fbpx

להוציא את הערמונים מהאש – הנאה חורפית טעימה ובריאה

לערמונים יתרונות בריאותיים נהדרים. הם גם טעימים, רב תכליתיים, וקל להוסיף אותם לתזונה היומיומית שלנו
אלינור חינגה מזרחי, דיאטנית קלינית BSc. R.D ומנחת קבוצות ברשת חלי ממן המתמחה באורח חיים בריא, מציגה 10 עובדות על ערמונים – טעימים, דלי שומן, עשירים בוויטמין C, ללא גלוטן, מזינים ובעלי יתרונות בריאותיים רבים. יש להם קליפה קוצנית וחומה. אפשר לאכול אותם קלויים, טחונים, או בשילוב בכל סלט, מאפה ותבשיל
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

הערמונים הינם זן של עץ הקסטניה, אשר מקורו בטורקיה ודרום אירופה. הערמונים שאנחנו אוכלים הם פירותיו של העץ. הפרי מוגן באמצעות קליפה קשיחה וקוצנית מאוד, שנפתחת בהדרגה לפני שהפרי מבשיל. השלמת ההבשלה מתרחשת במהלך חודש אוקטובר.

הערמונים אמנם נראים כמו אגוזים, אך למעשה מכילים כמות גדולה של פחמימות וכמות קטנה של שומן. לכן יש בהם פחות קלוריות לעומת זנים אחרים של אגוזים. 30 גרם ערמונים יכולים להחליף מנת פחמימה, ממש כמו פרוסת לחם רגילה.

ערמונים יהוו תוספת מפתיעה, טעימה ומענגת בהמוני מתכונים. אין כמעט מנה בשרית, שלא תשמח למצוא את עצמה בצלחת ביחד עם כמה ערמונים אפויים

ערמונים מכילים כמות גדולה של ויטמין C. 100 גרם ערמונים יספקו 30% מהקצובה היומית המומלצת. ויטמין C חשוב לחיזוק מערכת החיסון, ומהווה נוגד חמצון משמעותי בגוף. בנוסף הוא דואג לגמישות כלי הדם, ועוזר במניעת מחלות לב וכלי דם.

הערמונים מכילים מגוון נוגדי חמצון, המסייעים להגן על התאים שלנו מפני נזקים של רדיקלים חופשיים, המקושרים למחלות כרוניות רבות כגון מחלות לב, שבץ, סוכרת וסרטן.

ערמונים הם גם מקור טוב למינרל אשלגן. 100 גרם ערמונים מספקים חמישית מכמות האשלגן היומית לה אנו זקוקים. אשלגן חשוב ללב בריא, ועוזר לווסת את לחץ הדם.

ערמונים עשירים בסיבים תזונתיים- ב-100 גרם ערמונים יש כמות סיבים השווה לשתי פרוסות לחם מלא. הסיבים מסייעים בעיכול, מזינים את חיידקי המעיים הטובים, עוזרים בייצור חומצות שומן קצרות שרשרת, המפחיתות דלקת ומשפרות את רמת הסוכר בדם.

הערמונים עשויים לשפר את השליטה ברמת הסוכר בדם בשל מספר תכונות מסקרנות שיש להם – הם מכילים סיבים אשר יכולים לסייע במניעת זינוק ברמות הסוכר בדם, והם מכילים חומצה גאלית ואלאגית המסייעות בהגברת הרגישות לאינסולין. בשל תכולת הפחמימות בהם, יש לאכול כמויות מבוקרות.

ערמונים מסייעים לירידה במשקל, משום שהסיבים בהם מאיטים את עיכול המזון, ומגבירים ייצור הורמונים שמדכאים את התיאבון שלנו.

מחקרים מצביעים על כך שלערמונים יש תכונות פוטנציאליות נגד גידולים סרטניים בגוף. מחקרים במבחנות הראו שתמציות ערמונים דיכאו את הצמיחה וההתפשטות של תאים סרטניים מסוגים שונים, כגון סרטן הערמונית, השד והמעי הגס. זאת בזכות נוגדי החמצון אותם הם מכילים.

ערמונים לא רק בריאים, אלא גם טעימים וקלים להכנה. אפשר לצלות אותם בתנור או לבשל אותם בתוך מים. אך לפני כן חשוב לנקב את קליפת האגוזים בכדי למנוע מהם להתפוצץ. ברגע שהערמונים מבושלים, קל להסיר את קליפתם, כך שתוכלו ליהנות מהם כחטיף טעים.

סלט ערמונים

כאשר בוחרים ערמונים חשוב לוודא שהם מבריקים, כבדים יחסית לגודלם ונטולי פגמים. אל תצרכו ערמונים שהחלו להתכווץ ולהתייבש. ניתן לבדוק זאת על ידי ניעור הערמון: אם הוא משמיע קול שקשוק, המשמעות היא שתהליך ההתייבשות החל.

לסיכום: לערמונים יתרונות בריאותיים נהדרים, הם גם טעימים, רב תכליתיים, וקל להוסיף אותם לתזונה היומיומית שלנו. ועכשיו בחודש נובמבר ממש מתחילה העונה שלהם.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

כתבו תגובה