כן על הלחם – 50 גוונים של טעמים בלחמי מחמצת

תוצאות טיול קסום בארץ לחמי השאור - לחמי המחמצת. צילום איריס לוי
עם סיום הסדנה לא מסתיים הקשר עם פזית. היא זמינה לשאלות, ומדייקת את כל התהליכים כדי שהאופה החדש יצליח לייצר תוצאות נהדרות גם בביתו

אני חושבת לא מעט על אותם אנשים גדולים שהמציאו את ההמצאות הגדולות בהיסטוריה. אלו שלא ידעו כמה הם גדולים, משפיעים וחשובים למין האנושי. הייתי רוצה מאוד לפגוש את אותו אדם שחשב לקחת זרעים מוזרים מצמח די דוקרני – חיטה; לייבש אותם, לטחון אותם בתהליך קשה וסיזיפי לאבקה לבנה – קמח. לאחר מכן לערבב את הקמח עם מים לתערובת דביקה ומוזרה  – בצק. להמתין מספר שעות, ואז להכניס את התערובת הזו לאפייה על משטח חם מאוד. איזה גאון האיש או האישה הזו. משחר האנושות, ובוודאי מתקופת התנ"ך ועד היום, המצאה זו מחזיקה מעמד ורק מתפתחת, משתכללת, ומייצרת מזון למיליוני  אנשים בעולם.

מחמצת מוכנה לעבודה. צילום איריס לוי
מחמצת מוכנה לעבודה. צילום איריס לוי

בספר דברים נכתב כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם, אבל אם הלחם איכותי, אפשר להסתדר מצוין עם לחם ועוד מעט לידו. אני אופה לחמים כבר שנים, עובדת עם שמרים, ולאחרונה גם התחלתי לאפות לחמים עם מחמצת. לכן מאוד שמחתי להכיר את פזית, ולהשתתף בסדנת אפיית לחמי מחמצת למתחילים.

לומדים לאפות עם פזית בנון. צילום איריס לוי
לומדים לאפות עם פזית בנון. צילום איריס לוי

השימוש במחמצת תמיד נתפס אצלי כתוספת משמעותית של עבודה, והתעסקות שלא שווה את העניין. האמת היא שאקסיומה זו נפלה חזק אחרי ההיכרות עם פזית בנון. בבית נאה בשכונה שקטה ברמת השרון, פזית פותחת את מטבחה הפרטי ואת הלב לכל מי שרוצה ללמוד לאפות לחמי מחמצת איכותיים. עם הרבה ידע ועם לא מעט אסרטיביות של מקצוענים, היא לוקחת את האופים החדשים יד ביד לטיול קסום בארץ לחמי השאור – לחמי המחמצת.

הבצק בשלב התפחה שנייה. צילום איריס לוי
הבצק בשלב התפחה שנייה. צילום איריס לוי

פזית גרה הרבה שנים בארצות הברית, ועבדה בחברות בינלאומיות ענקיות בתחום התעופה כמו בואינג ואחרות. היום היא גרה בארץ, ועושה את מה שהיא הכי אוהבת – אופה לחמים בריאים ומעבירה סדנאות אפייה. "לפני חמש עשרה שנים החלטתי לעשות שינוי משמעותי בחיי", מספרת פזית. "עברתי לאורח חיים בריא, הורדתי כחמישה עשר קילוגרמים ממשקלי, והתחלתי לשלב תזונה בריאה וספורט". מאז היא אופה הרבה לחמי בריאות המבוססים על מחמצת שאור, תוך שימוש בקמחים מגוונים (קמח חיטה מלא, שיפון, כוסמין ועוד), ושילוב של ירקות ופירות.

לחם כוסמין רגע לפני כניסתו לאפייה. צילום איריס לוי
לחם כוסמין רגע לפני כניסתו לאפייה. צילום איריס לוי

את הידע הרחב שלה בנושא אפיית לחמי מחמצת צברה לאורך השנים מלמידה עצמית מספרים, תוך התנסות מדויקת על גבול הסיזיפיות של ניסוי וטעייה, בדיקה והתאמה, שינוי ושיפור התהליכים עד להשגה של תוצאות מוקפדות ואיכותיות. פזית מעידה על עצמה שרק כשהתחילה לאפות פרצה מתוכה היצירתיות, שהיא ממש לא ידעה שיש לה בכלל – מעין סוג של שחרור מעצורים, וחופש אומנותי שלם.

לחם עם בטטה. צילום איריס לוי
לחם עם בטטה. צילום איריס לוי

תמהיל המשתתפים בסדנה היה מעניין: שף בעל ידע גדול במטבח, בחור צעיר עם מעט ידע באפיית לחם, בחור נוסף ללא ידע באפייה כלל, ואני – בעלת ידע, שהתברר לי בהמשך שעושה כל טעות אפשרית עם המחמצות שלה. בהרבה תשומת לב התאימה פזית את רמת ההסברים לכולם. כדי ללמוד את כל השלבים לאפיית לחם שאור, יש לדחוס לארבע שעות של סדנה, תהליך הנמשך כיומיים אם כבר יש לכם מחמצת. אם אתם צריכים להכין מחמצת, אז תהליך של יומיים ועוד שבוע של התחלת מחמצת. כדי לקצר תהליכים, פזית מכינה את כל השלבים של המחמצת והבצק עד לשלב האפייה, כדי שכל משתתף יתנסה בכל השלבים במהלך הסדנה. היא גם נותנת הרבה "שיעורי בית" הכוללים השלמת האפייה של הבצקים בשלבים השונים שהוכנו במהלך הסדנה.

לחם עם ירקות טריים. צילום איריס לוי
לחם עם ירקות טריים. צילום איריס לוי

עם סיום הסדנה לא מסתיים הקשר עם פזית. היא זמינה לשאלות, ומדייקת את כל התהליכים כדי שהאופה החדש יצליח לייצר תוצאות נהדרות גם בביתו. אני חייבת להעיד כי הלחמים שאפיתי לאחר הסדנה היו משופרים לאין ערוך מאלו שאפיתי לפנייה.

לחם מקמח שיפון. צילום איריס לוי
לחם מקמח שיפון. צילום איריס לוי

פזית מעבירה סדנאות למתחילים ולמתקדמים. בסדנת מתחילים היא מציעה אפשרות לעבוד עם קמח לבן או קמח כוסמין מלא, לפי נטיית לבו של המשתתף. בסדנת מתקדמים – עובדים עם קמחים מלאים בלבד. אפשר ליצור קשר עם פזית דרך דף הפייסבוק שלה "קסמים במאפים",  או 054-8151130.

 

שף  איריס לוי – קולינריה עילית במיטבה, 054-4944205. גם בפייסבוק

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר