כל מה שרציתם לדעת על דבש בחורף

יערת הדבש היא המצע (העשוי מדונג) שעליו ובתוכו מאכסנות הדבורים את הדבש. היערה בכוורת נמצאת בתוך מסגרת עץ המחזיקה ומחזקת אותה. מידות היערה בכוורת הן 40 ס"מ אורך ו- 20 ס"מ רוחב. כל יערה מכילה דבש במשקל של 3 עד 3.5 ק"ג

מהו הקשר בין גשם לדבש?
כידוע, הדבורים אוגרות דבש מצוף של פרחים. בארץ, עונת הגשמים קצרה, ובמצב של מחסור בגשמים, הפריחה נפגעת ופוטנציאל הצוף נפגע.
בשנות שפע של גשמים יש קשר ישיר להרבה דבש, ובשנות בצורת פחות דבש. השנתיים האחרונות לא היטיבו עם מגדלי הדבורים. האקלים בעולם משתנה, והחורף נעשה קצר יותר.
מגדלי הדבורים מייחלים לרצף של גשמים שיימשך גם בחודשים מרץ ואפריל. האדמה שסופגת הרבה מים מביאה להרבה צמחי צוף.

פרופוליס
הפרופוליס משמש בהצלחה בטיפול בדלקות קשות בעצמות וברקמות רכות, שלא נפתרו בעזרת אנטיביוטיקה וניתוחים.
לפרופוליס תכונות חשובות לתעשיית הקוסמטיקה. הוא שומר על לחות העור, מסייע באיזון רמת החומציות של העור, במניעת נזקי קרינה אלטרה-סגולה ובמניעת התפתחות חיידקים.

יערת דבש – חלת דבש
יערת הדבש היא המצע (העשוי מדונג) שעליו ובתוכו מאכסנות הדבורים את הדבש. היערה בכוורת נמצאת בתוך מסגרת עץ המחזיקה ומחזקת אותה. מידות היערה בכוורת הן 40 ס"מ אורך ו- 20 ס"מ רוחב. כל יערה מכילה דבש במשקל של 3 עד 3.5 ק"ג.
במכוורות ניתן לקנות יערה בשלמותה, או חתוכה בתוך מיכלי פלסטיק שטוחים בגדלים שונים. השימוש ביערת הדבש מתאים גם לאוכל וגם כתרופה.
צורת האכילה המקובלת היא קוביות שנחתכו בגודל של כ– 3 ס"מ. את הקוביות ניתן לקבל ע"י חיתוך היערה בעזרת סכין מחוממת (במים חמים). אפשר לאכול את הקוביה כממתק עד שכל הדבש נמס בפה, ואז נשאר הדונג אותו אפשר ללעוס כמו מסטיק עד שנמאס וזורקים.
אפשר גם לטבול את הקוביה ביוגורט עשיר וסמיך, שהשילוב בין חמיצותו למתיקות הדבש הזורם באיטיות מהקוביה, עושה משהו טוב ומרענן לכל חלל הפה. שווה לנסות.
כתרופה, יערת דבש מתאימה נגד נזלת.
המלצה של מרגלית שילה, מנהלת הרפואה המשלימה בקופת חולים לאומית, לקראת החורף הקרב לסובלים מאלרגיה ו/או אסטמה: "הרפואה העממית אף ממליצה על לעיסה יומיומית של יערת דבש חודש לפני המועד בו עלולים הסימפטומים להופיע."

דבש מגובש בחורף
רבים בציבור עדיין לא מודעים לעובדה, שאחת מהתכונות הטבעיות של הדבש היא התגבשותו עם הזמן, ובמיוחד בתקופה זו בה הטמפרטורות יותר נמוכות ועבר זמן רב מהרדייה של העונה הקודמת.
לכן, בתקופה זו ניתן לראות דבשים מגובשים המופיעים בצורה אחידה בתוך הצנצנת, חלקם בעלי גבישים גסים וגדולים, וחלקם במרקם עדין. התגבשות אחידה של הדבש מעידה על היותו איכותי.
כיצד נוצרת התופעה? כידוע, הדבש הינו תמיסה רוויה של סוכרים. התגבשות מתחילה מספר שבועות לאחר היווצרות הדבש, באופן שמולקולות הסוכר מסתדרות סביב מוקדי התגבשות שיכולים להיות גרגרי אבקה.
סוגי דבש שונים מתגבשים בצורה שונה ובקצב שונה. ידוע, לדוגמה, שדבש ממצליבים מתגבש במהירות. בטמפרטורות נמוכות תהליך ההתגבשות מהיר יותר. קצב ההתגבשות מואט באופן משמעותי ע"י חימום הדבש וסינונו בתהליך האריזה. לכן, הדבש הנמכר ברשתות הוא בדרך כלל נוזלי. בחנויות טבע ואצל מגדלי דבורים, רוב הדבש הנמכר הוא מגובש, ואהוד מאד על חובבי דבש מושבעים.

דבש כתרופה להקלת תופעות הצטננות
סירופים ביתיים נגד הצטננות ושיעול:
להלן כמה הרכבים אפשריים – לפי הטעם האישי:
1. כמות שווה של דבש ומיץ לימונית.
2. כף דבש עם כמה טיפות ברנדי.
3. כוס מיץ אשכוליות עם כפית דבש.
עוד אפשרויות:
א – בצל, דבש ושום – שמים בצל קצוץ בסיר, מכסים את הבצל בדבש ולבשל על אש קטנה ½ שעה.להסיר מהאש ולקרר 10 דקות. מוסיפים 6-8 שיני שום כתושות, משהים ל- 10 דקות בטמפרטורת החדר. לאכול מדי פעם כפית או שתיים.
ב – מניחים בצל בחצי כוס דבש, ומכסים למשך כמה שעות. מתקבל סירופ שאפשר לקחת כף ממנו פעמיים-שלוש ביום.
אלה שאינם אוהבים בצל יכולים להוציא לאחר כמה שעות. מי שאוהב יכול לכתוב במיקסר ולאכול עם הבצל.
ג – כוס מים פושרים בתוספת כפית מיץ לימון וכפית דבש. לשתות פעמיים-שלוש ביום.
נגד ליחה – לערבב ½ כפית מכל אחד: זנגוויל, ציפורן וקינמון. לצקת מעל כוס מים רותחים, לערבב, לסנן, להמתיק עם כפית דבש ולשתות.
נגד כאב ראש – 2 כפות חומץ תפוחים, 2 כפיות דבש, כוס מים, לערבב ולשתות בלגימות קטנות.
להקל על אף סתום – לטפטף שמן אקליפטוס על כר השינה.




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר