להכיר את ירושלים עם נכדו של סורמלו הגדול

מי שחי בירושלים בשנות ה- 60 וה- 70 ולא בילה במועדון של סורמלו ליד כיכר ציון, לא היה ירושלמי אמיתי. הנכד דביר מציע שלל סיורים בעיר והרצאות

דביר סומלו, נכדו של סורמלו הגדול, הוא מורה דרך ומספר סיפורים, מומחה לירושלים ולאיסלאם.
מי שחי בירושלים בשנות ה- 60 וה- 70 ולא בילה במועדון של סורמלו ליד כיכר ציון, לא היה ירושלמי אמיתי. תשאלו את יוסי בנאי שלא מפסיק לצטט את הסבא. הנכד דביר לא מרפה מירושלים ואהבתה, ומציע שלל סיורים בעיר והרצאות

סיורים בירושלים:
א. 'כולם היו בנאי חוץ מסורמלו'– ירושלים עם "טעם של פעם"… למה סורמלו היה נמוך? מה הקשר שלו למשה שרת ומה בין 'סטאלינגרד' לירושלים? שכונות וותיקות, דמויות ציוריות, סיפורים "מבית סבא" ועל משפחת בנאי. לסיום נרים כוסית של ערק. מסלול הסיור עובר מנחלת שבעה דרך רחוב בן יהודה לנחלאות.
ב. 'אריות בירושלים' – אריה כי שאג מי לא ירא… סיור מיוחד בעקבות סמלה של העיר. מיהו שליחו של ישוע הנוצרי הצופה על פני העיר החדשה בדמות אריה בעל כנף? מיהם האריות שמעל גבם נשא בגין את נאומיו חוצבי הלבבות? איזה כלב הציל את ירושלים ומה לו ומלך החיות? וכיצד משתלב גור אריה יהודה בכנסייה האתיופית? ניתן לשלב סיור מודרך בגן החיות התנ"כי [מחייב הקפצה ודמי כניסה לגן החיות].
ג. 'לכל בית יש שם' – סיפוריהם של הבתים שבעליהם או גורלם הקנו להם את שמם – הסיפור המיוחד על 'בית מחניים' כפול שתיים. מדוע ריננו אחרי הבעלים של 'בית החבצלת' ומיהי 'לאה'. כל אלה ועוד רבים אחרים בסיור מיוחד בשכונות רחביה וטלביה.
ד. 'אגדה של עיר' – סיור במקום 'המפחיד' ביותר בירושלים – בגיהנום… סיור לאורכו של גיא בן הינום. כיצד הובילו מים לירושלים בימי קדם? מדוע יש בירושלים כביש על שמו של האפיפיור (שלא הסכים להזכיר את ישראל)? נחשוף סודות צבאיים כמוסים ונשמע על להטוטן צרפתי אחד שכל ירושלים חיכתה לראות אותו נופל… וכיצד בכלל הגיע הגיהנום ללבה של ירושלים? ומביקור בגיהנום אפשר רק לעלות – נסיים בכוס קפה ועוגה בבית קפה ירושלמי.
ה. 'יפה שלי' – סיור בשכונה היפיפיה והנחבאת אל הכלים 'מוצררה'. עץ האלה של מונטיפיורי עומד בסמוך לבתולה, שיירה אחת אומללה, בתי אמידים וגם קהילה נוצרית אחת או שתיים [ומי הוא הכלב שהציל את ירושלים?…].
ו. 'צומח, דומם, כפר, עיר' – סיור מיוחד בכפר שהפך לשכונה, היא עין כרם. מלאך אחד עסוק ותינוק המרקד במעי אמו… מהי הכנסייה שצייר האומן הישראלי [עד שהאפיפיור שמע על כך…], איפה התגוררה היהודיה והיכן האוצר?!
ניתן לשל בסיור סדנת בישול ירושלמי [הכנת עלי גפן/מאכלי חוביזה ועוד].
ז. '19 שנים 6 ימים' – סיור בעקבות המצב. כיצד הפכה ירושלים לעיר של "שכונות סביב לה"? מדוע כולם רוצים אותה ולמה אף אחד לא מוכן לוותר. סיור בו נבקר בכמה מן האתרים החשובים מבחינה אקטואלית בירושלים ונלמד קצת על ההיסטוריה והרקע של העיר היפה וגם המשוגעת ביותר בעולם… [הסיור דורש אוטובוס צמוד ואינו מגיע למקומות מסוכנים].
ח. 'ככה לא בונים חומה' – סיור בעקבות השכונות הראשונות שיצאו מן החומות – כיצד הצליח מונטיפיורי לשכנע את היהודים לצאת מן החומות ולמה טחנת הרוח לא פועלת עד היום? איפה קבורה המשפחה של הורדוס? איך שוב דפקו את השחורים? מי היו שבעת המופלאים ואיפה הבית של דוד? סיור במשכנות שאננים, ימין משה, מחנה ישראל, נחלת שבעה ובית דוד.
ט. 'מארבעה יוצא אחד' – סיור ברובע היהודי בירושלים. נעלה על החומות "בשער החסר" ונרד מהן "בשער המחורר". נפגוש את זה שקבור על פסגת ההר מתחת לחדר האוכל. נשמע כיצד יכולה להיות 'חורבה' הבניין הכי מפואר בירושלים ונבין כיצד יכול נביא לשמש כתב מלחמות… בין לבין נעלה לתצפית "שלושת הרבעים" ונסיים בכותל המערבי.
[ניתן לשלב בסיור ביקור באתרים מוסדרים שונים ברובע – הרובע ההרודיאני/הבית השרוף/מנהרות הכותל].
י. 'מושבניקים' – סיור במושבה הגרמנית בירושלים. הסיפורים שמאחורי הטמפלרים. סיפורי בתים, אנשים ושיכר. השעון הראשון בירושלים. איך עזר
המוסד לאתר את בית המרזח, מי קבור בבית הקברות הטמפלרי ומה לכומר נוצרי ולאוניית המעפילים אקסודוס?
יא. 'באנו חושך לגרש' – לראות את ירושלים 'באור אחר'. סיור של ימי החנוכה. נשוטט בסמטאות הוותיקות, נשמע את הסיפורים ונכיר את החג ומנהגיו – מי מדליק מה, איפה והכי חשוב – למה?!

׳ ניתן גם לקיים סיורים רבים נוספים בכל חלקי ירושלים ולערוך סיורים בעקבות דמויות ולרגל מועדים שונים: יום ירושלים, חג המולד וכו'. יש אפשרות לשלב בחלק מן הסיורים אירוח בבית כנסת ספרדי וותיק כולל כיבוד ומפגש עם מספר סיפורים או ב'טברנה' מקומית עם מוסיקה יוונית ואוזו.

סיורים בערים אחרות:
יב. 'יפו היפיפיה' – סיור בעיר שהולידה את תל אביב. סמטאות ציוריות אפופות קסם, מוזיאונים, נמל ובריזה של ים. כנסייה וח'אן, קיסר אחד או שניים ונבוט אחד בראש…
יג. 'זו הקטנה גדולה נהייתה' – תל אביב היתה בראשיתה "עיר קטנה ואנשים בה מעט". סיור ברחובות שהיוו את ראשיתו של הכרך. הבית של רוקח והגשר של שלוש. החדר של עגנון והאבא של גוטמן. הקולנוע הראשון ותפקיד ההסתדרות בקולטורה הארץ ישראלית…
יב. 'איפה בחיפה' – סיור בכרמל ובחיפה. מדרוזים שלהם נביא שהוא סולטאן, דרך האחמדים שהם המוסלמים הכי נחמדים בעולם, ועד לבהאים שלהם יש פלאי עולם. סיור בעיר האדומה הכי צבעונית בארץ…
יד. 'עוף החול' – אלף לילה ולילה, מסגד לבן, שוק צבעוני, בריכת קשתות, אלימלך זורקין ו – חסמב"ה, חסמב"ה, חסמב"ה!!! סיור בעיר החולות, היא רמלה, שהוקמה על ידי המוסלמים לפני כ1400- שנים והיתה בירתה של ארץ ישראל.
טו. 'שודדים על אם הדרך' – מה לארון הברית ולכפר מוסלמי? מה לאלוף הראשון
בצה"ל וליישוב ערבי? מה למרים הקדושה ולנזירה קדשה? ולא פחות חשוב – הפעם
הראשונה של כביש אגרה. סיור מיוחד בכפר אבו גוש, בדרך לירושלים. אופציה לסיום
– קפה ובקלאוה. סיור ברכבים פרטיים.


הרצאות:
א. 'בקצה השמיים' – עומאן, ארצו של הסולטאן קאבוס, היא פינת חמד לא נודעת. ארץ של מדבר ובה פלגי מים. ארץ בה שולטת כת מוסלמית קיצונית ובה מתינות רבה. ארץ בה אשה חובשת רעלה ונוהגת ביגואר. ארץ של ניגודים ונופים מהממים. הרצאה בלוויית שקופיות בעקבות מסע בסולטאנות של עומאן. [ניתן לראות תקציר מן ההרצאה במגזין 'טבע הדברים', גיליון מס' 51, ינואר 2000].
ב. 'אם ההר לא יבוא אל מוחמד' – מקורותיה של דת האסלאם. מי היה הנביא מוחמד ומה היא הבשורה החדשה שהביא, שסחפה אחריה מיליונים של אנשים. יחסו של האסלאם ליהודים, לארץ ישראל ולירושלים. מהו הג'האד ומיהו השהיד.
ג. 'ירושלים שלי' – הרצאת רקע לגבי ההיסטוריה המודרנית של ירושלים והבעיות האקטואליות הקשורות בה – מה היה מעמדה של ירושלים בתנועה הציונית, מה היו ההצעות וההחלטות הקשורות בה ערב הקמת המדינה ואחריה, מהו 'הקו העירוני' ומהן ההצעות העומדות כיום על הפרק לפתרון בעיית ירושלים. להרצאה נלווה מערך מפות המסייעות להבין את ההסברים. ניתן לשלב סיור בירושלים באתרים המתקשרים לנושא ההרצאה [ר' סיור 19 שנים 6 ימים].
ד. 'סבא מספר' – סיפורים מבית סבא – הוא אברם סורמלו – האיש, שכולם מספרים את הסיפורים שלו – ואפילו לא יודעים. למה הוא היה נמוך? מה הוא היה שותה? ולמה הוא לא פחד מהשטן? ומה זה בכלל סורמלו?! כל אלו, ועוד
רבים אחרים בהרצאה, שהיא שיחה, על אחד האנשים הכי ירושלמיים שיש…
ה. 'אריות בירושלים' – מה עושים שני חתולים [גדולים] על שער האריות? כיצד קיבלה העיר ירושלים את סמלה, ומה לכנסייה האתיופית ולגור אריה יהודה? וגם – אריה שהוא כלב שסייע להציל עיר 'שבלבה חומה', אדם הוא אריה ושאגה גדולה… הרצאה בליווי שקופיות על האריות המעטרים את ירושלים.
ו. 'לכל בית יש שם' – שנתן לו בעליו או נתן לו גורלו. הסיפורים המרתקים, השמחים, העצובים והנוגעים ללב מאחורי כמה מן הבתים היפים ביותר בעיר – הסיפור המיוחד על 'בית מחניים' כפול שתיים. מדוע ריננו אחרי הבעלים של 'בית החבצלת' ומיהי 'לאה'. הרצאה מרתקת, בליווי שקופיות בעקבות בתים 'עם שם' בירושלים.


דביר סומלו
מורה דרך ומספר סיפורים
מומחה לירושלים ולאיסלאם
טל. 050-5724466

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר