ישראל מגדלת ומייצרת כ-50 אלף טון תמרים בשנה

בישראל גדלים 9 זנים שונים של תמרים. המובילים: מג'הול (38,00 טון בשנה), חיאני (7,000 טון), דקל נור (5,000 טון). מחצית ממטעי התמרים באזור הבקעה. בערבה 35% ובבקעת בית שאן 15%

תמר הוא אחד משבעת המינים בהם התברכה ארצנו, ואכן מדובר באחד מענפי החקלאות הגדולים והמשגשגים בישראל, שמניב כ- 50,000 טון תמרים בשנה מתשעה זנים שונים. הפופולרי והעיקרי שבהם הוא תמר המג'הול – 38,000 טון בשנה; 76% מכלל תנובת התמרים בארץ. מקור 70% מכמות תמר המג'הול הנצרכת בעולם כולו בישראל. זני תמר נוספים  הגדלים בארץ: תמר מזן חיאני (תמר לח) – כ- 7,000 טון בשנה, תמר מזן דקל נור – 5,000 טון בשנה, וזנים נוספים כמו אמרי, חלוואי ודרי המניבים כל אחד 1,000 טון בשנה.

מטע תמרים בקיבוץ קטורה בערבה
מטע תמרים בקיבוץ קטורה בערבה

50% ממטעי התמרים בישראל נטועים באזור הבקעה, 35% בערבה, ו-15% בבקעת בית שאן. בשל תנאי האקלים בבקעה ובערבה, ולאור הניסיון רב השנים של החקלאים, נחשבים התמרים הישראליים לאיכותיים ביותר, עד כדי כך שכ-75% מהם מיועדים לייצוא ו-25% בלבד מיועדים לשוק המקומי ולתעשייה המקומית. על פי נתוני סטורנקסט: היקפו של שוק התמרים השלמים המבורקד (רשתות שיווק) נאמד ב- 64 מיליון ₪. נכון לעכשיו, שנת 2019 מראה גידול של 12.5% בהיקף הכספי של השוק.

תעשיית מוצרי התמרים בישראל

התמר הוא אחד הפירות האהובים ביותר על הישראלים, כבעל תכונות בריאותיות רבות ונחשב לממתק של הטבע. ככזה הוא מהווה תחליף לממרחים מתוקים בקרב שוחרי הבריאות והספורט, ובקרב אלה המקפידים על תזונה בריאה ומאוזנת. במקביל התפתחה בישראל תעשייה משגשגת של מוצרי תמרים, שהעיקריים הם סילאן, ממרח תמרים, מחית תמרים מגולענים, וכמובן התמר השלם. השחקנים המובילים בתחום זה הם טעמי הגליל שנוסדה ב-2005 ונמצאת בבעלות חברת ליימן שליסל ומשפחות בן שושן ומרדכי, קליית גת, והדקלאים.

על פי נתוני סטורנקסט: שוק הסילאן המקומי מגלגל 28 מיליון ₪ בשנה, וגדל בהיקפו הכספי ב- 12% לעומת אשתקד. אורית גור אריה, מנהלת תחום קליית גת בליימן שליסל  המהווה שחקנית מובילה בשוק הסילאן וממרח התמרים, אומרת: "לסילאן יש צבע עמוק, ארומה חזקה וטעם עוצמתי. הוא בעל ערך תזונתי קבוע, מומלץ כתחליף לסוכר, ובשונה מדבש – גם לתינוקות בני פחות משנה מותר לצרוך אותו.  הסילאן שלנו מיוצר בשיטה השומרת באופן מקסימלי על הערכים התזונתיים של התמר הגולמי".

עוד מוסיפה גור אריה: "כיום, כאשר הולכת וגוברת בקרב הצרכנים העדפה למוצרי בריאות, בזכות יתרונותיו התזונתיים ומרקמו העדין, מהווה ממרח תמרים תחליף מבוקש לממרחי שוקולד וממרחי אגוזים עתירי סוכר ושומן. בבתים וגני ילדים רבים בישראל, ניתן למצוא היום ממרח תמרים התופס את מקומם של הממרחים המתוקים האחרים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר