטות הטכנולוגיות לצינון רפתות שפותחו בישראל, מסייעות בצמצום פער תנובת החלב בין עונת החורף לקיץ. ככל שתנובת חלב הפרות גבוהה יותר, כך רב יותר ייצור החום אותו הן צריכות לשחרר אל הסביבה. הפרות הישראליות, שמקורן הגנטי מאירופה, רגישות לתנאי חום, ובשל כך מפחיתות את האכילה ובעקבות זאת את ייצור החלב. כל אלה דווקא בעונת הקיץ, בה הביקוש למוצרי חלב טריים נמצא בשיאו.

בהתאחדות מגדלי הבקר בישראל, שה"מ ומועצת החלב, חזו את התהליך, נערכו אליו והביאו לשינוי בתפיסת הרפתנים.
הטכנולוגיה מתבססת על שיטות קירור הפרות באמצעות אידוי מים מעל פני גופן, ומשלב לסירוגין הרטבה ואוורור באמצעות מאווררים בעוצמה רבה, כל שעות היממה בתקופת הקיץ.
בשנים האחרונות נוקטים בהתאחדות מגדלי הבקר מספר פעולות לעידוד יצרני החלב ליישום אמצעי הצינון ברפתות, החל מסבסוד ההתקנה של אמצעי הצינון, ועד לתוספת למחיר החלב המיוצר בקיץ.

יצרני החלב מקבלים תוספת של 45 אג' למחיר הבסיס על כל ליטר חלב ממכסת החורף המיוצר בקיץ.
סקר שפורסם השווה את ייצור החלב בעונות הקיץ והחורף של שנת 2004 לאלה של 1994. תוצאות הסקר מלמדות על שיפור ניכר בתנובת הפרות בקיץ, מגמת עליה מדווחות גם המחלבות, כל זאת למרות התחממות כדור הארץ והעלייה המתמדת במעלות החום ובתנובת החלב של הפרות, שמשמעותה עליה בייצור החום של הפרות.
מנתוני המחקר עולה כי הפרות הצעירות כמעט והדביקו את הפער בין תנובת הקיץ לחורף.
אם בשנת 94' עמד יחס התנובה בין העונות על % 90.1, הרי בשנת 99' צומצם ל- % 94.2, וב- 2004 עמד על 98%. גם בקרב הפרות הבוגרות צומצם הפער, ואם בשנת 94' עמד על 82.2%, ב-99' צוצמם ל- 90.9%, וב- 2004 עמד על 91.7%.

בשנה האחרונה יוצרו בישראל 1.15 מיליארד ליטרים חלב, מתוכם כ-500 מיליון ליטרים יוצרו בקיץ.

מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר, מאיר בראון, אומר: "ההשקעות בשיפור האמצעים להקלת החום יעילות, מועילות ומוכיחות את עצמן. הן כוללות הרחבת הסככות לרביצת הפרות, התקנת מאווררים ומערכות הרטבה המופעלים באינטנסיביות כ- 8 שעות ביממה. הרפתנים הבינו את הצורך בצינון הפרות בעונת הקיץ, ואת ההזדמנות להגדיל את היקף הרווחים דווקא בעונה בה אמורות הפרות להניב פחות חלב".

ד"ר ישראל פלמנבאום, מנהל האגף לבע"ח בשה"מ, ממפתחי שיטת הצינון ברפתות, אומר: "בימי הקיץ החמים רואים את ההבדלים בכמויות תנובת החלב ברפתות בארץ. עם זאת, היקף הירידה נמוך בהרבה מזה שהיה לפני 5 שנים ויותר, ולכן קשה להסתיר את שביעות הרצון מהמצב כיום ביחס לשנים קודמות. הרפתנים עושים הכל כדי לייצר בעצמם את הביקוש לחלב בקיץ, ולמנוע ע"י כך את הצורך בהגדלת היקף יבוא אבקת החלב לארץ. יצרני החלב משדרגים את הרפתות, נצמדים למסקנות המחקר בכל הקשור לצינון הפרות, ועל ידי כך מגדילים את יכולת התנובה. אלפי ליטרים מתוצרת החורף מועברים לעונת הקיץ, ומביאים ליישור הפער בין העונות"

ענף החלב בישראל נחשב למוביל בתחום ההתמודדות עם עומס החום בעולם כולו. תוצאות המחקרים ושיטות הצינון שפותחו בישראל, פורסמו והוצגו ע"י מומחים ישראליים בכנסים מדעיים בארצות העולם ומיושמות במשקי חלב רבים המתפתחים כיום באזורים החמים של העולם, מדרום ארצות הברית וצפון מקסיקו במערב, ועד דרום סין, יפן והודו במזרח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר