כמה שווה סופגנייה אחת?

הסופגנייה הנה אחד מסמלי חג החנוכה, חג השמן. סופגנייה בינונית מכילה בין 400 ל-500 קלוריות תלוי במילוי ובציפוי. בכל ביס כ-75 קלוריות בממוצע. הקלוריות הן קלוריות ריקות. ללא ערכים תזונתיים. הסופגנייה כשמה כן היא סופגת שמן.

לפניכם השוואה בין הסופגנייה לבין ארוחה בשרית עשירה. כך ניתן לבדוק מה אפשר לאכול באותה כמות הקלוריות השווה לסופגנייה, ואלו ערכים תזונתיים ניתן לקבל אילו ויתרנו על הסופגנייה עבור ארוחה בשרית מלאה מזינה ומאוזנת.

ארוחה בשרית גדולה טעימה ומשביעה
מנה של 150 גר' בשר בקר סינטה (מס 11) צלוי, או 2 שיפודים של קוביות סינטה.
תוספת של חצי כוס אורז מבושל /פסטה /תפוח אדמה בינוניים.
ירקות מבושלים או מאודים – שעועית ירוקה/ ברוקולי/כרוב.
סלט ירקות טרי גדול בתוספת כפית שמן זית.
פרוסת עוגה שמרים.

הארוחה המלאה מכילה כ-480 קלוריות, פחותת שומן- פחות מחצי כמות השומן שבסופגנייה.
הארוחה מכילה חלבון איכותי – החלבון בבשר בקר טרי הנו מושלם מבחינה תזונתית, ומכיל את כל תשע החומצות החיוניות לגדילה – ביחס מאוזן היטב. חלבונים מושלמים מסייעים לבנות, לתחזק ולתקן רקמות גוף ושרירים, לייצר הורמונים ואנזימים ולהגביר עמידות למחלות ולזיהומים.
הארוחה הבשרית, להבדיל מן הסופגנייה, מכילה ברזל- בשר בקר טרי הוא מקור חשוב ביותר לברזל הנקרא heme. ברזל זה נספג בגוף טוב יותר מברזל ממקורות צמחיים. הברזל ממלא תפקידים רבים בגוף האדם כמו נשיאת חמצן לתאי הגוף, חיוני לצמיחה והתפתחות, לייצור אנרגיה ולתמיכה במערכת החיסון.

בשר בקר טרי הוא מקור מצוין גם לוויטמינים B1, B2, B12. ויטמינים אלה מסייעים לגוף לייצר אנרגיה, לשמור על עור בריא, מערכת עצבים בריאה וראייה תקינה. הם מסייעים בתהליך העיכול ובייצור תקין של מרכיבי הדם.

האבץ הוא יסוד חיוני המצוי בשפע בבשר בקר טרי. בשר בקר מהווה מקור מצוין לאבץ. אבץ חיוני לצמיחה ותיקון של רקמות, והוא מעורב בתפקוד של 70 סוגים שונים של אנזימים בגוף. בנוסף לכך הוא ממלא תפקיד בריפוי פצעים, התפתחות איברי המין, העצמות, אחסון והפרשת אינסולין.

מנת האורז או הפסטה מספקת את מנת הפחמימות הדרושה לגוף, סלט הירקות הטרי וירקות המבושלים מספקים ויטמינים נוספים וסיבים תזונתיים. אפשר לקנח בפרוסת עוגת שמרים קטנה, ולסיים ארוחה עשירה ומשביעה בטעם מתוק.

רופאים מהמרפאה להשמנת יתר במרכז הרפואי זיו בצפת, ממליצים לקראת החנוכה על מספר דרכים ופעילויות פיזיות על מנת לשרוף את אותן 500 הקלוריות, חשוב לציין כי יש להתחשב בגיל, במשקל ובעצימות הפעילות:
20-30 דקות ריצה בקצב בינוני
40 דקות של רכיבה על אופניים
60 דקות של משחק כדורסל
גם שעה וחצי של עבודת בית מאמצת תביא לשריפה של אותן 500 קלוריות.

מהמרפאה להשמנת יתר מציינים כי חשוב לבצע פעילות פיזית בכלל, ובמהלך חג החנוכה בפרט, על מנת לשרוף את הקלוריות המיותרות ולזרז את קצב חילוף החומרים.
השתתפות בפעילויות לכל המשפחה מחוץ לבית היא דרך טובה לחוש את אווירת החג ולשרוף קלוריות. יש להתחשב בכמות המזון עתיר השומן שאוכלים בחג, ולמצוא דרכים למזער את כמות השומן שמכניסים לגוף.

שרית עטיה היא דיאטנית מועצת החלב ואמב"ל (ארגון מגדלי בקר לבשר)






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה