יש חדש בעולם הוודקה הישראלי

בישראל לא שותים בירה ולא שותים יין, בהשוואה לצריכה לנפש בעולם. במקומותינו שותים וודקה, וכך אנחנו מחזיקים במקום השני בצריכה לנפש של וודקה, אחרי רוסיה ולפני רבות ממדינות הוודקה המסורתיות (פולין, פינלנד ואחרות)

בישראל לא שותים בירה ולא שותים יין, בהשוואה לצריכה לנפש בעולם. במקומותינו שותים וודקה, וכך אנחנו מחזיקים במקום השני בצריכה לנפש של וודקה, אחרי רוסיה ולפני רבות ממדינות הוודקה המסורתיות (פולין, פינלנד ואחרות).

על פי רישומי המכס של מדינת ישראל, יובאו לארץ בשנת 2012 בלבד, 11,127,829 בקבוקי וודקה (בתכולה של 750 סמ"ק), ובנוסף יש ייצור מקומי ויבוא אישי ללא מכס.
התפלגות המותגים הנמכרים ביותר, מראה כי ארץ היבוא המובילה היא פינלנד עם כמעט 3 מיליון בקבוקים (27% מייבוא הוודקה), אחריה רוסיה (1.6 מיליון בקבוקים – 15% מייבוא הוודקה), אוקראינה (1.4 מיליון בקבוקים), שבדיה (1.3 מיליון בקבוקים), אנגליה (885 אלף בקבוקים), לטביה (695 אלף בקבוקים), הולנד (615 אלף בקבוקים), צרפת (כ- 375 אלף בקבוקים), ופולין (רק 297 אלף בקבוקים).

מה מלמדים אותנו הנתונים? פינלנד זה פינלנדיה – בהחלט מותג וודקה המוביל בישראל. שבדיה זו אבסולוט, הולנד – ואן גוך, צרפת – גריי גוס. ארבעה המותגים הם עיקר, אם לא כל, הייבוא מארצות אלה.
מארצות חבר העמים מגיעים מותגים רבים, כיאה לצרכנית ויצרנית הוודקה הגדולה בעולם.

והנה עכשיו עלתה ארצה וודקה חדשה מבית פילנדיה – פינלנדיה פלטינום, שלרגל השקתה בישראל, התכבדנו בביקור של שניים מטובי המומחים לוודקה בעולם – המאסטר טייסטר של פינלנדיה, מרקו רייטינן, והמאסטר בלנדר של פינלנדיה, פקה פלינן.

במפגש עם שני הפינים, סיפר לנו מרקו רייטינן כיצד הגיע לתפקיד הנחשק, או כפי שהוא מגדיר עצמו "וודקפדיה" מהלכת על שתיים.
הוא זה שטועם כל וודקה או משקה שהחברה מייצרת, והוא זה שבנה את המתכון של מוצר פרימיום החדש, "פינלנדיה פלטינום".
כחלק משגרת עבודתו הוא הבודק הראשי של תהליך הייצור, והוא מעורב באופן אישי בכל צעד בתהליך.
מרקו מספר כי במהלך עבודתו ערך טעימות והדרכות בינלאומיות ביותר מ- 100 ערים, בלמעלה מ- 50 מדינות, והעביר הדרכת טעמים ליותר מ- 15,000 איש.

פקה פלינן, המאסטר בלנדר של וודקה פינלנדיה, שידוע יותר בשמו "דרינקאפדיה" ("מילון המשקאות"), אחראי על מתכוני הקוקטיילים מבית פינלנדיה, ואמון על הקוקטיילים הרשמיים של החברה.
הוא התחיל את הקריירה שלו מאחורי הברים והמסעדות היוקרתיות ביותר בפינלנד, שם נחשב שם דבר- זוכה בפרסים ותחרויות אלכוהול, ואף מחזיק בבית ספר לברמנים.
פלינן, ידוע כמיקסולוג שמשתמש רק בחומרי הגלם הטובים בעולם, ומוניטין זה הוביל את פינלנדיה העולמית לצרף אותו לחברה.
מאז שהוא קיבל את התפקיד הנחשק של פינלנדיה – "מאסטר בלנדר", במסגרת תפקידו מטייל פקה ברחבי העולם על מנת למצוא את החומרים הטובים ביותר שעומדים בקנה אחד מול הסטנדרטים של פינלנדיה.

מרקו "וודקפדיה" סיפר על תהליך הזיקוק של פינלנדיה, שמזוקקת בזיקוק רציף ועוברת סינון דרך פחם פעיל. חומר הגלם של פינלנדיה הוא שעורה בעלת 6 שורות. לאחר תהליך התסיסה, עובר הנוזל האלכוהולי זיקוק רציף, עד שרמת האלכוהול מגיעה ל- 95%.

לאחר הזיקוק עובר התזקיק סינון כפול דרך פחם, ונמהל במים המגיעים ממקור מים טבעי בקוטב הצפוני ובכפר ריאמאקי (Rajamaki) שבפינלנד, והוא נמצא בבעלות החברה.
מים אלה ידועים בניקיונם, שכן הם עוברים מעין תהליך סינון טבעי דרך הסלעים וגושי האדמה, וחלקם מתנקזים אל מתחת לפני האדמה. חלק מהמים האלה לא ראו אור שמש כבר מאות שנים, כך שכל זיהום האוויר רחוק מהם. בסיום המהילה מגיעה הפינלנדיה לרמה אלכוהולית של 40% ומבוקבקת.
וודקה פינלנדיה היא בבעלות מלאה של חברת האם בראון פורמן (FVW), שאחראית על ההפצה, השיווק, והייצור של מותג פינלנדיה ברחבי העולם. בארץ מייצגת את FVW חברת מ. אקרמן.

מרקו "וודקפדיה" רייטינן מחלק את עולם הוודקות לשלוש קטגוריות:
קטגוריה A – וודקה בעלת תכונות של ארומה חזקה, פרחונית, מעט מתובלת. אלכוהול מורגש, ואף הגדרה אולי קצת מזלזלת – תרופתית (Medicinal ).
קטגוריה B – וודקה כבדה ושמנונית, בעלת נגיעות ונילה, מאלט, ודומיננטיות של חיטה.
קטגוריה C – וודקה קלה, חלקה, טהורה ויבשה.
עוד מספר מרקו כי יש בעולם מעל ל- 1500 מותגי וודקה, ומהם 850 הם מותגים מקומיים ברוסיה. רוב מותגי הוודקה הרוסית שייכים לקטגוריה A.
אבסולוט שייכת לדבריו לקטגוריה B, ואילו פינלנדיה שייכת לקטגוריה C.

אז מה חדש בפינלנדיה פלטינום?
המיקסולוג הראשי של פינלנדיה מסביר כי חיפש משהו אחר, כי הרי להוסיף עוד זיקוק או סינון לתהליך המוקפד והארוך של פינלנדיה, לא יביא לשינוי מהותי.
הטוויסט הנוסף שמצאו רייטינן ואנשי פינלנדיה, הוא הוספת שבבי ושרף עץ שַדֶר (Birch), שלאו דווקא גדל בפינלנד, אבל מוסיף עניין ויחוד לוודקה הפינית.
מחיר פינלנדיה פרימיום הוא 330 ₪

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר