להקים יקב בוטיק: כן או לא?

יקבי הבוטיק מהווים יתרון אדיר למשק היין בארץ. הם גרמו לעליה בהיצע, ובהתאם לכך לעלייה בחשיפה בקרב הציבור. מאז הקמתם של יקבי הבוטיק, חל גידול של כ-50% בצריכת יין בארץ

כיום קיימים בארץ למעלה מ-150 יקבי בוטיק, המייצרים יחד עשרות אלפי בקבוקים בשנה. יקבי הבוטיק הם תופעה חדשה יחסית, ורובם קמו בשש שבע השנים האחרונות.

למעשה, אחת הסיבות העיקריות להקמתם של יקבי בוטיק רבים, הייתה העובדה שתהליך ייצור היין פשוט יחסית, ועלותו אינה גבוהה. על מנת לייצר כמות ממוצעת של כ-500 בקבוקים בשנה, יש צורך בהשקעה בציוד שעלותו מגיעה לאלפי שקלים בודדים.

היינות ביקבי בוטיק ממוצבים כאיכותיים יותר, מה שמשקף את היותם מיוצרים בבוטיק קטן. קהל היעד של יינות הבוטיק הם צרכני יינות המחפשים איכות ומוכנים לשלם עבורה. רוב יינות הבוטיק אינם כשרים. בשל כך, מרביתם אינם נמכרים ברשתות שווק גדולות, אלא בנקודות מכירה מתמחות ביין וביקבי הבוטיק עצמם.

רבים מיקבי הבוטיק פועלים בעיקר בסביבתם הקרובה, ומאפשרים בדרך כלל חשיפה רק ליינות שלהם, למי שמגיעים ליקב עצמו, ובעיקר במהלך סופי השבוע והחופשות. מאידך, קיימים יקבי בוטיק שהגיעו לרמה של הצלחה כה מרשימה, עד שכיום רבים מהם משווקים עצמם באמצעות יקבים גדולים בישראל. פעולת השיווק על ידי יקבים גדולים משרתת למעשה יקבים שלא מצליחים למכור את כל היינות בכוחות עצמם, או שרוצים להגדיל משמעותית את היקף המכירות.
השיווק באמצעות היקבים הגדולים נעשה תמורת עמלה, והוא אינו בא להחליף את השיווק של יקבי הבוטיק, אלא להוות לו ערך מוסף.

למה לא?
השוק הישראלי מוצף ביקבי בוטיק, ההיצע גדול, ואין ודאות כי השוק יכול להכיל מספר כה גדול של מפיצים. רבים מיקבי הבוטיק יצרו הסכמי הפצה עם יקבים גדולים, אך כבר הוכח כי לא תמיד היקבים הגדולים יוצאים נשכרים מכך. דוגמא לכך היא יקבי כרמל, ששימשו עד לאחרונה כפלטפורמת שיווק ליקבי הבוטיק בישראל. הפעילות הופסקה לאחר שיקבי כרמל הפסידו מפעילות זו כ-8 מיליון שקל בשנת 2004.

קיימת תחרות עזה מצדם של היקבים המסחריים הגדולים, להם יש הון המאפשר יותר פרסום ויותר שיווק. מעבר לכך, מאחר ומרבית יקבי הבוטיק מייצרים יין לא כשר, הם מאבדים את נקודות המכירה הגדולות – סופרמרקטים. למעשה, כ-70% מרכישות היין מתבצעות ברשתות השיווק והסופרמרקטים, ורק כ-15% מהרכישות נעשות ביקבי בוטיק ובחנויות יין מתמחות. כמו כן, ככ-80% מהאוכלוסיה נוהגים לרכוש רק יין מקומי כשר.

למה כן?
בכירים בתחום היין הישראלים מצהירים כי יקבי הבוטיק מהווים יתרון אדיר למשק היין בארץ. יקבי הבוטיק גרמו לעליה בהיצע, ובהתאם לכך לעלייה בחשיפה בקרב הציבור. מאז הקמתם של יקבי הבוטיק, חל גידול של כ-50% בצריכת יין.
מרבית יצוא היין לחו"ל נעשה על ידי יקבי בוטיק.
ההשקעה ביקב בוטיק נאמדת בכמה אלפי שקלים. לכן, גם במידה וייגרם הפסד, הוא יהיה מינורי ביחס להקמת עסק בתחום אחר, שדורש השקעה גבוהה יותר.


יורם גביש הוא מנכ"ל חברת CIA – קרדיט אינפורמיישן אסוסיישן, מקבוצת גאון שוקי הון. החברה מתמחה בבדיקת מוסר תשלומים צרכני ועסקי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר