יתרונות חג הפסח שלא חשבתם עליהם

שורש החזרת שרבים מתענים בגללו וממנו מכינים את המרור, יכול גם לסייע לבריאות. החזרת, שייכת לירקות ממשפחת המצליבים. מספר תמציות של שורש החזרת הובילו לעצירת התרבות של תאי סרטן המעי הגס וסרטן הריאה באמצעות עצירת האנזים cox-1.

חג הפסח מגיע ואיתו הניקיונות, קריאת ההגדה, המרור והארוחה המשפחתית. האגודה למלחמה בסרטן מצביעה בעקבות מחקרים חדשים, על כמה נקודות חיוביות, הקשורות לחלקים אלו בחג:

* עבודות בית – כדאי לשים לב שעבודות בית לא אהובות, נחשבות במקרים מסויימים לפעילות פיזית המורידה סיכון לסרטן. מחקר חדש שפורסם ב-Cancer Detection and Prevention, בדק את הקשר בין פעילות פיזית והסיכון לחלות בסרטן השד. במחקר אשר נערך בין השנים 1999-2003 נבדקו 250 נשים אשר חלו בסרטן שד לעומת קבוצת ביקורת של 301 נשים בריאות בגילאים 35-75. נבדקו פעילות גופנית בשעות הפנאי, עבודות בית ומטלות מחוץ לבית, וכן פעילות גופנית במסגרת העבודה. התוצאות הצביעו על כך שפעילות גופנית בקרב כל הנשים היתה קשורה לירידה בסיכון לסרטן השד.
ניתוח של סוג הפעילות, מצא כי עבודות בית ופעילות בשעות הפנאי היה קשור בירידה משמעותית בסיכון לסרטן שד, וכי נשים אשר החלו את הפעילות הגופנית אחרי גיל 20 היו בסיכון גבוה יותר לחלות מנשים שהיו פעילות גופנית בגילאי 14-20 ואשר המשיכו בפעילות זו במשך כל חייהן הבוגרים.
מחקר נוסף שהתפרסם לאחרונה, בכתב העת International Journal of Cancer בדק את הקשר בין פעילות גופנית והסיכון לחלות בסרטן הרחם. החוקרים ניתחו שאלון שנאסף במסגרת חקר אירופאי של סרטן ותזונה EPIC, במשך 6.6 שנים של מעקב אחר 253,023 נשים, אשר מתוכן אובחנו 689 נשים כחולות סרטן הרחם. המחקר מצא קשר בין פעילות גופנית לירידה בסיכון לחלות בסרטן הרחם בקרב נשים לפני גיל המעבר וסיכון זה נצפה בעיקר בהקשר לפעילות גופנית הקשורה בעבודות בית.

* שורש החזרת – שרבים מתענים בגללו וממנו מכינים את המרור, יכול גם לסייע לבריאות. החזרת, שייכת לירקות ממשפחת המצליבים.
מחקר אפידמיולוגי שפורסם בכתב העת Pharmacological research : the official journal of the Italian Pharmacological Society בינואר 2007, בדק את השפעת התזונה של ירקות מצליבים על הסיכון לסרטן. מתוצאות המחקר עולה כי תזונה עשירה בירקות אלו, מורידה את הסיכון לחלות בסרטן. עם זאת, בישול עלול להוריד את תכולת מרכיבים אלו במזון. בכך יתרונה הברור של החזרת בפסח – היא נאכלת ללא בישול ולכן נשמרים בה כל המרכיבים החיוניים.
בהקשר לשורש החזרת פורסם לאחרונה מחקר ראשוני שבוצע ברקמות בתנאי מעבדה. המחקר פורסם בכתב העת Journal of Agricultural and Food Chemistry, ומצא כי מספר תמציות של שורש החזרת הובילו לעצירת התרבות של תאי סרטן המעי הגס וסרטן הריאה באמצעות עצירת האנזים cox-1.

* אגוזי מלך – בסקירת מאמרים מקיפה שהתפרסמה לאחרונה בכתב העת Biomedicine & Pharmacotherapy, נסקרו מאמרים אשר מצביעים על חשיבותן של חומצות שומן מסוג אומגה 3 בקרב נשים. מהסקירה עולה כי תזונה עשירה בחומצות שומן מסוג אומגה 3 – הנמצא בחברה המערבית בעיקר בגרעיני קנולה, אגוזי מלך וביצים מסויימות, יכולה לעזור במניעת התפתחות מספר מחלות סרטן בקרב נשים במיוחד סרטן השד והמעי הגס וייתכן שאף בסרטן הרחם והעור.

"למרות כל היתרונות, המצווה לאכול ולספר ביציאת מצרים, כדאי גם להיזהר מסעודות החג הרבות", אומר פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן. "מחקרים חדשים מצביעים על כך שמשקל עודף, תזונה בעלת שיעורי שומן גבוהים, צריכת קלוריות רבות ופעילות גופנית מועטה, עלולים להגביר את הסיכון לחלות במחלות סרטן שונות. לכן, כדאי להקפיד על תזונה מאוזנת גם בארוחות החג, להרבות באכילת פירות וירקות טריים, להימנע משתיה מופרזת של אלכוהול, להמעיט באכילת מזון מעושן, מטוגן ומשומר ולבצע בין לבין פעילות גופנית מתונה ומבוקרת כמו הליכה ותרגילי התעמלות".

ולמטיילים, על פי המלצות האגודה למלחמה בסרטן, כדאי לזכור שהימנעות מחשיפה בלתי מבוקרת לשמש עשויה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן העור.

חג שמח!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר