כיצד לגדל ירקות בגינה או בבית עם ילדים?

בשבת, 3 בפברואר, יערך הפנינג שתילות לט"ו בשבט במשתלת הסוכה – בית ירוק בכפר אז"ר. לקראת האירוע, האגרונום שוני ענדא, תורם עצות כיצד לגדל ירקות עם ילדים כחוויה משפחתית מלכדת, שמלמדת את הילדים פרק חשוב בהשקעה, אחריות וקבלת תוצאות

גידול ירקות, תבלינים או צמחי נוי עם ילדים, יכול להיות חוויה משפחתית מלכדת, שמלמדת את הילדים פרק חשוב בהשקעה, אחריות וקבלת תוצאות.

בבתים עם גינה, מרפסת או גג, כדאי להקצות שטח מיוחד לילדים. גם בתוך דירת המגורים אפשר לייחד למטרה זו אדנית על אדן חלון מואר. שימו לב לתת לכל אחד מהילדים את הפינה שלו. תשמרו שהפינה תהיה קטנה, כך סיכויי ההצלחה יגדלו. רצוי למקם את פינת הגינון במקום שלא מקבל שמש קופחת, כי אז יהיה קשה לעבוד בה. צריך לדאוג שהאדמה תהיה מטויבת, כך שנתוני הפתיחה יהיו טובים ויגדילו סיכויי ההצלחה.

אפשר להסתפק בכלי עבודה פשוטים מפלסטיק, אך למי שיש אפשרות, מוטב להצטייד בכלים מקצועיים יותר שניתן לרכוש במשתלות.

תדאגו לעבור עם הילדים את כל השלבים משלב הזרע ועד שלב הקטיף. ההשקיה של הזרעים, הנביטה, ואחר כך הטיפול והדישון של השתיל הצעיר – זו ראשיתה של תרבות גננית שנותנת את הבסיס להצלחה.

כדאי לייעץ לילדים כיצד לטפל בגינה, אך לעשות זאת במידה ובתבונה, בלי לעצבן אותם ובלי להגיע למצב שאתם עושים את כל העבודה.
עבודות גינון יכולות להיות לעיתים קשות, ואנחנו צריכים לחשוב איפה נוכל לעזור ולהקל על הילדים. צריך להיות ערניים למחלות ומזיקים, ולטפל בהם בזמן. הילדים לא חייבים לדעת על כל פעילות שאתם ביצעתם להצלת הצמחים. זכרו: החלק החשוב הוא הבעלות של הילדים על הצמח.

כאשר קרובי משפחה או אורחים באים לבקר, כדאי לקחת אותם לסיבוב בגינה, ולציין את הפינה או העציץ שהילד מגדל.

כדאי לבחור בצמחים שעונת הגידול שלהם קצרה, והקטיף או האסיף שלהם כייפים, ולכן מוטב שהמחזור הראשון יהיה של ירקות או צמחי תבלין שניתן להכין מהם סעודה משפחתית.

צנון – עונת הזריעה בחורף. תוצאות מהירות אחרי 20-30 יום.
כובע נזיר – עונת זריעה סתיו חורף. הפריחה לאחר כ-40 יום. הצמח מעדיף חצי צל.
גזר – הזרעים יכולים להיזרע ישר לאדמה. הזריעה בחורף. האדמה צריכה להיות נקיה מאבנים על מנת שהגזר יוכל לצמוח למטה.
חסה – החסה יכולה להתפתח גם בתוך הבית במקום שטוף אור. החסה היא גידול מהיר. משך הגידול 30-40 יום. את החסה ניתן לגדל כל השנה.
חמניה – תצליח רק בחוץ במקום שטוף שמש. עונת זריעה באביב. הצמח גדול ודורש הרבה מקום. הנביטה תוך שבוע. אחרי חודש השתיל יגיע לגובה מטר, ואחרי שמונה שבועות הצמח יפרח עם הרבה גרעינים בפנים. הפרח יתייבש לאט, ובתוכו הגרעינים. זכרו לשמור קצת לשנה הבאה.


משתלת הסוכה – בית ירוק בכפר אז"ר עורכת הפנינג ט"ו בשבט לילדים ביום שבת, 3 בפברואר, במשך שעות היום – 10:00-16:00.
במסגרת האירוע תתקיים פעילות מודרכת לילדים של שתילת חסה בליווי מדריך. הפעילות תתקיים בהתאם למזג האוויר, בשטח הפתוח של המשתלה או באוטובוס הנמצא במשתלה והוסב לפינת יצירה לילדים. האוטובוס מצויד ומאובזר ומוגן מפני רוח וגשם.
בתום הפעילות, כל ילד יוכל לקחת לביתו את צמח החסה ששתל ללא תשלום.

מידע על הפעילות במשתלת הסוכה, טל. 03-5347239
www.hasuka.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר