כאן זמאן – מסעדה ש"חבל על הזמן"

כל הטוב הזה במחירים שווים לכל נפש: 75 ₪ לסועד + שתייה קלה לא מוגבלת בכמויות. לצמחונים בינינו העלות היא 45 ₪ לאדם, ומכילה את כל הסלטים והמנות שאינן כוללות בשר

כאן זמאן היא מסעדה ערבית בכפר "עארבה", שהיא באמת מסעדה ערבית – להבדיל ממסעדות מזרחיות מסורתיות שאנחנו מכירים כל כך טוב.
נתחיל בדרך שעברנו כדי להגיע אליה. לא כי מסובך להגיע, אלא שיש בדרך כמה אטרקציות מיוחדות, זמינות ונדיבות, ההופכות יום רגיל ליום טיול מהנה שחבל להחמיץ.

למשל: סיור בשפרעם, בה גילינו בית כנסת עתיק מתחילת המאה ה- 18 ובמרחק קטן ביותר ממנו כנסייה מפוארת בת 100 שנה; מבנה ביזנטי מרהיב מקושט להפליא באיקונים עתיקים.
הכומר, האב שאקור נדים, דובר עברית מצוינת (ובאופן מפתיע משהו, נשוי ואב לארבעה), מקבל ומסביר במאור פנים פכים מחיי הכנסייה שלו, ומספר על מקהלת השלום אותה ניתן לבוא ולשמוע בתיאום מראש: טל. 052-6202165.

למשל: ההסתובבות בדיר חנא, כפר ציורי עם שוק במרכזו וסמטאות צרות. שם, בין הסמטאות ליד בית העלמין הנוצרי, מצאנו מבנה מדהים , בן מאות שנים עשוי קמרונות, שמשמש בית בד עתיק אשר שוקם לאחרונה על ידי מטלק חורי, תוך שמירה על אותנטיות (חמור שמסובב אבני רחיים בעזרת מוט עץ). ניתן להזמין כאן ארוחות מראש, וכמובן לרכוש שמן זית נפלא וסבון שעשויים משמן זית, דבש חרובים שמייחסים לו תכונות מרפא, לבנה וזעתר – הכל מעשה ידי בני המשפחה (מי שמתעקש יכול גם לקבל יעוץ מקוראת בקפה…). לתיאום ארוחות יש לדבר עם מטלק חורי, טל. 050-7519597.

או לחילופין: בתוך מבנה קריר שמשקיף אל נוף הכפרים, חדר ספון כריות צבעוניות, שאפשר לשתות בו תה מתוק או קפה מהביל ומתובל, ולאכול פיתות טבולות בשמן זית וזעתר, או לטעום וגם לקנות חצילים ומלפפונים כבושים תוך האזנה לנגינה של כינור מלווה בדרבוקה. (לתיאום: מוריס, טל. 052-556441).

סיור במע'ר הסמוכה הביא אותנו לבית מלאכה לעשיית כלי נחושת, שמשמשים בעיקר ככלי המטבח של בני הכפרים בסביבה, ראינו (וגם חשקנו) כלי נחושת יפהפיים כמו פינג'ן מסורתי, סירים רקועים, ספלי הקפה הנצחיים על גבי טסי נחושת רקועים, והכל במחירים נוחים, שלא לומר זולים במיוחד.
יש כמובן עוד ועוד מה לראות בסביבה הציורית; אם זה המוזיאון של סכנין שכדאי לתאם בו ביקור (טל. 04-6746123 , 050-5457613), או ביקור אצל אחת המשפחות שמדגימות אפיית פיתות בטאבון באדמה, אותה צורת בישול מסורתית שכמעט נעלמה,

אבל גולת הכותרת ללא ספק היא הביקור במסעדת כאן זמאן בעראבה.
כבר בכניסה הבנו שנפלנו טוב. המגשים העמוסים כל טוב, מהבילים וניחוחיים, הציתו את בלוטות הטעם באחת. מה שהתחיל לזרום לשולחן היה לא פחות מפיאסטה לקוחה היישר מהאגדות המזרחיות, ובנדיבות המאפיינת את רוחב היד המזרחי.

ממבחר המנות שזרמו לשולחן נציין את הבולטות, שהיו הבמיה במיץ עגבניות, מתובלת דק בקינמון וטעימה עד בלי די, כרובית בטחינה בעלת מרקם ותיבול עדינים ומיוחדים, מג'דארה שד. אמר עליה שכמוה עוד לא אכל, לבנה מדהימה, עקוב מצוין… מה זה עקוב ?? אז ככה: עקוב זה מעין סרפד. כן, מעין שיח קוצני שגדל באביב בלבד ומטבריה צפונה. את העקוב קוטפות נשות עארבה, והיו זמנים שהן עשו זאת תוך הסתכנות במפגש עם מוקש לאורך הגבול הצפוני. אם תשאלו אותנו, לא בטוח שכדאי להסתכן כל כך בשביל לקטוף סרפד, גם אם טעמו באמת משובח ביותר.

מה עוד היה לנו במנות הראשונות? כן, כמובן לבנה נהדרת, חמצמצה במידה, ועוד מיני סלטים של טחינה וחומוס ותפוחי אדמה עם נענע, עולש ירוק וטעים, גזר עם שום, מנזאלה – חצילים עם גרגירי חומוס, פיתות אפויות בטאבון וזרויות בזעתר או לחילופין בבצל, ועוד ועוד.
ואז התחילו להגיע מגשי ה"מנה עיקרית". אנחנו יכולות רק להמליץ מאד על המנסף – מנה שמוגשת בחפלות לנסיכים, כמו שאמר לנו אסעף ממנהלי המסעדה: אורז עם צנובר ובשר כבש, שוב בתיבול מצוין ועדין, לא כזה שמתנפל על בלוטות הטעם.
בתפריט יש עוד: שישליק פרגיות וכבש, סטייק עגל, דגי ים בטאבון, מוסח'ן – עוף נימוח שמבושל בטאבון עם בצל, טעים ביותר.

וכל הטוב הזה במחירים שווים לכל נפש: 75 ₪ לסועד (כן כן – 14 סלטים מהמפורטים למעלה ועוד, ובשרים ככל שתרצו) + שתייה קלה לא מוגבלת בכמויות. לצמחונים בינינו העלות היא 45 ₪ לאדם, ומכילה את כל הסלטים והמנות שאינן כוללות בשר כמובן .

ביקשנו לדבר עם השף, והגיע גבר נאה שמעדיף להיקרא הטבח מג'ד .נשוי לבת סכנין ואב לשלושה בנים ובת, אשר כפי שציין מג'ד בגאווה, הולכת ללמוד רפואה.

מג'ד הוא הטבח ועושה הנפלאות של כאן זמאן, והוא מספר כיצד למד לבשל מאשתו, בטלפון, בזמן שעמד במסעדה ורקח את המנות השונות תוך שמירה על הטעם האהוב על בני עמו. מג'ד מדגיש שהאוכל הוא לא מזרחי סתם, אלא ערבי משובח, ואנחנו נאלצות להסכים איתו. האוכל הוא ברמה של חאפלות בחתונות מסורתיות או בימי הרמאדן, כשצריך לתת דגש מיוחד לעדינות התיבול ולגיוון הטעמים של כל תבשיל ותבשיל.

המסעדה פתוחה 7 ימים בשבוע, כולל שבתות וחגים הן של יהודים והן של ערבים, מהצהרים ועד חצות, וניתן לערוך בה אירועים או לחילופין להזמין קייטרינג ואפילו טאבון נייד (ג. אמרה שתזמין ארוחה שלמה לאחד מימי החג המתקרבים, כדי להפתיע את האורחים במשהו שונה, ואנחנו זוממות להגיע אליה).
המסעדה נמצאת על אם הדרך בכניסה המזרחית לעראבה.
לאחרונה נפתח סניף נוסף בניצוחו של אותו מג'ד הטבח, במנשיית זבדייה בהמשך צומת נהלל.



כאן זמאן
על אם הדרך בכניסה המזרחית לעראבה – דיר חנא
טל. 04-6746252
050-5226719
סניף נהלל – מנשיית זבדיה
טל. 04-6514010
www.kan-zaman.net

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר