כרם היה ליוסף – כרם לתפארת

יקב שורק הציג בחשיפה ראשונה יינות מבציר 2005 מסדרה מובחרת הנקראת כרם יוסף, על שם מקים ומייסד היקב יוסי שחם, אביו של ניר שחם היינן, וכיום גם הרוח החיה ביקב

ביום שישי האחרון עשיתי את דרכי ליקב שורק, לחגוג עם בני משפחת שחם ויקב שורק בחשיפה ראשונה, וכפי שאומרים אנשי היקב, גם אחרי המתנה ממושכת, יינות מבציר 2005 מסדרה מובחרת הנקראת כרם יוסף, על שם מקים ומייסד היקב יוסי שחם, אביו של ניר שחם היינן, וכיום גם הרוח החיה ביקב שורק.

היינות מסדרת סדרת כרם יוסף הינם בעלי גוף כבד, טעמים בשלים ומלאים וסיומת ארוכה. מועד בציר נכון של אשכולות קטני גרגר ברמות הבשלה גבוהה, אפשר לניר שחם היינן לשמר את תכונת הזן ואת אופיו המקומי. מיצוי הטעמים נעשה בתסיסה ארוכה על הקליפות. בהמשך עבר היין יישון בינוני עד ארוך בחביות עץ אלון, והתיישנות וייצוב סופיים בבקבוקים. יינות סדרת כרם יוסף מיועדים לשמירה, וביקב מעידים כי יש להם פוטנציאל התיישנות והשתבחות בתנאים אופטימליים.

קברנה סוביניון 2005 סדרת כרם יוסף – עשוי 100% ענבי קברנה סוביניון. מהדורה מוגבלת של יין מכרם יחיד הנטוע במושב טל שחר. היין מפגין גוף בינוני עד מלא, עגול, בעל מורכבות ואיזון בין טאניניות, רעננות טעמים, ורמז קל לעשבוניות ותיבלון ירקרקים. צבעו אדום בורדו עמוק. מהיין עולות ארומות של עץ קלוי עם וניליות עדינה של עץ החבית. טעמי פרי אדום ושחור המשלב גרגרי יער עם נגיעות שוקולד. הסיומת ארוכה, מלווה עפיצות קלה נוגעת בחך. מחירו 90 ₪.

מרלו 2005 סדרת כרם יוסף – עשוי 85% ענבי מרלו ו- 15% ענבי קברנה סוביניון הנזכרים מעלה. צבעו אדום בוהק – בורדו כהה. מהיין עולות ארומות של עץ קלוי, תבלינים וטבק. גוף היין עשיר בטעמים, ומתובל בטעמי פלפל ומרירות שוקולד. ליין סיומת ארוכה, עם עפיצות מודגשת ונעימה. מחירו 60 ₪.
אהבתי את המרלו מאוד. היין שטעמתי היה רך, עגול, מלא ומעושן קלות. הטקסטורה רכה ונעימה, והתנהגותו בוגרת ביחס לגילו. ניכר איזון מצוין בין טאנינים חלקים, עץ אלון שופע אך לא מוגזם, ופירות כהים. במחיר של 60 ₪ הוא מהווה קנייה הנותנת תמורה גבוהה ביותר.

טעימה מעניינת ציפתה לבאי היקב בדמותם של שני בקבוקים מבציר 2007 של פטיט וורדו 2007 וגראנאש אדום 2007. מדובר בטעימת בתולין ליינות, שבידי היינן האופציה לשלב אותם מאוחר יותר בבלנד כזה או אחר.
גם אני הרשיתי לעצמי עם ניר שחם היינן, למזוג אל כוס הקברנה סוביניון 2005 שבידי תוספת קלה מהפטיט וורדו 2007, במין משחק היתולי ניסיוני על רגל אחת של בלנד פוטנציאלי.

להלן התרשמותי משני הזנים שבטעימה מעניינת זו:
פטיט וורדו 2007 – יש המכנים את זן ענבי הפטיט וורדו, ובמיוחד זה הגדל באזורים חמים, כ"כוכב עולה".
במיוחד באוסטרליה ובדרום אפריקה ביקבים של ה"עולם החדש" ישנה נטייה לעשות שימוש בזן ענבי הפטיט וורדו כתוספת חשובה ומשפיעה ליינות בולטים, וזאת בזכות תרומתם של ענבי הזן להעמקת עושר ומיצוי גבוה של הפיגמנטים בצבע, וכן לארומטיות נוספת.
לפטיט וורדו 2007 של יקב שורק, אין עדיין מורכבות בגלל צעירותו, אך הוא מוסיף עניין, צבע סגול עשיר, פרחוניות אקזוטית משהו לכיוון עשבים וסרפד, ותבלין מבושם המזכיר עיפרון מחודד, דיבשה, ומעט זפת. בעת מזיגתו בכוס ועם סיום הטעימה, הצבע הסגול צובע את הדפנות באופן מרשים ביותר, המלמד על סגולותיו.

גראנאש 2007 – יש האומרים כי זן ענבי הגראנאש האדום הינו הזן הנטוע ביותר ברחבי העולם. במקורו הזן מגיע מספרד, אבל מככב היטב ביינות מובילים מעמק הרון בצרפת, כמו השאטו נף דו פאפ או הקוט דה רון.
הוא משמש בעיקר להעניק עמוד שדרה תומך כתוספת לבלנד, אבל יכול לעמוד גם בזכות עצמו, כיין רוזה למשל.
הגראנאש 2007 של יקב שורק הביא עמו מצג של פירות יער שחורים, טעמים וארומות כפריים משהו, מחוספס במעט, מאובק, עם מתיקות מדומה, ומעט בשרניות.
אין לי ספק ביחס לפוטנציאל הטמון ולתרומתם של זנים אלה מאוחר יותר לבלנדים מוצלחים.


יקב שורק
מושב טל שחר
טל. 08-9450844
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר