כיצד תיראה הצלחת שלי בליל הסדר?

מדי שנה אנו מוצאים את עצמנו מתמודדים שוב ושוב עם ארוחות החג האינסופיות, המציבות בפנינו מקבץ בלתי נדלה של קלוריות שעלולות להוסיף קילוגרמים מיותרים לגופנו, ואף לפגום בבריאותנו

עבור רבים מאיתנו, חג הפסח מסמל תחילתו של קרב איתן עם מכת מצרים הגדולה מכולן, ארוחת ליל הסדר. מדי שנה אנו מוצאים את עצמנו מתמודדים שוב ושוב עם ארוחות החג האינסופיות, המציבות בפנינו מקבץ בלתי נדלה של קלוריות שעלולות להוסיף קילוגרמים מיותרים לגופנו, ואף לפגום בבריאותנו.

אם כך, כיצד נשרוד את ארוחת ליל הסדר באופן בריא, ללא רגשי אשמה נלווים?
ההצלחה נעוצה בעיקרון אחד חשוב, המלווה אותנו באופן קבוע באורח חיים נכון
ובריא: תכנון היום מראש.

מטרת העל שלנו היא ארוחת ליל סדר בריאה ומזינה, אשר לא תסיט אותנו מהרגלי התזונה הנכונים. ניתן לפרוט מטרה זו למספר מטרות קטנות, על מנת שנוכל להתמודד עם כל אחת מהן בצורה ממוקדת.
חשוב לזכור, כי מדובר בעוד ארוחת חג חגיגית, אחת מתוך עשרות ארוחות חג בשנה אשר מאיימות להוציא אותנו מאיזון, וככזו עלינו להתייחס אליה באופן המתאים.

נתייחס ליום כולו בתכנון מוקפד: תחילה, נפרוס מחצית מכמות הקלוריות היומית במהלך היום – עד ליל הסדר, בארוחות קטנות ומשביעות. את מחצית הקלוריות הנוספת נקדיש לארוחת החג.
זכרו כי חשוב לשלב בין הארוחות הקטנות – שתיית מים מרובה ופעילות גופנית מאומצת יותר מהרגיל. כך נבטיח לעצמנו נקודת מוצא נכונה יותר טרם הארוחה.
לפני שמתיישבים לארוחת ליל הסדר – מומלץ לאכול ארוחה קטנה כגון פרי, מעדן, או חטיף בריאות, על מנת להגיע לארוחה עם יכולת בחירה נכונה ומחושבת המאפשרת לנו שליטה.

הגענו לארוחה. כיצד נסדר את צלחת הפסח כך שנטעם מהכול ולא נפריז בקלוריות?
אני מזמינה אתכם לציייר לכם צלחת פסח דמיונית, ובמרכזה לצייר קו החוצה את הצלחת לשני חלקים שווים. לאחר מכן, את אחד החלקים חלקו גם כן לשני חלקים,
החלק הגדול יהווה עבורנו את תחילת הארוחה. הוא שמור לכל הסלטים וסוגי הירקות שיימצאו על השולחן. ממרחים וסלטים אשר אופן התיבול שלהם אינו ידוע לכם, אל תהססו לשאול. במידה והם עשירים בשומן, מוטב שלא נכליל אותם כאן. תמיד נתחיל את הארוחה באכילת החלק שמכיל יותר נוזלים, נפח ומעניק תחושת שובע.

החלק השני שמור לקבוצת החלבונים בארוחה. בחלק זה אנו נבחר חתיכה קטנה מכל סוג בשר בשולחן. רצוי לבחור את הבשרים אשר עברו בישול או אפייה, על פני אלו שטוגנו. כמו כן חשוב להרחיק את השומן הגלוי בבשר, בצורה זו ניתן להסיר יותר מחצי מכמות השומן.

החלק השלישי שמור לקבוצת הפחמימות בארוחה. בחלק זה אנו לוקחים מעט מכל התוספות האהובות עלינו בשולחן. רצוי לבחור את התוספות העשירות בסיבים כמו בטטה, אורז מלא, שעועית, אפונה, עדשים.
במידה ובחרנו לקחת מצה, היא תהווה חלק מקבוצה זו ותבוא במקום תוספות אחרות.

החלק המהנה: חלק זה אמנם אינו שייך לצלחת שלנו, אך כולנו יודעים כי הוא מהווה חלק בלתי נפרד מהארוחה – המנה האחרונה. גם כאן עלינו לבחור בצורה שקולה והגיונית. ניתן לבחור מנה מתוקה אחת מכל המבחר הקיים, או שנחליט להתפנק בחתיכה קטנה (בגודל ביס) ממספר פינוקים אם אין אנו עומדים בפיתוי.

שימו לב: בשלב זה סיימתם את הקצובה הקלורית לארוחה זו. קומו מהשולחן והתפנו לעיסוקים אחרים אשר לא קשורים לאוכל. הפיצוחים הממתינים על השולחן, ימצאו להם קונים אחרים.

זכרו: יכולת השליטה היא בידיים (ובפה) שלנו. עלינו לקבל את ההחלטות הנכונות עבורנו, וכך נוכל ליהנות מחג של מטעמים מסורתיים שמח, בריא ומאוזן.

שיהיה חג מזין ושמח!

מיה בן אבו היא דיאטנית קלינית מצוות באדי&LIFE להרזייה ואורח חיים בריא.
שיטת באדי & LIFE להרזייה ואורח חיים בריא, אשר פותחה ע"י ליאת גולדפרב, משלבת תזונה נכונה, פעילות גופנית במרחב הפתוח ומודעות עצמית. 
www.bodyandlife.co.il, טל. 077-2004208.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר